Nyt se on totta: Hallitus lähetti lakiesityksen paikallisesta sopimisesta eduskuntaan
Työministeri Arto Satonen (kok) esitteli lakiesitystä ja sen tavoitteita tiedotustilaisuudessa torstaina.
- Tämä on sillä tavalla merkittävä hetki, että kyse on historiallisesta uudistuksesta, jota useat hallitukset ovat yrittäneet saada aikaan. Nyt se toteutuu, Satonen hehkutti.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5334b8f-04ee-464b-9ec6-4b92ab077…
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on törkeä hallitus. Nuo tuollaiset asiat pitäisi sopia liittojen kanssa eikä sanelemalla. Miten voi olla hallitus yksipuolisest yrittäjien takana ja vastassa on suurin osa kansaa eli palkansaajat. Miten voidaan sallia hallitustoimet, joiden sanelijana on EK eli työnantajapuoli? MITEN!?
No persuja ja kokoomusta äänestäneet tällaista haluavat. Ja gallupien perusteella näyttävät olevan tähän tyytyväisiä.
En itsekään ymmärrä, että miksi? Itseäni pelottaa ja ahdistaa tulevaisuus.
Olen tavallinen työssäkäyvä ihminen, ei minulla ole tässä maassa ihmisarvoa. Korvataan halvemmalla, jos jostain saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikään maa ei investoi länsimaahan, jossa poljetaan työntekijöiden oikeuksia näin törkeästi. Onnea vaan talouden kurjistamiselle.
Tämä! Ja edes kehitysmaiden hallitukset eivät päästä tänne kansalaisiaan ns. töihin (=orjaksi). Hienoa heiltä, että pitävät omiensa puolta, toisin kuin täällä.
En ymmärrä. Ollut liiton määrittämät vähimmäispalkat, jotka eivät ole olleet pakollisia enimmäispalkkoja. Aina olen voinut neuvotella vähimmäispalkkoja korkeamman palkan. Nytkö pitää alkaa neuvottelemaan 0,00 €:sta.
Eihän Carunan myyntikään ole johtanut siirto hintojen nousuun. Ihan samat siirtohinnat kuin ennen myyntiä!
Muistakaa ettei nämä tyypit osaa muuta kuin valehdella. Kaikki mitä sanovat on paskaa. Jos väittävät ettei palkkoja tulla polkemaan niin se tarkoittaa että palkkoja tullaan polkemaan niin vtkseen
EK:n puheenjohtaja Mattila: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat. Näin EK kertoi Sipilän aikaan eikä varmasti ole muuksi muuttunut, ehkä palkanalennuksen prosentti vaan noussut.
Vierailija kirjoitti:
EK:n puheenjohtaja Mattila: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat. Näin EK kertoi Sipilän aikaan eikä varmasti ole muuksi muuttunut, ehkä palkanalennuksen prosentti vaan noussut.
Mattilan omat tulot 2,3 miljoonaa euroa. Tulot nousi vuodessa vaan 600 000 euroa.
Ja jos ton ukon pitäisi maksaa pois 15% niin jumalavita mikä kiljuminen että kaikki viedään.
Matti Santila kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on törkeä hallitus. Nuo tuollaiset asiat pitäisi sopia liittojen kanssa eikä sanelemalla. Miten voi olla hallitus yksipuolisest yrittäjien takana ja vastassa on suurin osa kansaa eli palkansaajat. Miten voidaan sallia hallitustoimet, joiden sanelijana on EK eli työnantajapuoli? MITEN!?
Olen tavallinen työssäkäyvä ihminen, ei minulla ole tässä maassa ihmisarvoa. Korvataan halvemmalla, jos jostain saadaan. Mutta olen myös suomalainen kuspää joka hyväksyy tämänkin päätöksen netin palstoilla itken vain. Sellaista on olla suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Satonen ihmettelee opposition puheita "palkkadumppauksesta"
Paikallisen sopimisen lisääminen työpaikoilla ei johda palkkojen polkemiseen, Satonen vakuutti tiedotustilaisuudessa.
Ei johda VÄLITTÖMÄSTI polkemiseen, hissun kissun siellä täällä, paikka kerrallaa, niin se tulee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Suurenmoista - tätä on odotettu!
Miksi joku haluaa jokaiselle ihmiselle huonompaa, emmekö kaikki haluaisi parempaa?
Jokainen tietää, että jos työehtoja, aikaa, palkkaa parannetaan, siihen ei mitään lupia tarvita, vain toiseen suuntaan tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurenmoista - tätä on odotettu!
no kunhan teilläkin lähtee se osaava sakki pois tai lyö rukkaset naulaa ja tilalle tulee todellisia lukutaidottomia huippuosaajia, niin eiköhän se teidänkin yritys kaadu, että tässä saatte kyllä mitä tilaatte
Jos palkkoja ei poljettaisi, niin mitä hyötyä tästä koko sopimuksesta olisi, onko tällä jotain muuta tavoitetta, kuin saada töitä tehtyä halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satonen ihmettelee opposition puheita "palkkadumppauksesta"
Paikallisen sopimisen lisääminen työpaikoilla ei johda palkkojen polkemiseen, Satonen vakuutti tiedotustilaisuudessa.
Ei johda VÄLITTÖMÄSTI polkemiseen, hissun kissun siellä täällä, paikka kerrallaa, niin se tulee menemään.
Nyt porukkaa pistetään kiireellä ulos, yt ollut siellä ja täällä. Avoimia työpaikkoja hyvin vähän. Odottavat tämän uudistuksen ja sitten rehire puolet pienemmällä palkalla. Tämä käytäntö ollut käytössä mm USAssa jo pidemmän aikaa
Eduskuntaan lähettäminen on jotenkin turhaa kun meillä on enemmistöhallitus. Eihän se asia siellä miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattilan omat tulot 2,3 miljoonaa euroa. Tulot nousi vuodessa vaan 600 000 euroa.
Ja jos ton ukon pitäisi maksaa pois 15% niin jumalavita mikä kiljuminen että kaikki viedään.
Erittäin osuvasti sanottu. Mikähän määrä rahaa olisi tarpeeksi? Olen jo vanha niin yksikin miljoona riittäisi varmasti. Lottovoiton verran riittäisi monilla siihen ettei olisi pakko tehdä töitä. Näillä jotka tienaa tyyliin 10 miljoonaa tai enemmän vuodessa niin mikä motivoi haalimaan vielä lisää rahaa? Minä ainakin ottaisin jo rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Matti Santila kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen työssäkäyvä ihminen, ei minulla ole tässä maassa ihmisarvoa. Korvataan halvemmalla, jos jostain saadaan. Mutta olen myös suomalainen kuspää joka hyväksyy tämänkin päätöksen netin palstoilla itken vain. Sellaista on olla suomalainen.
No kuulun ammattiliittoon, kannatin lakkoja ja äänestän vasemmisto/sdp. Sille että ihmiset äänestää oikeistoa eikä kuulu liittoon en oikein voi mitään.
Eivät nämä täifirmat ole mitään sopimuksia ennenkään noudattaneet, eikä liittoja ole tähänkään asti kiinnostanut.
Niin, totta se on, hallituksen lakiesitys, joka on perustuslain vastainen.
Työntekijät voidaan potkia pihalle nykyistä helpommin. Ranskassa tällainen ei olisi mennyt läpi.
Tätä mieltä olevalla ei ole kyllä mitään ymmärrystä muiden eurooppalaisten länsimaiden tilanteista. Asia on täsmälleen päinvastoin.