Työvoimapula on osin totta. Sillä työnantajat hakevat töihin 20-40/45-vuotiaita
Kommentit (46)
Työnhakijat etsivät 20-40-vuotiaita jotka ovat parhaillaan työssä.
HR karsii työttömänä olevien ja yli 45-vuotiaiden hakemukset pois pinosta jos yksikin hakemus saadaaan jotenkin siedettävältä työssä olevalta.
On yhdentekevää oletko ollut työttömänä 2 minuuttia tai 2 vuotta. Ei kukaan sinun hakemustasi edes avaa.
Ns. "työvoimapulasta" kärsii todellisuusessa kourallinen toimialoja eikä näiden osaajia tietenkään voi olla työttömänä vaikka työttömiä olisi puoli miljoonaa.
Ne jotka voivat ihan vaan "mennä töihin" eivät missään vaiheessa työttömänä olekaan ... paitsi sitten kun ikä alkaa vitosella ja tälle työvoimapulasta kärsineelle alalle on tunkenut riittävästi väkeä joka suostuu töihin puolella palkalla. Tai ilmaiseksi työkokemusta saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt tuon ikäisiä naisia voi palkata kun heti jäävät äippälomalle
Minä olen tuolta väliltä, eli 40v. Tuskin jään äitiyslomalle. Nuorempi lapsi on 11v. Eli ei tule edes enää poissaoloja jos lapsi on kipeä.
Vielä ehdit iltatähden saada
Vierailija kirjoitti:
Hyvännäköisistä ekstroverteista on aina pulaa.
Mutta nuorista.
Tavallaan työvoimapula on ihan työnantajien ja yhteiskunnan aiheuttama ongelma. Itseaiheutettu.
Työkkäri pakottaa kouluun vanhukset. Muutakaan eivät enää keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta yli 45-vuotiaalla alkaa mahdolliset lapset yleensä olemaan niin vanhoja, ettei lapsiensairastumisien vuoksi tarvitse olla töistä pois.
Nuoret lapsiperheelliset on jatkuvasti kipeenä ja hoitovapaalla. Näin olin itsekin.
Suomalaiset työnantajat ovat muutenkin melkoisia riskinkarttajia.
Töihin halutaan vastaavia töitä jonkun muun leivissä tekevä tyyppi pientä palkankorotusta tarjoamalla.
Kaikki muut ovat vääränlaisia 😄
Ja kun pieni osa työntekijöistä ottaa ilon irti rikkoutuneesta työmarkkinasta, työnantajat alkavat huutaa palkkamalttia sen sijaan, että korjaisivat rekrytoinnin.
Ei markkinatalous toimi niin, että ensin nirsoillaan resurssien suhteen, sitten halutuimman resurssin hinta pomppaa kattoon ja sitten tullaan huutamaan valtiota apuun, ainoalle osaajalle on laitettava hintakatto!
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvännäköisistä ekstroverteista on aina pulaa.
Mutta nuorista.
Nimenomaan. Eikä joku "nuorekkuus" riitä. Jos olet 40+ ja olet tyyliltäsi nuorekas, olet säälittävä ja outo eikä sua haluta, ja jos taas olet ikäisesti tyylinen, olet vanha täti eikä kukaan vanhaa tätiä halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
HR karsii työttömänä olevien ja yli 45-vuotiaiden hakemukset pois pinosta jos yksikin hakemus saadaaan jotenkin siedettävältä työssä olevalta.
On yhdentekevää oletko ollut työttömänä 2 minuuttia tai 2 vuotta. Ei kukaan sinun hakemustasi edes avaa.
Ns. "työvoimapulasta" kärsii todellisuusessa kourallinen toimialoja eikä näiden osaajia tietenkään voi olla työttömänä vaikka työttömiä olisi puoli miljoonaa.
Ne jotka voivat ihan vaan "mennä töihin" eivät missään vaiheessa työttömänä olekaan ... paitsi sitten kun ikä alkaa vitosella ja tälle työvoimapulasta kärsineelle alalle on tunkenut riittävästi väkeä joka suostuu töihin puolella palkalla. Tai ilmaiseksi työkokemusta saamaan.
Tästä tulee mieleen se kun iso it-firma jäi kiinni siitä, että heillä oli käytössä ohjelmistorobotti, joka diskasi osan hakemuksista heti pois ja lähetti heille automaattisen "kiitos, mutta valintamme ei osunut tällä kertaa teihin" kirjeen. Tämä paljastui, kun eräs vastauksen saanut alkoi ihmetellä, kun sai jo minuutin kuluttua hakemuksen jättämisestä firman nettisivuilla tuon viestin - eihän kukaan ihminen ollut mitenkään voinut ehtiä perehtyä hakemukseen. Asiaa selvitettäessä kävi ilmi, että hakijajoukkoa karsii ohjelmistorobotti, ja siellä oli mm. sääntö, jos haettavan tehtävän nimike listalla (tämän hakijan tapauksessa Software Engineer), ja ikä yli 45 vuotta, hylkää hakemus. Esimiesasemiin sai olla vanhempikin, mutta perus-asiantuntijaksi ei. No, mitä tapahtui sitten kun tämä tuli ilmi ja asiasta valitettiin. Tekivät ohjelmistorobottiinsa sellaisen muutoksen, että se lähettää automaattisesti hylätyille sen vastauksen vasta ajastetusti 3 päivän päästä, jolloin hakija ei voi olla varma onko ihminen käsitellyt hakemuksen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt tuon ikäisiä naisia voi palkata kun heti jäävät äippälomalle
Minä en kuules 40-vuotiaana ole jäämässä mihinkään äippälomalle eikä ole lapsia muutenkaan. Olen saanut määräaikaisia työsopimuksia ja sijaisuuksia. Yhdessä paikassa vakituinen työntekijä oli viikoittain milloin mistäkin syystä sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
On pula, mutta vanhoja ei palkata, valitetaan pulaa ja sinnitellään kun ei löydy 25 ja 34 välillä olevia hakijoita.
Jep, halutaan 25-vuotias 10 vuoden työkokemuksella ja vieläpä sellainen, joka ei tule jäämään perhevapaille.
Olin 45v kun hain kahta työpaikkaa ja pääsin haastatteluihin. Toisesta työpaikasta tuli viesti että tarjoamme sinulle paikkaa iästäsi huolimatta. Oli ihan että mitä ihmettä, suunnilleen myönnetään ikäsyrjintä. Onneksi tarjottiin sitä toistakin paikkaa. Olin tosi tyytyväinen kun pystyin ilmoittamaan ekaan paikkaan että ei kiitos, ei kiinnosta enää. Toka paikka olikin enemmän sitä mitä halusin. Ja olin onnekas kun sain töitä siinä iässä.
Mieleen on jäänyt erään yrityksen asiakas. Huusi päin naamaa kurkku suorana työntekijöille, että kuinka kehtaattekin tulla liian ajoissa tänne. No niin, ja asiakashan itse ne työntekijät päästi liian ajoissa töihin. Syy on aina muissa, ei itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 45v kun hain kahta työpaikkaa ja pääsin haastatteluihin. Toisesta työpaikasta tuli viesti että tarjoamme sinulle paikkaa iästäsi huolimatta. Oli ihan että mitä ihmettä, suunnilleen myönnetään ikäsyrjintä. Onneksi tarjottiin sitä toistakin paikkaa. Olin tosi tyytyväinen kun pystyin ilmoittamaan ekaan paikkaan että ei kiitos, ei kiinnosta enää. Toka paikka olikin enemmän sitä mitä halusin. Ja olin onnekas kun sain töitä siinä iässä.
Juu ja se ikäsyrjijä on itse sitten kuitenkin vanhempi ihminen. Huutelee, että mummot haisee, hyh hyh, mutta itsekin on yhtä lailla omilla mittapuillaan jo seniili, jonka kuuluisi olla eläkkeellä itsekin.
Nainen 35v.
Minulla on ollut kolme työpaikkaa. Töitä on tarjottu, vaikka en ole edes hakenut. En ole ollut päivääkään siis työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 45v kun hain kahta työpaikkaa ja pääsin haastatteluihin.
Niin, eihän sinulla ole tuossa työuran ehtoopuolella jäljellä enää kuin 20 vuotta eläkkeeseen joten kannattaisi ruveta vaan suosiolla katselemaan 9€ työkokeilua. Ei sinua enää kukaan mihinkään oikeaan työhön uskalla palkata. Ainakaan jos pitäisi maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee mieleen se kun iso it-firma jäi kiinni siitä, että heillä oli käytössä ohjelmistorobotti, joka diskasi osan hakemuksista heti pois ja lähetti heille automaattisen "kiitos, mutta valintamme ei osunut tällä kertaa teihin" kirjeen. Tämä paljastui, kun eräs vastauksen saanut alkoi ihmetellä, kun sai jo minuutin kuluttua hakemuksen jättämisestä firman nettisivuilla tuon viestin - eihän kukaan ihminen ollut mitenkään voinut ehtiä perehtyä hakemukseen. Asiaa selvitettäessä kävi ilmi, että hakijajoukkoa karsii ohjelmistorobotti, ja siellä oli mm. sääntö, jos haettavan tehtävän nimike listalla (tämän hakijan tapauksessa Software Engineer), ja ikä yli 45 vuotta, hylkää hakemus. Esimiesasemiin sai olla vanhempikin, mutta perus-asiantuntijaksi ei. No, mitä tapahtui sitten kun tämä tuli ilmi ja asiasta valitettiin. Tekivät ohjelmistorobottiinsa sellaisen muutoksen, että se lähettää automaattisesti hylätyille sen vastauksen vasta ajastetusti 3 päivän päästä, jolloin hakija ei voi olla varma onko ihminen käsitellyt hakemuksen vai ei.
Jäi kiinni?Luulisin, että tuo on sääntö eikä poikkeus. Algoritmihan niitä käsittelee. Katsoo iän ja milloin olit viimeksi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 35v.
Minulla on ollut kolme työpaikkaa. Töitä on tarjottu, vaikka en ole edes hakenut. En ole ollut päivääkään siis työttömänä.
Mä en edes ota enää vastaan työpaikkoja, joita tarjotaan, vaikka itse ei ole hakenut ja joita virallisesti ei ole edes olemassa. Kokemus on osoittanut, että kaikissa niissä on jotain todella hämärää, jotain todella pahasti vialla eikä tarkastelu kestä päivänvaloa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ATS eli hakemuksia ei enää kukaan käy läpi manuaalisesti. Softa blokkaat turhat, liian vanhat ja ties mitä muuta. Optimoidulla hakemuksella saattaa päästä 50% seuraavalle karsintakierrokselle hyväksyttyjen joukkoon mutta siinä viimeistään poistetaan kaikki "liian" vanhat. Rekrytoivalle esimielhelle ei näytetä kuin nuoret ja halvat hakijat.
80 luvulla puliukotkin kelpasi töihin.
90 luvun laman jälkeen asiat muuttuivat. Vaatimustaso alkoi mennä älyttömäksi.
Nainen ei kyllä oikein koskaan ole hyvässä iässä urallaan, jos ajatellaan yksityisen sektorin työpaikkoja. Ensin kun valmistut, olet liian juniori ainakin asiantuntijatehtäviin, ja myös raskautumisriski, 35-vuotiaaksi asti ainakin katsotaan että on riski että se hankkiutuu raskaaksi ja jää äitiyslomille ja aiheuttaa työnantajalle näin ongelmia. Sitten 5 hyvähköä vuotta, mutta nelikymppisenä alat olla jo liian vanha, hassu vaihdevuositäti, ei todellakaan mikään haluttava työntekijä nuorekkaisiin tiimeihin.
Itse olen miesvaltaisella teknisellä alalla, ja täällä on oikein korostetut nuo, että ensin nainen ei ole vakavasti otettava osaajana vaan pelkkä seksiobjekti ja tyttö, sitten se on raskaus- ja äitiysloma- ja sairaan lapsen hoitopommi, ja aika pian se sitten onkin jo koominen täti-moonika jonka oletetaan kiukuttelevan hormonihuuruissaan ja joka ei todellakaan ole mikään cool teknisen alan osaaja.