Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kerttu, 16, haluaa ratkaista ongelman, johon kukaan ei ole löytänyt vastausta

Vierailija
04.09.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010655429.html

Maailmassa on paljon ratkaisemattomia ongelmia. Opin eniten, kun otan jonkun sellaisen ja kokeilen, miten pitkälle siinä pääsee.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä mulla menee ihan yli hilseen nämä 😅 Enkä usko että mun aivoilla opitaan matikkaa ollenkaan. En edelleenkään ymmärrä miten viivoitin ei ole suora vaikka se tuolla ilmeisesti selitettiinkin?

Mutta hienoa että on tuollaisia matikkaneroja ja ihmisiä jotka pystyy tuollaiseen ajattelutyöhön!

Vierailija
22/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä mulla menee ihan yli hilseen nämä 😅 Enkä usko että mun aivoilla opitaan matikkaa ollenkaan. En edelleenkään ymmärrä miten viivoitin ei ole suora vaikka se tuolla ilmeisesti selitettiinkin?

Mutta hienoa että on tuollaisia matikkaneroja ja ihmisiä jotka pystyy tuollaiseen ajattelutyöhön!

Kun viivotin on keksitty joku on piirtänyt senkin viivan, jolloin käytännössä viivotinkaan ei voi olla absoluuttisen suora 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt ainakin kävi ilmi, että jutun kirjoittanut toimittaja ei ymmärrä korkeammasta matematiikista yhtään mitään.

Vierailija
24/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tämä Collatzin konjenktuuri on väärä väittämä kun sille ei ole löydetty todisteita. Luulisi että se joka sen väittämän on esittänyt olisi pystynyt sen myös todistamaan. 

Vierailija
25/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa tämä Collatzin konjenktuuri on väärä väittämä kun sille ei ole löydetty todisteita. Luulisi että se joka sen väittämän on esittänyt olisi pystynyt sen myös todistamaan. 

Matematiikass on vaikka miten paljon todistamattomia väittämiä, joiden keksijät eivät todellakaan niitä ole todistaneet. Se ettei todistusta löydy ei tarkoita, että väittämä olisi väärä. Pitää se vääräksikin pystyä osoittamaan.

Vierailija
26/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se taitaakin olla oletus.

Vierailija
27/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo vielä leipää pöytään tuo. Opiskelisi tyttö hyvä nyt kunnon ammatin ja unohtaisi nuo numeronsa ja laskutehtävänsä. Suomessa on pulaa vaikkapa vanhustenhoitajista, joten oikea työpaikka olisi taattu. 

Ei ole todellista... Ei voi olla näin sivistymättömiä ihmisiä Suomessa 2020-luvulla. Ilman matemaatikkoja, joita oli jo antiikin Kreikan aikana, eläisimme kivikaudella.

Vierailija
28/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon hienon artikkelin paras anti oli, että asenne ja motivaatio ratkaisee. Ihana haastattelu

Vierailija
29/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikass on vaikka miten paljon todistamattomia väittämiä, joiden keksijät eivät todellakaan niitä ole todistaneet. Se ettei todistusta löydy ei tarkoita, että väittämä olisi väärä. Pitää se vääräksikin pystyä osoittamaan.

Ok

Vierailija
30/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun viivotin on keksitty joku on piirtänyt senkin viivan, jolloin käytännössä viivotinkaan ei voi olla absoluuttisen suora 

Tuo nyt on typerintä mitä oon kuullut. Entäs jos sen leikkaa laserilla? Valo menee suorassa linjassa.

Ei helvetti näitä "neroja".

Vierailija
31/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikassa ei etsitä todisteita vaan todistusta.

Ei ole löydetty mitään "todisteita" tai todistusta sillekään, että väittämä olisi väärä. Tietokoneella on erittäin helppo kokeilla tuota suurillakin luvuilla, ja ei vain ole löytynyt lukua, josta aloittamalla ei päädyttäisi ykköseen. Jos yksikin tuollainen luku löytyisi, väite olisi osoitettu vääräksi, mutta ei ole vielä löytynyt.

Matematiikassa konjektuuri tarkoittaa väitettä, jonka arvellaan olevan tosi, mutta jota ei ole voitu osoittaa todeksi.

Vierailija
32/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on typerintä mitä oon kuullut. Entäs jos sen leikkaa laserilla? Valo menee suorassa linjassa.

Ennen kuin laser on keksitty on tarvittu monta matemaattista ratkaisua. Kuin myös fysiikassa. Laser on innovaation tulos, mutta siihen on tarvittu matematiikan ja fysiikan perustutkimusta ja sovelluksia. Ei se laser ole tänne Maahan taivaasta valmiina tippunut.

Vierailija
33/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen kuin laser on keksitty on tarvittu monta matemaattista ratkaisua. Kuin myös fysiikassa. Laser on innovaation tulos, mutta siihen on tarvittu matematiikan ja fysiikan perustutkimusta ja sovelluksia. Ei se laser ole tänne Maahan taivaasta valmiina tippunut."

Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä sen kanssa että se "nero" on väärässä. 

Vierailija
34/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tehtävä ei ole tehdä vanhemmistaan ylpeitä.

Vierailija
35/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan eihän valo kulje suorassa🤔

Vierailija
36/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten varmaan piirtää ihan vapaalla kädellä.

Vierailija
37/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisisipa kerrttu miten kokpersuista päästäisiin lopullisesti eroon

Tai miten joku pakko-oireinen  joka asiaan löytää vain yhden argumentin.

Vierailija
38/48 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo vielä leipää pöytään tuo. Opiskelisi tyttö hyvä nyt kunnon ammatin ja unohtaisi nuo numeronsa ja laskutehtävänsä. Suomessa on pulaa vaikkapa vanhustenhoitajista, joten oikea työpaikka olisi taattu. 

Oletko sinä tosissasi, onneton? Tuolla potentiaalilla suosittelet jotain perushoitotyötä? 

Toivon että Kerttu jatkaa matemaattisella uralla kun on siihen suuntautunut. Tutkijan ja matemaatikon työt on ihan töitä, sinulle tolvana tiedoksesi, yliopistossakin työskennellään, ei ainoastaan hoivakodeissa. 

Todennäköisesti tuo kirjoittaja ei ollut tosissaan vaan provoili.

Vierailija
39/48 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhustenhoitajan työ ole mitään oikeaa työtä. Se ei tuota mitään, ainoastaan pitkittää kärsimystä. Onneksi jotkut uskaltavat tehdä vielä oikeita töitäkin loisimisen helpon tien sijaan.

Tässä ja luultavasti tulevaisuudenkin hoitaja pulassa, oletko sinä ensimmäinen vapaaehtoinen, jota ei tarvitse hoitaa tultuasi vanhaksi ja dementoituneeksi, menettäessäsi jossain vaiheessa liikuntakykysikin?

Sinut saa siis jättää metsään, kuten jossakin kulttuurissa hyödyttömille vanhuksille tehtiin?

Itse olen täysin eri mieltä, vanhusten hoitaminen on arvokasta työtä,  ja erityisen arvokkaaksi sen tekee työn lämmin inhimillisyys.

Vierailija
40/48 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä tosissasi, onneton? Tuolla potentiaalilla suosittelet jotain perushoitotyötä? 

Toivon että Kerttu jatkaa matemaattisella uralla kun on siihen suuntautunut. Tutkijan ja matemaatikon työt on ihan töitä, sinulle tolvana tiedoksesi, yliopistossakin työskennellään, ei ainoastaan hoivakodeissa. 

Se on tuo edellinen kommentoija vanhan polven maalainen, eläkeläinen. Niille opetettiin jo lapsena että ainoa oikea työ on maatilan työ ja naiset tekee aliarvostettuja naistentöitä, miehet oikeita töitä. Koulutus on turhaa ja tyttöjen haaveilut haihattelua. Niitä pelottaa kun naisista tulee itsenäisiä, lukevat ja viisastuvat. Kuka sitten kokkaa perunaa ja ruskeaa kastiketta ja vaihtaa vaipat isännälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi