Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko perukirjan teettäminen maksaa pankissa?

Vierailija
04.09.2024 |

Mikä pankki, mikä vuosi, mikä hinta (suunnilleen)?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjan voi tehdä myös itse. Jakokirja on myös muistettava tehdä. Muuten kuolinpesä jää jakamattomaksi siitä voi aiheutua myöhemmin yllättäviä kuluja.

Joskus LKV kiinteistövälittäjätkin tekevät perunkirjoja ja jakokirjoja.

Ei saat... Nyt on jo ketjussa listattuna pankki, tilitoimisto, metsänhoitoyhdistys, hautaustoimisto ja kiinteistövälittäjä tekemässä lainopillista osaamista vaativaa hommaa.

Seuraavaksi varmaan torikauppias ja bussikuski?

Kyllä torikauppias ja bussikuski voi perukirjan tehdä. Itse olen perhepäivähoitaja ja tein kummankin vanhempani perukirjat. Ja tosiaankin pankin lakiosasto sen tarkistaa ennen kuin vapauttaa rahat jaettavaksi perillisille. Verottajalla kestää kuukausia tutkia perukirja, mutta sitä ennen saa perinnönjaon tehdä.

Vierailija
82/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 maksoi vuonna 2016 Osuuspankissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää itse. Ei maksa mitään. Kesti yhteensä ehkä kolme tuntia ja olen varmistelija luonteeltani eli nopeamminkin onnistuisi. Asunto-osake, auto, rahaa tileillä ja osakkeita. Ainakin tolla omaisuudella ei ollut temppu eikä mikään. En ole alan koulutusta saanut.

Ei tähän vaadita koulutusta mitää, hyväksyykö pankki ja verottaja sitten sen perukirjan se on toinen asia.

Perukirjan hyväksyminen tai hylkääminen kuuluu ainoastaan verottajalle. Pankilla ei ole toimivaltaa tuossa kohdassa.

jaha, siis kuka tahansa voi toimittaa perukirjan pankille ja sen kautta saa tilin käyttöoikeudet? niin varmaan. Kuuleppa rukkaset sieltä tulee jos kovin höpöä siinä kirjoissa lukee.

Ei perunkirjaa tarvita, että saa vainajan tiliin käyttöoikeuden. Jos toimit kuolinpesänhoitajana niin saat oikeudet vainajan tilille, josta voit hoitaa hautajais ym. kustannukset suoraan.

Vierailija
84/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee itse niin säästää. 

Vierailija
85/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus v 2007-2008 osuuspankissa muistaakseni jonkun 800, onneks nykyään on lakinainen suvussa. 

Vierailija
86/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee itse niin säästää. 

Joo, mutta jos ei tiedä mitä tekee ja on vähänkin monimutkaisempi tapaus, voi helposti tehdä jotain ei niin optimaalisesti ja menettää tuhansia euroja esim. turhina perintöveroina.

Vierailija
87/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä kuoli n 6 v sitten. Ei omaisuutta. Hautaustoimisto hoiti kaikki hautajaisiin liittyvät ( arkku,  tuhkaus jne) ja muistotilaisuus 15 hengelle. Ja myös perunkirjoituksen. Kaikki kulut yhteensä jonkin verran yli 2000e. Ei ollut kallista.

Vierailija
88/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään sellaista titteliä kuin kuolipesänhoitaja, ei laki tunne. Aikoinaan perukirjassa luki ennen pesän ilmoittajan allekirjoitusta jotain sellaista, että kuolinpesänhoitajana vakuutan tiedot oikeaksi tms. Tästä on sitten varmaan lähtenyt tuo nimitys liikkeelle. Mutta mitään virallista asemaa pesään tämä allekirjoitus ei pesän asioihin anna, aina tarvitaan perukirja ja sukuselvitykset ja mahdollinen testamentti, jos pesän osakasluetteloa ei ole DVV vahvistanut, sekä kaikkien osakkaiden valtakirjat. Hautauskulut ym toki saa pesän tililtä maksa ilman näitäkin. 

Tämä nyt vähän OT, kun alunperin kustannuksia kyseltiin. 

Vierailija
89/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeusaputoimistot tekevät perunkirjat huomattavasti edullisemmin.

Edullinen vain jos ei ole paljon omaisuutta

Vierailija
90/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään sellaista titteliä kuin kuolipesänhoitaja, ei laki tunne. Aikoinaan perukirjassa luki ennen pesän ilmoittajan allekirjoitusta jotain sellaista, että kuolinpesänhoitajana vakuutan tiedot oikeaksi tms. Tästä on sitten varmaan lähtenyt tuo nimitys liikkeelle. Mutta mitään virallista asemaa pesään tämä allekirjoitus ei pesän asioihin anna, aina tarvitaan perukirja ja sukuselvitykset ja mahdollinen testamentti, jos pesän osakasluetteloa ei ole DVV vahvistanut, sekä kaikkien osakkaiden valtakirjat. Hautauskulut ym toki saa pesän tililtä maksa ilman näitäkin. 

Jaa että enoni ei olekaan noin 80 vuotta sitten kuolleen isävainaansa kuolinpesän hoitaja valtakirjalla, vaikka olen hänelle sellaisen kirjotitanut? Kuka sitten on? Mitään osakasluetteloa ei ole ikinä mikään vahvistanut, mutta aina on vaan asiat hoituneet.

Vierailija
91/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatos.fi

Helppo käyttöliittymä. Naputtelet vaan pyydetyt tiedot sinne, ja ohjelmq ohjaa sitä mukaa mitä tarvii seuraavaksi tehdä. Tilaavat myös puolestasi sukuselvitykset ja virkatodistukset. 

Olen monta perunkirjoitusta hoitanut tuon softan kautta ja tosi helposti hoituu. 

Vierailija
92/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 euroa, vuonna 2022. Osuuspankki.

Vierailija
93/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään vainajan kotona, ei pankissa.

Vierailija
94/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein perunkirjan. Danske ja Aktia ei ainakaan enää tee perunkirjoja. Pankki ja verottaja sitten tarkistaa sen tehdyn veronkirjan. Pankki kun hyväksyi perunkirjan niin pesän sai jakaa. Verottaja lähetti perintöverolaskun. Siinä kaikki.

Vierailija
95/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu jos on tavis pesä niin helppo tehdä itse. Minä olen tehnyt isäni perunkirjan. Mies on tehnyt äitinsä perunkirjan ja nyt tekee enonsa. Ei se mitään avaruustiedettä ole. Netistä löytyy ohjeet jos tarvitsee.

Vierailija
96/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjan voi tehdä itse. Ohjeet löytyy netistä. Ei missään nimessä pankille tai lakimiehelle. Muuten jäät perinnössä maksunpuolelle.

Vierailija
97/108 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiehenä pitänee mainita, että perukirja ei aina ole erityisen yksinkertainen koostettava, vaikka useimmiten kyseessä onkin varsin rutiininomainen tehtävä. On syytä ymmärtää, mihin on ryhtymässä.

Ei ole oma lehmä ojassa, enää.

Vierailija
98/108 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että enoni ei olekaan noin 80 vuotta sitten kuolleen isävainaansa kuolinpesän hoitaja valtakirjalla, vaikka olen hänelle sellaisen kirjotitanut? Kuka sitten on? Mitään osakasluetteloa ei ole ikinä mikään vahvistanut, mutta aina on vaan

Kun edelliseen kommenttiin ei onnistunut lainaus, jäi viimeinen kommentti pois, niin selvennys: oli kommentti, jossa sanottiin, että kuolinpesänhoitajana saa hoitaa kaikkia pesän asioita ilman valtakirjoja. Tämähän ei pidä paikkaansa. Teilläkin on valtakirja annettu. Ja kuten kerroin, jos ei ole osakaslutteloa vahvistettu, pitää olla täydellinen  sukuselvitys, mahdollinen testamentti myös. Jos nimittäin testamentissa on määrätty joku yleistestamentinsaajaksi, joka ei kuulu perillisiin, häntä ei tietysti näy sukuselvitysessä. Teillä selvästi on asiakirjat ja valtakirjat kunnossa. Mutta vielä: Mitään pesänhoitajan asemaa ei pelkällä perukirjalla siis saa, asiakirjat pitää olla kunnossa. t. Juristi

Vierailija
99/108 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä kotona tai jossain muualla, ihan miten sovitaan 

Vierailija
100/108 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiks mun suvun edellisellä vainajalla ei ollut kotia, tai no se hoivakoti missä asui. Pari perunkirjoitusta olen hoitanut pankissa, nyt tämän viimeisimmän kotona. Ja ammattilaisapua oli varmaan syytäkin käyttää, aika nuorena mulla ei ollut oikein hajua miten toimia eikä kaikkea ollut mahdollista vaan hoitaa ja tutkia netissä kun oli jakamattomia kuolinpesiä, metsää, peltoa ja vaikka mitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi