Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidossa ja -koulussa olevat lapset

Vierailija
04.09.2024 |

En mainitse nimeä, mutta seuraan erästä tubettajaa, joka asuu todella syrjäisesti. Kaikki lapset, 8, 4 ja 1 ovat vain kotona. Kukaan ei ole ollut päivähoidossa, ei eskarissa, eikä koulussa.

Nyt asuvat niin syrjässä, että ainoat tapahtumat ovat kauppareissu kerran viikossa ja siinä yhteydessä pääsee leikkipuistoon.

He siis asuvat niin syrjässä, että naapureita ei ole, on vain heidän perhe ja heidän eläimensä. Meinasi sydän särkyä, kun se vilkas nelivuotias (joka ollut taas päivätolkulla siellä eristyksissä) puki prinsessamekon päälle, kun isä tuli kotiin oltuaan muutaman päivän poissa.

Omat kolme tyttöäni tuossa vaiheessa pukivat ne hienot mekkonsa kaverien synttäreille, joita oli koko ajan.

Ja kävivät osa-aikahoidossa, kerhoissa, harrastuksissa ja naapurien lasten kanssa leikkivät joka päivä.

Se yksinään näköttävä eristetty lapsi prinsessamekossaan oli oikeasti aika kamala näky. Ymmärrän sen että panostetaan perheeseen ja että lapset voivat hyvin olla ns. kotihoidossakin (omanikin olivat pitkään), mutta kyllä tuo eristäytymienn ja eskarin ja koulunkin estäminen on minulle liikaa. Vanhemmat voi olla miten epäsosiaalisia haluavat, mutta lapset pitäisi kasvattaa yhteiskunnan jäseniksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vähän liikaa vapaa-aikaa? Jos niistä omista lapsistasi pitäisit huolta etkä muiden elämää stalkkaisi somessa.

Vierailija
2/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla vähän liikaa vapaa-aikaa? Jos niistä omista lapsistasi pitäisit huolta etkä muiden elämää stalkkaisi somessa.

Hehän stalkkaajia toivovat jotka ElämäänSä esittelevät somessa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan seurata samaa tubettajaa... En ymmärrä minäkään tätä viimeisintä liikettä. Ihan pienten lasten se, että lapsiseuraa ei vielä niin kamalasti ole, ei vielä haittaa, mutta kyllä lapsella pitäisi olla ikätasoista omaa seuraa 3-4-vuotiaasta lähtien. Siinä iässähän just kaikki kerhot ja harrastuksetkin alkavat. Ja kaverisynttärit jne.

Vierailija
4/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulussa opettajana ja ainakin meillä ne kotikoulussa opiskelleet aiheuttavat oikeasti todella paljon ongelmia.

Ei kaikki mutta todella usein kotikouluun on otettu lapsi koska joko a) vanhemmilla on omia koulutraumoja tai kouluvastaisuutta tai b) lapsella on ongelmia joita vanhemmat eivät halua myöntää.

Juurikin olen tehnyt kaksi tuntia tuntisuunnitelmaa uusiksi ryhmälle, jossa häirikköporukan jehuna riehuu poika, joka on junnnannut jo pari vuotta ylimääräistä koulupolullaan, ei siis pääse siirtymään seuraavalle luokalle millään, ja hänetkin sitten vanhemmat tempoivat kotiin opiskelemaan. Ja nyt sitten 15-vuotiaana aloitti yläkoulun. Eikä tiedä edelleenkään miten koulua käydään.

Vierailija
5/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
6/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me askarrellaan lasten kanssa teille mitalit ja laitetaan postiin. 

Vierailija
7/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

School sucks

Vierailija
8/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulussa opettajana ja ainakin meillä ne kotikoulussa opiskelleet aiheuttavat oikeasti todella paljon ongelmia.

Ei kaikki mutta todella usein kotikouluun on otettu lapsi koska joko a) vanhemmilla on omia koulutraumoja tai kouluvastaisuutta tai b) lapsella on ongelmia joita vanhemmat eivät halua myöntää.

Juurikin olen tehnyt kaksi tuntia tuntisuunnitelmaa uusiksi ryhmälle, jossa häirikköporukan jehuna riehuu poika, joka on junnnannut jo pari vuotta ylimääräistä koulupolullaan, ei siis pääse siirtymään seuraavalle luokalle millään, ja hänetkin sitten vanhemmat tempoivat kotiin opiskelemaan. Ja nyt sitten 15-vuotiaana aloitti yläkoulun. Eikä tiedä edelleenkään miten koulua käydään.

Kuvasit yhden pojan ongelmia. Mitä muita ongelmia on? Ainakin Yhdysvalloissa kotikoulut toimivat usein niin hyvin, että jotkut korkeakoulut haluavat ensisijaisesti kotikoulua käyneitä, koska heidän taitonsa etsiä itse tietoa ovat niin ylivertaiset. Suomessa tietysti kotikoulu on vasta lapsenkengissä. 

Vierailija
9/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvasit yhden pojan ongelmia. Mitä muita ongelmia on? Ainakin Yhdysvalloissa kotikoulut toimivat usein niin hyvin, että jotkut korkeakoulut haluavat ensisijaisesti kotikoulua

Tuo on kyllä totta. Ei ole enää mikään meriitti että on käynyt koulut 20 pärinäveetin kanssa. Yksityisopetus on aina yksityisopetus ja lähtökohtaisesti tehokkaampaa.

Vierailija
10/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kukas tää tubettaja on?

Vierailija
11/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsista vain nuorempi oli päiväkodissa, mutta isompi kävi 3v lähtien kerhossa ja meillä oli usein leikkiseuraa. Oli ihan reipas eskarilainen ja pärjäsi hyvin porukassa. Korvessa en olisi itse jaksanut yksin lapsia kasvattaa, onko ko perhe Suomessa vai joku jenkkiperhe?

Vierailija
12/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, etten tiedä, onko toi nykykoulukaan mikään kovin ihmeellinen. Puhumattakaan varhaiskasvatuksesta. Kun se olisikin sitä opetusta, mutta kun ympärillä pyörii armoton show ja iso osa opetuksesta menee siihen ADHD kakaroiden jollain tapaa ruodussa pitämiseen. Toki koulu on muutakin, esimerkiksi sosiaalista kanssakäymistä, enkä kyllä ymmärrä täyttä eristäytymistä. Harrastukset ja kaverit alkaa tietyssä iässä olla lapsille tärkeitä.

Vierailija
13/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvasit yhden pojan ongelmia. Mitä muita ongelmia on? Ainakin Yhdysvalloissa kotikoulut toimivat usein niin hyvin, että jotkut korkeakoulut haluavat ensisijaisesti kotikoulua

Amerikkalaisten koulujen taso ei ole lähelläkään suomalaisen koulun tasoa, joten siellä huonokin kotikoulu voi olla parempi kuin normikoulu.

Ja kotikouluahan on monenlaista, hyvin usein Suomessa taustalla vain on nuo mainitsemani seikat, jotka sitten aiheuttavat suuria ongelmia normaaliin kouluun sopeutumisessa. Tiedän perheitä joissa adhd-äiti muka-opettaa adhd-poikaa... Tuloksen voitte arvata.

Kyseisen tubettajan tapauksessa sitä kotikoulua käydään äidin kuvauksen mukaan hyvin satunnaisesti silloin kun on sellainen fiilis, vanhemmilla on matala koulutus, lapsi näyttää tekevän käytännössä itsekseen tehtäviä kun äiti tekee kotitöitä. Ja suurempi huoli on vielä tuo täydellinen eristyneisyys ja kaikkien ikätasoisten (itse hankittujen) kaverien totaalinen puute arjesta.

Vierailija
14/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos tunkisit sen hienon kotikoulusi perseeseesi ja jatkaisit lastesi nu sauttelua niinkuin nytkin olet tekemässä kotikoulussasi.

Vierailija
15/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsista vain nuorempi oli päiväkodissa, mutta isompi kävi 3v lähtien kerhossa ja meillä oli usein leikkiseuraa. Oli ihan reipas eskarilainen ja pärjäsi hyvin porukassa. Korvessa en olisi itse jaksanut yksin lapsia kasvattaa, onko ko perhe Suomessa vai joku jenkkiperhe?

Suomessa. Elää täysin omassa kuplassa ja jotenkin vain hullummaksi näyttää menevän.

Vierailija
16/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiopetustakin voi järjestää monella tavalla. Varmasti osa vanhemmista panostaa tähän ja lapset oikeasti oppivat vähintään kaiken saman mitä muut koulussa. Mutta sitten on niitäkin perheitä, joissa vanhemmilla ei riitä resursseja tai halua opetukseen ja lapset saavat tehdä mitä huvittaa kaiket päivät. Oppimista ei taatusti tapahdu tuolla menetelmällä.

Varsinkin parilla ensimmäisellä luokalla koulu on paljon muutakin kuin lukemista ja laskemista. Minusta on kyllä aika huolestuttavaa jos lapsi ei koskaan saa ikäistään seuraa. Toki jotkut viihtyvät paremmin yksin tai perheen kanssa, mutta kyllä lapselle pitäisi antaa mahdollisuus saada kavereita.

Vierailija
17/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana perhe. Kyllä minuakin nämä lapset säälittävät. Heillä on kotona turvallista ja rakastavaa, eikä kouluissa tapahtuvaa kiusaamista ja hälinää, mutta samalla jäävät vaille kaveriseuraa ja ops:n mukaista opetusta. Kumpi on parempi? Kumpi ja kampi. 

Kyllä koulukiusaaminen, therianit yms hullut ilmiöt ja luokkaopetuksen levottomuus ovat sen tason ongelmia, että luulen saaressa rakastavan perheen kanssa kasvavan onnellisempia ihmisiä

Vierailija
18/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana perhe. Kyllä minuakin nämä lapset säälittävät. Heillä on kotona turvallista ja rakastavaa, eikä kouluissa tapahtuvaa kiusaamista ja hälinää, mutta samalla jäävät vaille kaveriseuraa ja ops:n mukaista opetusta. Kumpi on parempi? Kumpi ja kampi. 

Kyllä koulukiusaaminen, therianit yms hullut ilmiöt ja luokkaopetuksen levottomuus ovat sen tason ongelmia, että luulen saaressa rakastavan perheen kanssa kasvavan onnellisempia ihmisiä

Onko se perhe oikeasti niin rakastava? Siis oikeasti. Koska tässähän vanhemmat ovat jättäneet omat koulutraumansa hoitamatta ja nyt periyttävät ne alaikäisille lapsilleen. Minusta tuollainen on erittäin kaukana rakkaudesta.

Vierailija
19/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tietämistäni kotikoululaisista ei ole saanut peruskoulua tehtyä alle 17 vuotiaana. Kaikki ovat joutuneet aipeen (aikuisten perusopetus) tekemään peruskoulun päättötodistuksen valmiiksi.

Vierailija
20/31 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä siitä, millainen ap on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi