Miksi useimpien mielestä tarjottavan pitää olla makeaa?
En ole ymmärtänyt tätä koko aikuisikänäni. Lasten juhlat on täynnä vaikka vihreitä kuulia ja muuta ällö makeaa, mutta että sen tarjoaminen jatkuu hamaan lopppuun asti. Uskoisin, että useimille kävisi ennemmin suolainen tarjottava, kuin vaikka täytekakut tai jäätelö. Voileipä tai pitsapala olisi minun mieleeni, koska en syö näitä kermavirityksiä tai jaffakeksejä muutenkaan.. Tulee vain äklöttävä olo varsinkin kesäkuumalla. Äitini haukkui kerran työkaverinsa, kun tämä oli käynyt kylässä ja oli kieltäytynyt suklaalla päällystetystä tiikerikakusta ja muffinsseista, koska ne eivät kuuluneet hänen ruokavalioonsa. Äitini ei tajunnut kuinka tämä ei voinut niitä syödä sen kerran kun tarjottiin. Sehän on ihan sama kuin vegetaristille tarjoaisi sianliha pihvejä ja suututtaisiin kun ei kelvannut, että kerrankos sitä nyt tekisi poikkeuksen tarjoavan mieliksi.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tarjonnut sekä makeaa, että suolaista. Suolaiset ovat aina käyneet kaupaksi, mutta makeita tarjottavia jää aina.
Eli en allekirjoita otsikon väitettä.
No miksi sitä makeaa on vain yleensä tarjolla, jos ihmiset tykkää enemmän seuolaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin sokerikoukusta kuten alkoholisti alkoholista. Yksikin väkisin tuputettu suklaakonvehti laukaisee sellaisen makeanhimon, että on työn takana päästä takaisin raiteilleen. Tarjoaisitko itse alkoholistille viinaa? Kunnioittakaa ihmisten elämää ja valintoja.
No tottakai on hyvä kunnioittaa toisen allergioita ja valintojakin.
Kunhan ei niissä mennä äärimmäisyyksiin.
Ja ystävällisesti myös niin, että vieras kertoo etukäteen jos ei voi syödä jotakin.
Ei sitä voi olettaa, että kyläpaikassa ollaan ajatustenlukijoita.
Enkä todellakaan itse kuulu mihinkään tuputtajiin.
Tässä nyt varmaan meni joku ylireagointi päälle, taas kerran...
On silti myös sen vieraan omallakin vastuulla, mitä ottaa jos tarjolla on jotain mikä on hänelle ongelma.
Ainakin juhlissa/ kyläilyissä, missä on enemmän vaihtoehtoja ja enemmän vieraitakin.
Ihan perusneuvo on alkoholin suhteen, että pitää olla myös alkoholiton vaihtoehto.
Koska makea on osa juhlaa, ei kai kukaan arkena makeita leivonnaisia syö?
Vierailija kirjoitti:
Koska makea on osa juhlaa, ei kai kukaan arkena makeita leivonnaisia syö?
Mun vanhemmat syö, koska kahvin kanssahan pitää olla jotain makeaa heidän mielestään. Kunnollinen ruoka ei sitten maistukkaan kun on vedetty jo aamukahvilla viineriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan sama ole🤦
Itse kärsin sokerikoukusta kuten alkoholisti alkoholista. Yksikin väkisin tuputettu suklaakonvehti laukaisee sellaisen makeanhimon, että on työn takana päästä takaisin raiteilleen. Tarjoaisitko itse alkoholistille viinaa? Kunnioittakaa ihmisten elämää ja valintoja.
Onpa outoa, sokerikoukku. Miten on yleensä mahdollista? Ihan sivulliset aiheuttaa tuputtamalla suklaakonvehtia. Nyt on erikoista.
Mulle on opeteeu että kahvipöytään kuuluu sekä suolainen että makea tarjottava.
Voisiko tämä liittyä kahviin? Jostain syystä aikuisille on aina pakko tarjota kahvia ja sen kanssa toimii paremmin suklaakakku kuin pizza.
Vierailija kirjoitti:
Vähän molempia mieluiten, ja sitten vielä vaikka hedelmäkulho.
Minulla on keliakia ja olen tarkka ruokavaliostani. En halua toisten tarjoamia ruokia. Tee sen sijaan maistuu oikein hyvin. Ei ede tarvi olla mitään eikoisteetä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikku suolainen on parasta!
Minusta ihan tavallinen leipäpala hummuksella ja kasviksilla päällystettynä on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäsin jo lapsena enemmän niistä synttäreillä tarjottavista tikuista, missä oli esim. pieni lihapulla/kinkkua, juustopala ja jotain heldelmää.
Tikkupalat olivat todella hyviä! Tulisivatpa taas muotiin.
Eihän kukaan syö nykyisin mitään makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan syö nykyisin mitään makeaa.
Eihän kukaan VOI olla näin tyhmä...
Ihan koristeena kaikki kakut ja pullat, sun muut kaupoissa, kahviloissa ja kodeissakin!
Mikä ihmeen pätemisketju...
Taas kerran!
Vierailija kirjoitti:
Olen tarjonnut sekä makeaa, että suolaista. Suolaiset ovat aina käyneet kaupaksi, mutta makeita tarjottavia jää aina.
Kokousmuonittajana lopetin makean oston jo aikoja sitten. Miehet syövät mieluummin ihan vaikka kolmioleipiä ja hedelmiä. Samoin yrityksen naisvähemkistö. Juomina smoothiet ja kahvi/tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa, sokerikoukku. Miten on yleensä mahdollista? Ihan sivulliset aiheuttaa tuputtamalla suklaakonvehtia. Nyt on erikoista.
Vielä oudompaa on, jos joku ei ole tietoinen, että ihmiset kärsivät erilaisista riippuvuuksista ja ruoka ja sokerikin ovat tällaisia riippuvuuden aiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syödään kotona suolaista esim ruoka lähtiessä, ehkä siksi sitten kakkua ja muuta makeaa, yleensä kyllä missä olen ollut on ollut sipsejä ja jotain muuta Pikku suolaista
En minä ainakaan syö mitään ruokaa kotona ennen kuin lähden kyläilemään. Olen ollut nyt kahtena vuotena peräkkäin rippijuhlissa, jotka oli varsin aikaisin aamusta. Kun pääsimme juhlapaikkaan, niin oli varmaan 4 erillaista makeaa täytekakkua ja makeita torttuja ja pikkuleipä tarjolla. Pöytään oli laitettu vielä oikein pullo pursotettavaa kermavaahtoa, että saa varmasti tarpeeksi jotain sokerirasva mättöä. Ei hireveästi tehnyt mieli 12 aikaan päivällä alkaa vetämään moista moskaa. Sama yksissä hautajaisissa, että muistotilaisuudessa oli pikkuleipiä ja mansikka kakku. En tiedä, mutta mielestäni sellainen tarjoilu ei sovi mitenkään hautajaisiin. Vähintäänkin kiusallista
Sukulaiseni hautajaistestamentissa oli tarjoilutoiveena marjakakku ja Hanna-tädin pikkuleivät jne.
Vierailija
No miksi sitä makeaa on vain yleensä tarjolla, jos ihmiset tykkää enemmän seuolaisesta.
Koska on ihmisiä, jotka tykkäävät sekä makeasta että suolaisesta.
Miksei tämä nyt millään mene jakeluun...
Eivätkä ihmiset silti ole mikään täysin yhtenäinen joukko.
Paitsi ne, jotka menevät joka asiassa muiden perässä.
Eivät omaa omaa makua edes ruuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikku suolainen on parasta!
Minusta ihan tavallinen leipäpala hummuksella ja kasviksilla päällystettynä on parasta.
Niin on, mutta voi syödä kotona. Juhlissa järjestäjä taitaa päättää tarjottavat. Kun itse menen juhliin tai kutsuille, niin syön kohteliaisuudesta, vaikka tarjottavat eivät olisi minun makuni mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä oudompaa on, jos joku ei ole tietoinen, että ihmiset kärsivät erilaisista riippuvuuksista ja ruoka ja sokerikin ovat tällaisia riippuvuuden aiheuttajia.
Sokeri ei aiheuta riippuvuutta, ihan höpöjuttu. Kun ihminen syö säännöllisesti monipuolista ja terveellistä ruokaa johon kuuluu makeakin kohtuudella. Ei se tervettä ihmistä koukuta.
EIkö yleesnä tarjolla ole molempia. Ainakin isommissa juhlissa.