Miten tulkita!? Peikonlehdessä vihreää, keltaista JA ruskeaa!
En ymmärrä mikä peikonlehteä vaivaa!!!
Ollut hyvin iso, vahva ja vihreä.
Yhtäkkiä useimmissa isoissa syvän vihreissä paksuissa lehdissä keltainen reunus ja ihan reunat ruskeat.
En osaa tulkita!
Keskiosa: terve kuin pukki, keltainen reuna-alue: märkää, ruskeat reunukset: liian kuivaa. MITÄ??
Kommentit (8)
Jos multa on märkää niin liikaa vettä. Jos kuivaa liian vähän. Simples.
Ihan samoin kävi mulle. Ei siinä auta muu kuin ehkä jopa ottaa purkista ulos ja katsoa onko juuret liian märät vai kuivat. Tai käyttää kosteusmittaria. Mä en muuttanut mitään ja silti 5 vuotta hyvin voinut peikko alkoi kellastua ja ruskistua yhtä aikaa, mulla syy oli sit kuitenkin kuivuus ja liian alhainen kosteus, tai ainakin mullan vaihto, enempi kastelu ja suihkuttelu lopetti tämän. Otin myös parhaat lehdet talteen ja juurrutin itselleni uuden yksilön niistä, kun yhdessä vaiheessa näytti jo siltä että koko kasvi kuolee. Yli 20 lehteä jouduin leikkaamaan. Harmi mutta nyt molemmat voivat hyvin.
Katso onko multa kuivaa vai kosteaa. Päältä ja mullan sisältä. Kuiva lehti on ruskea? Liian vähän ravintoa ja vettä, vai liikaa? Entä aurinkoa liikaa?
- Varmista, että peikonlehti ei saa liikaa eikä liian vähän vettä. Anna mullan kuivua hieman kastelujen välillä.
- Jos huoneen ilmankosteus on alhainen, voit lisätä kosteutta sumuttamalla lehtiä säännöllisesti tai sijoittamalla kasvin lähelle ilmankostutinta.
- Siirrä kasvi pois suorasta auringonpaisteesta.
Kiitos kommenteista!
Ehkäpä kasvi on liian kuivassa (eteläikkuna, ei suoraa valoa)
Multien vaihdosta on jo aikaa.
Eikös peikonlehti tykkää kohtuullisen pienestä ruukusta 🤔
Sain ammattilaiselta vastauksen: kossain vaiheessa kasvi on ollut ihan liian märässä. Ei välttämättä edes monesti. Ja osa juurista on mädäntynyt.
Ohje: vaihda multa ja leikkaa pilaantuneet juuret irti. Muista: peikonlehti pärjää melko vähällä kastelulla.
Tuntuuko ruukku painavalta? Jos kuopaiset multaa sormen syvyydeltä, haiskahtaako se kellarilta? Tosi usein kyse on ylikastelusta ja siitä johtuvasta juurimädästä. Oletko vaihtanut mullan lähikuukausina tai onko kasvi ollut todella pitkään samoissa mullissa?