Keski-ikäisen äkillinen ulkonäön vanhentuminen
Tuttavamies 50v on vanhentunut vuodessa järkyttävän paljon. Näin hänet nyt vuoden tauon jälkeen enkä meinannut tunnistaa. Vuosi sitten hän oli hiukan pyöristynyt kuten monet tuossa iässä mutta se oli sellaista tervettä pyöristymistä kasvoista ja iskävatsaa.
En meinannut nyt tunnistaa häntä. Hiukset muuttuneet vuodessa harmaiksi, posket lommolla ja kapeat laihtumisesta, vaatteet roikkuen päällä kuin ylisuuret vaatteet. Hän käy töissä normaalisti.
Mikä voi olla? En tietenkään kysynyt tarkemmin mutta ihmetyttää kovin. Tulee mieleen joku sairaus mutta toisaalta käy töissä.
Kommentit (16)
Ihan normaalia on. Juurihan Hesarissakin oli juttu siitä, että nyt tiedekin on todistanut sen, että ihmiset vanhenee sykäyksittäin, ei tasaisesti. Hänellä oli nyt sellaisen vanhenemissykäyksen aika. Itselläni tuli eka jo 37-vuotiaana.
Voi olla toki myös päättänyt laihduttaa sen pyöristymisen pois, ja sehän keski-iässä vanhentaa rajusti. Ihokin jää roikkumaan ja/tai kuopalle ja ryppyjä tulee lisää.
Mitä sitten??? Et voi tosissaan miettiä jonkun tutun viiskymppisen ihmisen ulkonäköä, että on muuttunut vanhemman näköiseksi?
Antakaa ihmisille rauha vanheta, on ihan normaalia että viiskymppisellä jo ikä näkyy! Sietämätöntä, että ihmisen ulkonäöstä tulee jotain yleistä riistaa kun vanhenee, ja päätyy muiden arvostelun ja arvioinnin kohteeksi, että kun on niin vanhennut ja yhyy onko harmaitakin tullut ja ryppyä jossain. Mitä v ** u sitten?! Säälittävää kytätä muiden vanhenemisen merkkejä, ja sitten vielä tehdä siitä nettipalstalle aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia on. Juurihan Hesarissakin oli juttu siitä, että nyt tiedekin on todistanut sen, että ihmiset vanhenee sykäyksittäin, ei tasaisesti. Hänellä oli nyt sellaisen vanhenemissykäyksen aika. Itselläni tuli eka jo 37-vuotiaana.
Voi olla toki myös päättänyt laihduttaa sen pyöristymisen pois, ja sehän keski-iässä vanhentaa rajusti. Ihokin jää roikkumaan ja/tai kuopalle ja ryppyjä tulee lisää.
Vuosi sitten hän näytti ikäiseltään eli 49v. Jos nyt olisinpitänyt arvata ikä ulkonäön perusteella niin olisin sanonut 60v. Muutos niin raju että huolestuin ja siksi täällä kyselen onko normaalia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten hän näytti ikäiseltään eli 49v. Jos nyt olisinpitänyt arvata ikä ulkonäön perusteella niin olisin sanonut 60v. Muutos niin raju että huolestuin ja siksi täällä kyselen onko normaalia.
ap
Ei ole sitäkään missään määritelty, että miltä minkäkin ikäisen pitää näyttää. Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samaa on minusta jotkut sanoneet, kun laihdutin 30 kiloa vuodessa 49 vuoden iässä. Mun suorapuheinen exä sanoi jopa, että näytän siltä, että sopisin vanhainkodin käytäville, eikä kukaan luulisi että olen hoitaja :D Ja tottahan se on, ei se laihdutus tässä iässä kaunistanut todellakaan, hiuksistakin lähti puolet sen lisäksi että iho on nyt ryppyisinä helttoina roikkuvaa irtonahkaa. Mutta jospa terveys edes kestäisi pidempään.
Raju laihtuminen tai laihduttaminen sen tekee, voi olla sairaudesta johtuvaa. Toivottavasti mies on käynyt lääkärissä, jos on ilman laihduttamista laihtunut.
Vastaavanlainen on itselleni sattunut kahdesti. Toisella kerran työkaveri oli vuodessa muuttunut tunnistamattomaksi, hän oli jäänyt tk-eläkkeelle ja ilmeisesti juonut rajusti koko sen ajan. Äänestä tunnistin.
Toisessa tapauksessa nainen oli laihduttanut kymmeniä kiloja ja näytti vanhukselta eli vanhentunut todella rajusti (ikää 50) mutta ei ollut sairaudesta kyse. Iho oli kasvoilta ja kaikkialta käsivarsista ym. aivan rypyillä kuten hyvin vanhoilla ihmisillä (80v. äidilläkään ei ole sellaista ryppyistä ihoa) enkä tunnistanut edes äänestä häntä, kunnes kertoi kuka on.
En tiedä oliko tuo laihduttaja laihduttanut laihdutuslääkkeellä, mutta itse olisin kyllä pitänyt sen pienen ylipainon mikä hänellä oli tai laihduttanut vähän hitaammin ja vähemmän, koska olen liian turhamainen tuollaiseen muutokseen. Itse vaikutti kyllä tyytyväiseltä muutokseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samaa on minusta jotkut sanoneet, kun laihdutin 30 kiloa vuodessa 49 vuoden iässä. Mun suorapuheinen exä sanoi jopa, että näytän siltä, että sopi
Oliko sinun pakko laihduttaa, diabetes tms? Olitko aiemmin runsaasti ylipainoinen?
Laihduttaminen keski-iässä vanhentaa dramaattisesti. Mutta jos olit huolissasi niin mikset kysynyt onko kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen keski-iässä vanhentaa dramaattisesti. Mutta jos olit huolissasi niin mikset kysynyt onko kaikki hyvin?
En halunnut kysyä tarkemmin voinnista koska ollaan hyvän päivän tuttuja ja nähdään 1-2 vuoden välein sattumalta, tyyliin osutaan yhtä aikaa ruoka-kauppaan.
ap
"Oliko sinun pakko laihduttaa, diabetes tms? Olitko aiemmin runsaasti ylipainoinen?"
Oli valitettavasti pakko, olin sairaalloisen ylipainoinen BMI 46, ja alkoi verenpaine, verensokerit ja maksa-arvot olla sellaista luokkaa, että lääkäri sanoi että joko aloitetaan lääkitykset, tai sitten mun täytyy tehdä mun painolle jotain. Koska lihavuus haittasi myös liikkumista, päätin että laihdutan. Ja olen 30 kg kevyempikin vielä siis lihava, joskaan en enää sairaalloisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut kysyä tarkemmin voinnista koska ollaan hyvän päivän tuttuja ja nähdään 1-2 vuoden välein sattumalta, tyyliin osutaan yhtä aikaa ruoka-kauppaan.
ap
Miksi kirjoitat ruokakaupan väliviivalla?
Vierailija kirjoitti:
"Oliko sinun pakko laihduttaa, diabetes tms? Olitko aiemmin runsaasti ylipainoinen?"
Oli valitettavasti pakko, olin sairaalloisen ylipainoinen BMI 46, ja alkoi verenpaine, verensokerit ja maksa-arvot olla sellaista luokkaa, että lääkäri sanoi että joko aloitetaan lääkitykset, tai sitten mun täytyy tehdä mun painolle jotain. Koska lihavuus haittasi myös liikkumista, päätin että laihdutan. Ja olen 30 kg kevyempikin vielä siis lihava, joskaan en enää sairaalloisen.
Ymmärrän, todella hieno laihdutustulos sinulla!
Kysyt, mikä voi olla?
No se on luonnollinen ilmiö, tutkimusten mukaan kaksi ikääntymisen pyrähdystä sattuu n. 44v ja toinen 60v iässä ja viisikymppinen on siitä jo kokenut toisen ja toinen odottaa lähellä, sen jälkeen ikääntyminen on armollisempaa, jos saa elää pitkän elämän.
Jos ei halua vanhenemista, silllin pitäisi kuolla nuorena n. 35-40 vuotiaana.
Vanheneminen | Tutkimus: Ikääntymisessä kaksi piikkiä ensimmäinen jo 44-vuotiaana: https://www.hs.fi/tiede/art-2000010633759.html
Kuppa ja hivi.