Olen työkyvyttömyyseläkkeellä,eronnut. Ystävät ovat töissä,itse istun tyhjässä pubissa aamukaljalla koska en kestä tyhjää asuntoa . En
Kuvitellut että elämäni on tälläistä kun olen 50.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja sama tilanne. en vain edes juo alkohia- eli ei edes pubiin viitsi lähteä.
Yksin kotona. Ankeaa.
Lähde välillä ulos. Mene kävelylle merenrantaan, metsään tai puistoon. Sitten on kiva tulla takaisin omaan kotiin. Lue kirjallisuutta, kuuntele musiikkia, ole itsellesi parasta mahdollista seuraa.
Minä olen viisikymppinen, sairauspäivärahalla. Kohta varmaan sairaseläkkeellä. Töihin olisi tarkoitus palata,kun paranen. Kova halu.
En käytä alkoholia. Sen sijaan olen kotona yksin ja syön.Sekään ei ole hyvä asia. Ei ole kumppania, eikä perhettä. Ystäviin olen yhteyksissä,mutta heilläkin oma elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän tällä palstalla aina ihanne on joku self-made-itsekehitysfanaatikko?
Tunnetteko enää käsitettä "rennosti ottaminen"?
"tavallisesti oleminen"?
No tämän kyllä tunnette: Viulunkielenkireänä suorittaminen ja täydellisyysposeeraaminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauti vapaudesta. Ei se nykytyöelämä ole kuin modernia orjuutta ja teeskentelyä.
Nauti vapaudesta!?! Haista sinä. Ei ihminen voi nauttia vapaudestaan silloin kun lähiräkälä on maanantaiaamuna parempi paikka kuin oma koti. Sehän merkitsee että ihminen on itse täysin tyhjä. Olut ei sitä tyhjiötä täytä.
Määrittele mitä on nykytyöelämä. Mitä tiedät esim. luovasta työstä? Meitä vanhuuseläkkeellä olevia taiteilijoita on paljon. Silti jatkamme omaa työtämme. Kaikki meistäkään eivät istu baarissa eivätkä käytä alkoholia, koska meillä on tarve tehdä jotain muuta.
Ihan että taiteilija osallistuu keskusteluun! Kyllä nyt kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on Ap monen unelma, joten ei pitäisi valittaa. Jos itse pystyisin heittämään hanskat tiskiin jo tänään, en miettisi hetkeäkään.
t: alle vuosi eläkkeeseen
Ai olla niin sairas, ettei pysty töihin? No, toiveesihan voi toteutua jo vaikka tänään, jos oikein hyvin käy.
Ei se niin yksinkertainen juttu ole. Tunnen monta todella onnellista työkyvyttömyyseläkkeellä olijaa. Heillä ei ole mitään paineita ja vastuita. On mukavaa tekemistä viikolla ja rahaa tulee tilille ja varmuus on, että sitä rahaa tulee ja riittää koko loppuelämän. Onnellisempia ne monet on kuin oravanpyörässä raatavat.
Olen ensimmäistä päivää puolen vuoden vapaalla. Pitäisikö alkaa juomaan oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua piristää osa-aikatyö. Ei voi syöksyä juomaan heti aamusta.
- M44
Tämmöisiähän suomalaiset enimmiltään- vain TYÖ määrittää elämää.
Työkeskeinen, työmaaninen yhteiskunta ei enää toimi koska ei ole töitä, tilalle tulee vain MT-ongelmat kun ihmisille on jankattu sukupolvesta toiseen MEETÖIHIN-mentaliteettia.
Ja sitten valitat ettei eläke riitä ja asumistukiakin leikataan. Mutta kaljaan on kyllä aina tarpeeksi rahaa. Hidas itsetuho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on Ap monen unelma, joten ei pitäisi valittaa. Jos itse pystyisin heittämään hanskat tiskiin jo tänään, en miettisi hetkeäkään.
Ai olla niin sairas, ettei pysty töihin? No, toiveesihan voi toteutua jo vaikka tänään, jos oikein hyvin käy.
Ei se niin yksinkertainen juttu ole. Tunnen monta todella onnellista työkyvyttömyyseläkkeellä olijaa. Heillä ei ole mitään paineita ja vastuita. On mukavaa tekemistä viikolla ja rahaa tulee tilille ja varmuus on, että sitä rahaa tulee ja riittää koko loppuelämän. Onnellisempia ne monet on kuin oravanpyörässä raatavat.
Heillä on joku sairaus, joka asettaa rajoitteita tai aiheuttaa kipua. Eläke on 60 % tuloista. Itse en kadehdi. Olen määräaikaisella eläkkeellä. Olisihan se sata kertaa hienompaa olla kahden vuoden kuluttua terve ja töissä kuin pysyvällä tk-eläkkeellä.
Miten sulla on varaa olla siellä? Itse olen työssäkäyvä eikä oo varaa juoda 8 euron tuoppeja. Nytki on tilillä 300 euroa jolla pitäis perhe kaks viikkoa elättää.
Olen M48 ja eläkkeellä mt-ongelmieni takia. Teen syyssiivousta rintsikkatalossani. Löysin komeroiden uumenista pöytäliinan joka sopii prikulleen kamarin verhojen kanssa. 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua piristää osa-aikatyö. Ei voi syöksyä juomaan heti aamusta.
- M44
Tämmöisiähän suomalaiset enimmiltään- vain TYÖ määrittää elämää.
En sanonut mitään siitä, mitä työ määrittää. Ainoastaan, että harvempi menee töihin aivan päissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantai on pahin päivä. Viimeksi olen juonut vappuna ja nyt voisi vetää pään niin täyteen että sammuisin. Eniten v kaikki ja maanantai siihen päälle on pikkusen liikaa. Ihan tavallinen työtön yli 50 ikää niin liian vanha töihin mutta liian nuori eläkkeelle. Ei elämää vain olemassaoloa.
En kyllä tajua miten maanantai on pahin, paitsi jos alkoholiongelman huomaa silloin. Voiko viikonloppuna teeskennellä että juominen on normaalia?
Se on huomattu että moni ei tajua maanantain masentavuutta. Se alkaa jo sunnuntaina kun maanantai pilaa kaksi päivää viikosta. Se pitäisi ottaa unilääkkeitä heti kun herää. Nukkuessa elämä on ihan siedettävää jopa hyvää. Tämä hereillä oleminen vie hermot hetkessä ja eniten v kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on varaa olla siellä? Itse olen työssäkäyvä eikä oo varaa juoda 8 euron tuoppeja. Nytki on tilillä 300 euroa jolla pitäis perhe kaks viikkoa elättää.
Miehet tarjoaa? Ilmainen olut rouvalle kelpaa. Seura ei. Sitä ei edes ole olemassa kun "yksin" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on näitä jotka päässeet aikoinaan eläkkeelle vaikka pelkän päihdeongelman takia, kun katsottu toivottomaksi tapaukseksi. Tunnen minäkin yhden joka sittemmin raitistui ja olisi täysin työkykyinen. Nykyään työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy vaatii sitä että on oikeasti todella, todella huonossa jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päivä on mahdollisuus muutokselle. Ok, asiat on huonosti. Haluatko ne vielä huonommiksi?
Sanan helinää että jokainen päivä on mahdollisuus muutokselle. No joo on siinä mielessä että voin joku päivä ostaa pillerit katukaupasta ja sanoa heippa tälle elämälle. Siinä se on ainoa muutos mistä jaksaa enää haaveilla. Voi olla että tarvitsen valheellista rohkeutta viinasta että saan pillerit otettua. Siihen tarkoitukseen valheellinen rohkeus on ihan riittävää.
En itekään ryyppäis eläkepäivillä. On niin paljon muutakin. Käy kävelyllä, jos pystyt. Katso aamutv telkusta. Tee ruokaa pitemmän kaavan mukaan itse ja hoida lopputyöt kuten siivoilu.
Vierailija kirjoitti:
Katso viereiseen pöytään, siellä istuu toinen kaltaisesi. Mene juttusille ja alkakaa kaveerata. Ainakin teillä on aikaa tehdä mitä haluatte.
Joutuu huonoon seuraan.
Tosin peilistä sitä vasta huonoo seuraa näkyykin.
On monia ihmisiä, jotka istuvat kotona tylsistymässä. Mitä jos koittaisi tehdä asialle jotain? Ensinnäkin, kotona voi tehdä muutakin kuin istuskella. Voi vaikka lukea kirjoja, kasvattaa kasveja, opetella erilaisia kokkailuja, käsityöt, pikku nikkarointi jne.
Sitten voi oman kunnon ja mielenkiinnon mukaan miettiä mitä kodin ulkopuolella voisi tehdä. Mennä kävelylle, tehdä puutarhatöitä, mennä uimaan, kävellä/ajella bussilla/pyörällä johonkin vaikka kirjastoon, kahville jne. Fiksu ihminen kehittää itselleen mieluisaa puuhaa.
Jos ei mitään muuta keksi, niin lähtee vaikka joka päivä tiettyyn kauppaan ostamaan viilipurkin. Siinä matkalla voi huomata monta asiaa, jota voisi tehdä. Kappas, matkalla on puisto, jossa en ole käynyt, kappas, tuossa on kahvila, kirjasto, jne. Jos haluaa ihmisten seuraa, niin mene ihmisten ilmoille. Mene vaikka huoltikselle kahville, siellä ne muutkin kokoontuu. Pikkuhiljaa sitä tulee rupateltua ja tutuiksi.
Jaa että ystävät töissä? Itse olen myös tk-eläkkeellä eikä ole ystäviä. Ei oikeastaan ole yhtään ketään kenen kanssa voisi edes jutella.