Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni alkoholisti?

Vierailija
01.09.2024 |

Pyytäisin nyt teiltä apua tilanteeni arviointiin, itse en enää osaa erottaa missä normaalin alkoholinkäytön rajat menevät. Miten toimisit tilanteessani?

Taustaa: olemme keski-ikäinen pariskunta, meillä on kaksi melkein aikuista lasta. Yhdessä olemme olleet yli 20 vuotta.

Etenkin nuorempana mies käytti alkoholia liikaa. Hän saattoi hukata kamat, sammua, jopa tehdä tarpeet alleen, kun mikään ei pysäyttänyt juomista. Toisaalta hän kyllä saattoi joskus juoda vain pari ihan hallitusti. Olin itsekin nuori, enkä oikein tajunnut, mikä on oikein ja miten minun olisi pitänyt toimia. Työt mies on aina hoitanut, vain kotivelvoitteet ovat saattaneet jäädä juomisen tai krapulan takia hoitamatta.

Tilanteelle tuli stoppi, kun hän mokasi pahasti. Tuon jälkeen erosimme vähäksi aikaa ja mies lopetti alkoholin kokonaan melkein viideksi vuodeksi. Käytössä oli myös antabus.

Vähitellen hän halusi kokeilla hallittua juomista. Näin sitten tapahtuikin, muutama olut siellä, viinilasilliset tuolla. Useimmiten meni ok, mutta yhä useammin tuli myös ylilyöntejä. Ehkä 70% ajasta alkoholinkäyttö oli kohtuullista, mutta ne kohtuuttomat kerrat sisälsivät rikottuja lupauksia ja ns. paskat housussa -kännejä.

Jälleen yhden rajun ylilyönnin seurauksena mies lopetti kokonaan. Tai näin luulin, sillä sain vuosia myöhemmin kuulla hänen juoneen tuona aikana salakännejä, jopa kotona lasten kanssa. Uskoin mieheen, enkä epäillyt. Tiedon tästä sain mieheltä jälkikäteen sellaisena aikana, jolloin mies oli hakeutunut terapiaan juomisen takia. Tunnontuskat laittoivat kertomaan, mutta tuosta vaiheesta oli siis jo kulunut toista vuotta.

Tällä hetkellä mies taas juo. Viiniä ruuan kanssa, olutta futista katsoessa. Aluksi meni hyvin 70-80% kerroista, mutta vähitellen tilanne on taas se, että lupaukset eivät taaskaan pidä. Esim. eilen hänen piti tulla juhliin autolla, mutta ei pystynytkään, vaan halusikin olla humalassa. Hän ei ollut räkäkännissä, mutta silti humaltui, vaikka lupasi olla selvä. Minä löysin itseni taas kerran vastuunkantajan paikalta, kun mies sysäsi vastuun molempien kotiin pääsystä minulle.

Miehellä on kuitenkin tällä hetkellä kielto päällä ongelman suhteen. Tässä päästäänkin kysymykseeni, eli onko miehen juominen ongelmallista? Hän kokee että tilanne on hallussa, kun hän ei pasko housuun tai telo itseään. Minä valitan turhasta ja pelkään turhaan. Hänestä on tullut humalassa myös ilkeä. Hän sanoo pahasti vain loukatakseen, tätä ei ole koskaan ennen ollut. Tämä tekee tilanteen purkamisesta vaikeaa. Hän on uhannut erolla, jos teen hänen juomisestaan numeron.

Itse käytän alkoholia nykyisin vähän. Aiemmin join enemmän, usein miehen yllyttämänä.

Onko mieheni alkoholiongelmainen?

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti, alkoholiriippuvainen ja alkoholiongelmainen ovat kaksi eri asiaa. Miehesi on ongelmainen koska aiheuttaa ongelmia. Itsekin olen ongelmainen, mutta tällä hetkellä en juo ollenkaan. 

En tiedä pystyisinkö käyttämään alkoholia niin ettei tule ongelmia. Mutta en ole tehnyt päätöstä lopettaa. Toisaalta ei ole suunnitelma myöskään juoda. Enkä ole laskenut kauanko olen ollut selvinpäin. 

Vierailija
2/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti, alkoholiriippuvainen ja alkoholiongelmainen ovat kaksi eri asiaa. Miehesi on ongelmainen koska aiheuttaa ongelmia. Itsekin olen ongelmainen, mutta tällä hetkellä en juo ollenkaan. 

En tiedä pystyisinkö käyttämään alkoholia niin ettei tule ongelmia. Mutta en ole tehnyt päätöstä lopettaa. Toisaalta ei ole suunnitelma myöskään juoda. Enkä ole laskenut kauanko olen ollut selvinpäin. 

Kiitos kokemuksestasi.

Miellän, että alkoholisti on yleistermi ja kansankielinen ilmaisu, mikä voi pitää sisällään laajan skaalan. Alkoholi riippuvainen ja alkoholi ongelmainen kuvaavatkin tosiaan hieman eri tilanteita, kiitos tästä huomiosta.

Riippuvuus ei miehelläni ole koskaan ollut sillä asteella, että juoda pitäisi päivittäin. Tai no, lomilla näin kyllä useinkin on, mutta määrät ovat pieniä ja arjen koittaessa viikolla juominen loppuu. Mutta jonkinlainen riippuvuus siellä hänenkin juomisen takana on, kun hän ei lupauksista huolimatta voi olla ilman? 

Ongelmia alkoholi aiheuttaa kyllä, se on kiistatonta. Mutta aiheutanko minä ne ongelmat, kun pyydän häntä rajaamaan ja kantamaan vastuuta? Pitäisikö minun vain antaa hänen juoda ja tehdä omat virheensä? 

En voi hyvin tässä tilanteessa enkä tällä hetkellä koko suhteessa. En vain osaa määrittää, onko pahoinvointi seurausta juomisesta vai asiasta riitelystä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, siinä ja siinä, toki on ihan normaalia että mies vetää kaatokännit kerran viikossa, joskus jopa kaksi. Mutta jos paskantaa alleen sitten alkaa olka jo ongelmatapaus.

Vierailija
4/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kysymättäkin vai keksitkö paskaa .

Vierailija
5/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei pysty kontrolloimaan juomista, joten hän on alkoholisti. Kuinka moni kohtuukäyttäjä p*skoo housuihinsa?

Vierailija
6/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne paitsi että tiedän olleeni juomatta reilun kuusi vuotta.  Juhlissa otan shamppanja lasin ja siihen jää.  Viinaa löytyy halutessani kaapista.

Vierailija
7/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on ollut alkoholisti jo vuosikymmenet. 

Vierailija
8/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kysymättäkin vai keksitkö paskaa .

Ja ajattelet, että tästä kommentista tulee minulle hyvä mieli?

Ap

Vierailija
9/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en housuunsa paskovan miehen kanssa olisi päivääkään, sorry.

Vierailija
10/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi kysyä: miksi juot?

Vierailija
11/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi luetella kaikki nuo tilanteet ja vielä kysyä onko alkoholisti? Anteeksi nyt vain, mutta niin ap:n mies kuin ap itse selvästi pakenevat todellisuutta. Kyllä, mies on pahemman luokan alkoholisti ja kaipaa hyvin kriittisesti apua ja parannusta tilanteeseensa. 

Vierailija
12/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paskoo housuihinsa juodessaan on enemmän kuin juoppo. 

Vierailija
13/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei pysty kontrolloimaan juomista, joten hän on alkoholisti. Kuinka moni kohtuukäyttäjä p*skoo housuihinsa?

Dilemmani (karmea sana) on se, että mies kyllä pystyy kontrolloimaan juomistaan valtaosan kerroista. Kunnes sitten tulee se kerta, ettei pystykään. Mutta missä menee raja, mitä pitää sietää?

Ap

Vierailija
14/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein mies siis juo?

Vierailija
15/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kokemuksestasi.

Miellän, että alkoholisti on yleistermi ja kansankielinen ilmaisu, mikä voi pitää sisällään laajan skaalan. Alkoholi riippuvainen ja alkoholi ongelmainen kuvaavatkin tosiaan hieman eri tilanteita, kiitos tästä huomiosta.

Riippuvuus ei miehelläni ole koskaan ollut sillä asteella, että juoda pitäisi päivittäin. Tai no, lomilla näin kyllä useinkin on, mutta määrät ovat pieniä ja arjen koittaessa viikolla ju

En tiedä mihin vastaukseni pomppaa mutta sinä et aiheuta ongelmia vaan miehen alkoholikäyttötapa, pahoinvointisi on kyllä ihan miehen juomisesta aiheutuvaa. 

Sama

Vierailija
17/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen riippuvainen tosiaan. Ei parane koskaan ennenkuin itse Haluaa ja sitoutuu Loppuelämäksi.

Vierailija
18/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma olet sinä ja nipoituksesi.

Pakka kamat ja lähde lätkimään, kun niin risoo ja pitää tulla vauva palstalta saamaan vastauksia, nolo olet!

Vierailija
19/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juoda paljon olematta alkoholisti ja toisaalta juoda vähän sekä olla alkoholisti. Riippuu miten paljon alkoholi hallitsee elämää. Voiko olla ilman alkoholia niin ettei se ole mielessä tai jos juo niin voiko lopettaa mikäli sille on tarvetta.

Vierailija
20/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on liki viisikymppinen, housuunsa on paskonut tasan kaksi kertaa, kertojen välissä oli n. 15 vuotta. Kaduttaa, että edes mainitsin siitä, sillä suurin osa vetää nyt johtopäätöksensä vain suoraan siitä. 

Kertasin aloitukseen juomishistorian vaiheita pähkinänkuoressa. Mukaan piti liittää ne asiat, jotka kertovat ongelmista. Kerroin kuitenkin myös, että hän on ollut pitkiä aikoja juomatta ja juodessaankin hallitsee tilanteen pitkään. Kaveripiiriä seuratessani mieheni ei ole porukan runsaimmin juoja. Hän ei erotu esim. juhlissa mitenkään, kukaan ei ulkopuolelta arvaisi näitä pahimpia vaiheita.

Mutta hänen juomisensa kuitenkin aiheuttaa meille ongelmia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi