Lapsuudessani mummo seurusteli enemmän aikuisten kanssa kuin keskittyi
lapsenlapsiinsa. Itse mummona keskityn täysin lapsenlapsiini kun olemme tekemisissä. Seurustelu aikuisten kesken jää pieneksi. Onko tämä sukupolvikysmys vai persoonakysmys? Ja mummoni oli siis syntynyt 1910-luvilla.
Kommentit (28)
Varmaan luonnekysymys. Minun toinen mummini puuhasteli meidän lastenlasten kanssa ja toinen ei juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mummo ei saa koskaan seurustella oman lapsensa tai tämän puolison kanssa. Eikä ilmeisesti muidenkaan aikuisten kanssa sovi seurustella, jos omat lapsenlapset ovat läsnä. Sinne vain mummo hiekkakakkuja vääntämään, kun muut keskustelevat keskenään.
Juupajuu. Ihan omasta tahdosta koska ovat niin ihania. Miksi kaikesta pitävä vääntää jotain negaa? Ap
Ehkä siksi, että sä väänsit negaa omasta mummostasi ja kehut itseäsi. Taidat pitää itseäsi aivan esimerkillisenä ja odotat saavasi Vuoden mummo-mitalin?
Ei jaksa nyt tuollaista. Oma mummoni seurusteli enemmän aikuisten kuin lastenlasten kanssa on fakta. Jos koet sen negana niin olkoon niin. Vaikka vastauksista päätelleen mummonihan oli paras kun oli enemmän aikuisten kanssa. Näinhän täältä saa lukea. Ap
Samalla vuosikymmenellä oli mummoni syntynyt kuin aloittajallakin. Sain paljon mummon huomiota, sillä olin pitkään ainut lapsenlapsi ja paljon hänellä hoidossa. Mummo hoiti omia askareitaan ja sain olla siinä "apuna" samalla. Kun mummolle tuli omia vieraita, oli selvää, että join mehulasini, söin kakkupalani kahvipöydässä ja sen jälkeen annoin aikuisille keskustelurauhan siirtymällä leikkimään itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Oma mummosi kuulostaa paljon paremmalta mummolta kuin sinä. Laskeudut lasten tasolle, vaikka olet aikuinen. Anna lasten olla lapsia ja leikkiä itsekseen/keskenäänkin, ilman että olet hössöttämässä ja sotkemassa.
😆😆.
Lapset pyörittävät aikuisia. Ei ole hyväksi lapsille, että kokevat olevansa pomoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mummo ei saa koskaan seurustella oman lapsensa tai tämän puolison kanssa. Eikä ilmeisesti muidenkaan aikuisten kanssa sovi seurustella, jos omat lapsenlapset ovat läsnä. Sinne vain mummo hiekkakakkuja vääntämään, kun muut keskustelevat keskenään.
Juupajuu. Ihan omasta tahdosta koska ovat niin ihania. Miksi kaikesta pitävä vääntää jotain negaa? Ap
Ehkä siksi, että sä väänsit negaa omasta mummostasi ja kehut itseäsi. Taidat pitää itseäsi aivan esimerkillisenä ja odotat saavasi Vuoden mummo-mitalin?
Ei jaksa nyt tuollaista. Oma mummoni seurusteli enemmän aikuisten kuin lastenlasten kanssa on fakta. Jos koet sen negana niin olkoon niin. Vaikka vastauksista päätelleen mummonihan oli paras kun oli enemmän aikuisten kanssa. Nä
Jos koet sen negana.
Kirjoitat kuin teini. Et taida olla kovin kypsä itse.
Mä en nyt oikein ymmärrä. Ei meidän suvussa ole mitenkään eroteltu lapsia ja aikuisia, vaan kaikki ovat olleet halutessaan samassa huoneessa ja kaikkien kanssa ollaan kommunikoitu, ei mitenkään ole että "keskityn nyt aikuisiin" tai "keskityn nyt lapsiin". Kyllä mummani "keskittyi" minuun kun oltiin kahdestaan, mutta meitä lapsenlapsia oli eri ikäisiä reilu parikymmentä koska mummalla oli 10 lasta, niin kyllä silloin kun kahden tai useammankin lapsen perhe oli mumman luona kylässä, ei mumma voinut mitenkään keskittyä vaan joihinkin ihmisiin. Jokainen perheenjäsen on tärkeä ja rakas. Me lapset leikimme keskenään, kesäaikoina ulkona, talvella kamarissa, ja aikuiset höpisivät tuvassa omiaan, kaikki tekivät kuten halusivat. Minulle ne serkkujen kanssa vietetyt ajat ovat myös kullan arvoisia muistoja, kuten mumman kanssa vietetyt ajatkin.
Miten niin ihania? Tavallisia ihmisiä tavallisine puutteineen ja vikoineen. Niin kuin me kaikki.