En jaksa tätä kun elämä ei muutu paremmaksi
Yhdestä suosta toiseen ja toisesta kolmanteen, vaikka miten yrittää parantaa :(
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä siis aiot tehdä tälle jaksamattomuudellesi?
En mittään. Olla köhötän ja teen mitä pystyn. Aamulla töihin ja illalla kotiin. Päälle opiskelut. Valittaminen täällä auttaa heti vähäsen :)
Sitten kun vastustaa, niin vastustaa. Ei kahta ilman kolmatta ja näin. Seitsemän laihaa vuotta, seitsemän lihavaa. Kyllä se vielä kääntyy.
Itselläni vähän sama fiilis välillä, mutta pidän kirjaa tavoitteistani ja niiden edistymisestä, joten tsekkaamalla niitä näen konkreettisesti että muutosta tapahtuu, hitaasti mutta kuitenkin. Välillä on takapakkeja mutta olen silti päässyt eteenpäin.
Säästötavoite 10k puskurin saamiseksi kokoon: olen pahasti jäljellä suunnitellusta koska on ollut kallista yllätyseläinlääkärikäyntiä ja muutama pienempi isompi rahanmeno. Suunnittelin, että tähän mennessä minulla olisi n. 7000e kasassa mutta todellisuudessa olen päässyt vähän vajaaseen viiteen tuhanteen. Sekin on jo tuntuva määrä rahaa!
60 opintopisteen suorittaminen avoimessa yliopistossa täysipäiväisen työskentelyn ohella. Jouduin pitämään taukoa koska alkoi käydä liian kuormittavaksi, mutta olen silti saanut kokoon 40op, eli jäljellä enää kolmannes!
10 kilon pudotus. Tässä on ollut paljon harmillista jojoilua ja menetin melkein kaikki tulokset kun alkukesästä nyrjäytin nilkan enkä ole voinut käydä kunnon lenkeillä pitkään aikaan. Olen silti pari kiloa kevyempi kuin projektin aloittaessa!
Keskityt ilmeisesti parantamaan vääriä asioita. Tunnetko mitään intohimoa työtäsi tai opintojasi kohtaan? Jos olet alalla, joka ei kiinnosta niin siinä helposti motivaation puutteessa tekee vääriä valintoja. Ala myös meditoimaan, se parantaa intuitiotasi ja osaat helpommin tehdä niitä oikeita valintoja.
Vielä pari vuotta ja kohta meillä on hallitus joka parantaa kaikkien elämänlaatua! Tämän hallituksen jälkeen nimittäin ei kauheasti tarvi hyviä tehdä vaikuttaakseen suorastaan jeesukselta.
Rahallisesti ainakin tuntuu siltä, että menojen määrä on aina vakio, vaikka miten yrittää säästää ja pyristellä. Se on oikeastaan aika käsittämätöntä miten säästön jälkeen ilmaantuu aina joku yllättävä meno joka sitten syö sen säästön.
Millaisen elämän haluat ja mitä olet yrittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vähän sama fiilis välillä, mutta pidän kirjaa tavoitteistani ja niiden edistymisestä, joten tsekkaamalla niitä näen konkreettisesti että muutosta tapahtuu, hitaasti mutta kuitenkin. Välillä on takapakkeja mutta olen silti päässyt eteenpäin.
Säästötavoite 10k puskurin saamiseksi kokoon: olen pahasti jäljellä suunnitellusta koska on ollut kallista yllätyseläinlääkärikäyntiä ja muutama pienempi isompi rahanmeno. Suunnittelin, että tähän mennessä minulla olisi n. 7000e kasassa mutta todellisuudessa olen päässyt vähän vajaaseen viiteen tuhanteen. Sekin on jo tuntuva määrä rahaa!
60 opintopisteen suorittaminen avoimessa yliopistossa täysipäiväisen työskentelyn ohella. Jouduin pitämään taukoa koska alkoi käydä liian kuormittavaksi, mutta olen silti saanut kokoon 40op, eli jäljellä enää kolmannes!
10 kilon pudotus. Tässä on ollut paljon harmillista jojoilua ja menetin melkein kaikki tulokset k
1. Säästötavoite: 10 000 €
Tarkista ja päivitä budjetti: Käy läpi nykyiset menot ja tulot. Poista kaikki ylimääräiset kulut ja etsi säästökohteita. Esimerkiksi vähennä turhien tilausten tai ulkona syömisen määrää.
Automatisoi säästäminen: Avaa erillinen säästötili ja aseta automaattinen siirto tililtäsi säästötilille joka kuukausi. Esimerkiksi siirrä 1015 % kuukausituloistasi säästötilille.
Etsi lisätuloja: Harkitse sivutyön tai keikkatöiden tekemistä, jos aikataulusi ja voimavarasi sen sallivat. Tämä voi auttaa kertymään lisätuloja ja nopeuttamaan säästöjen kertymistä.
Tavoitteet ja seuranta: Aseta välietappeja, esimerkiksi 6 kuukauden välein arvioi tilanne ja säästötavoitteet. Tämä auttaa pitämään motivaation yllä.
Hätärahasto: Säästä ensin 1 0001 500 € hätärahastoon, jotta voit välttää yllättäviä menoja, jotka voisivat vaikuttaa säästötavoitteeseesi.
2. Opintopisteiden suorittaminen: 60 op
Aikataulutus: Laadi realistinen aikataulu, jossa määrität, kuinka monta opintopistettä voit suorittaa kuukaudessa ottaen huomioon työsi ja mahdollisen vapaa-aikasi. Voit esimerkiksi asettaa tavoitteen suorittaa 56 op kuukaudessa, jolloin pääset maaliin 34 kuukaudessa.
Aikataulun optimointi: Hyödynnä kalenteria tai ajanhallintatyökalua. Aseta opiskeluaikoja viikkoosi ja noudata aikataulua.
Pienet tavoitteet: Pilko suuremmat tehtävät pienempiin osiin ja suorita niitä säännöllisesti. Tämä tekee opiskelusta vähemmän kuormittavaa.
Ota tukea: Keskustele opinto-ohjaajan kanssa ja etsi mahdollisia tukimahdollisuuksia, jos tunnet tarvitsevasi lisäapua.
Motivaatio: Muista palkita itseäsi välietapeista ja saavutuksista, vaikka ne olisivat pieniä.
3. Painonpudotus: 10 kg
Suunnittele ateriat: Laadi viikoittainen ateriasuunnitelma, joka sisältää terveellisiä vaihtoehtoja ja välttele prosessoituja ruokia.
Kokkaa itse: Tämä antaa sinulle paremman hallinnan kaloreiden ja ravintoaineiden suhteen.
Liikunta:Kehitä uusi ohjelma: Kun nilkka on parantunut, aloita asteittain liikunta, joka ei rasita nilkkaa, kuten uinti tai pyöräily.
Pienet tavoitteet: Tavoittele säännöllistä liikuntaa, vaikka se olisi vain 20-30 minuuttia kerrallaan. Pyri monipuoliseen harjoitteluun.
Pidä päiväkirjaa: Kirjaa ylös syömäsi ruoka ja liikunta. Tämä auttaa sinua pysymään reitilläsi ja seuraamaan edistymistäsi.
Tuki: Liity esimerkiksi tuki- tai kuntoryhmään, jos se auttaa sinua pysymään motivoituneena ja vastuullisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kilon pudotus. Tässä on ollut paljon harmillista jojoilua j
Kiitoksia vinkeistä, mutta ikävä kyllä suurin osa niistä on joko jo käytössä tai sopimattomia elämäntilanteeseeni.
Säästämisen suhteen minulla on kiinteä summa jonka siirrän korkeakorkoiselle tilille joka kuukausi automaattisesti palkkapäivänä. Tältä tililtä rahaa voi nostaa pois ilman kuluja ainoastaan pari kertaa vuodessa joten se ei ole ns. käyttösäästöt. Mutta tämän lisäksi minulla on toinen säästötili jonne säästän joka kuukausi liikenevän määrän rahaa ja josta tarvittaessa voin ottaa rahaa yllättävän tarpeen iskiessä. Tällä tilillä pyrin pitämään vähintään 2000e ja ylimenevää osuutta siirrän sitten säännöllisin väliajoin korkeakoroiselle tilille. Pidän systeemiäni oikein hyvänä ja elämäntilanteeseeni sopivana.
Opiskelujen edistämistä rajoittaa avoimen yliopiston kurssitarjonta. Käyn tietyn aihealueen kursseja joita järjestetään pääsääntöisesti kerran tai joitain kahdesti vuodessa. Yksi kurssi kestää yleensä 1,5-2kk ja on 5op arvoinen. Koska työskentelen täysipäiväisesti, jaksamiseni riittää yhteen kurssiin kerrallaan. Opiskelu on siis hidasta paitsi oman jaksamiseni, myös kurssien järjestämisajankohtien vuoksi.
Laihdutus: Kaikki neuvosi ovat jo käytössä. Tosin kesän aikana aerobinen liikunta on nilkan takia ollut jäissä, rauhallista kävelyä lukuunottamatta. Paino on siis ollut lihaskunnossa. Ruokailuni on kunnossa, joskin kevään aikana on ollut muutama yksittäinen herkutteluhetki juhlien ym muodossa.
Oma pointtini on siis lähinnä se, että vaikka välillä elämä tuntuu junnaavan paikallaan ja työskentelystä huolimatta tuloksia ei "näy", niin se ei tarkoita sitä että edistystä ei tapahtuisi.
Minullakin iskee välillä ahdistus ja epäonnistumisentunne kun kaveripiirissä paljon paremmin tienaava saa sijoitussalkkuunsa kuussa siirrettyä nelinumeroisia summia kun itselläni se on jokusen satasen tiristämistä kuussa. Minulla on myös ystävä joka on perinyt jo nuorena niin suuren summan rahaa, että hänen ei tarvitse tehdä töitä elääkseen vaan voi olla vapaa "taiteilija". Minulle tuollainen huoleton vauraus ei ole mahdollinen varmaan ikinä, mutta yritän pitää fokuksen siinä mikä on omassa elämäntilanteessani hyvää säästämistä ja talouden tasapainottamista.
Minulla on myös todella korkeasti koulutettuja ystäviä, lääkäreitä ja juristeja, pari alle kolmekymppistä tohtoria. Minun avoimen yliopiston opintoni on pikku näpertelyä sen rinnalla, mutta jälleen kerran: ainoa asia johon on syytä verrata on menneisyyden itseni ennen kuin aloitin projektini!
Laihduttamisen suhteen vertailu on kaikkein räikeintä, joka paikka on täynnä sporttisia, timmejä ihmisiä joiden päällä vaatteet näyttävät hyvältä ja some hehkuttaa laihdutuksen menestystarinoita joissa kiloja on pudotettu kymmeniä vain muutamissa kuukausissa jonkun yksittäisen "salaisuuden" tai "oivalluksen" ansiosta. Mutta yhä edelleenkin, kyse on minusta itsestäni, ei muista ja muiden vartaloista.
- 4, se jolla on kolme tavoitetta päällä
Jos haluat elää vihreästi ja pelastaa maailman, niin älä lähde asunnostasi mihinkään, koska kuluttaisit ruokaa kävelyyn ja pahimmassa tapauksessa jollain ajoneuvolla ajaisit ja tuhoaisit maailmaa.
Ja asunnoksi pitäisi riittää 10 neliön koppi, jota ei missään tapauksessa saa lämmittää, koska se vasta ilmastoa tuhoaa.
Älä edes unta näe lento- tai laivamatkoista. Vain syntiset sellaisia reissuja tekevät.
Älä myöskään mene töihin, koska sinne matkalla ja siellä tulet kuluttaneeksi väkisinkin arvoikkaita luonnonvaroja.
Minulla menee hyvin ja olen työtön. Eilen voitin paljon rahaa ja tänään voitin kenosta 5000 euroa. Rakkautta en saa mutta viime vuosina olen saanut yhtäkkiä paljon rahaa
Self-help kirjojen ajatusmaailmassa on sellanen ajatusvirhe että oletetaan että voit valita miten käytät vapaan aikasi. Jos päätät vaikka lukea kaksi tuntia ydinfysiikkaa joka päivä niin tapahtuuko niin oikeasti? No ei tietenkään.
Suomalaisessa yhteiskunnassa kenenkään ei oikeastaan ole tarkoituskaan saada mitään aikaan. Ryyppäät vaan ja nautit muiden kustantamasta elämästä jossain stadissa. Tai hankit jonkun ideologiaa jauhavan poliitikko-virkailijan homman ilman mitään vastuuta. Taas yhteiskunta maksaa. Helppoa.
Ja pahoittelut spämmäämisestä, mutta kerron vielä tilanteen, josta aloitin kohti kolmea tavoitettani vielä 2v sitten:
- Elin palkasta palkkaan ja luottokortti oli tapissa jatkuvasti. Raha ahdisti, laskujen maksaminen ahdisti. Eniten kalvoi turvattomuuden tunne: jokainen yllätysmeno aiheutti aina pienen kriisin. Tuntui että kaikki menee mitä tulee eikä mitään jää säästöön. Aloitin siitä, että maksoin jäljellä olevat luotot pois ja hylkäsin luottokortin kokonaan. Sen jälkeen keräsin hitaasti 1000e erilliselle tilille jonka mielsin "luoton korvikkeeksi" eli sellaiseksi josta voin ottaa tarpeeseen mutta joudun maksamaan sen itselleni takaisin. Tässä vaiheessa avasin korkeakorkoisen säästötilin ja asetin säästötavoitteeni.
- Tunsin olevani jumissa työssäni. Minulla on amk-tutkinto eikä ura tästä enää tällä alalla etene saati palkka nouse yleiskorotuksia ja ikälisiä enempää. Kadehdin akateemisia ystäviäni mutta opiskelemaan lähtö pelotti taloudellisesti. Päätin aloittaa avoimen opinnot haaveksimaltani alalta, opiskella siitä avoimen kautta kaikki mahdolliset kurssit ja sitten pyrkiä maisteriohjelmaan jolloin saan avoimen opinnot hyväksiluettua ja varsinainen opiskeluaika kituttaamisineen tulee olemaan lyhyempi (ja toivon mukaan säästöjeni ansiosta opintovelaton).
- Laihdutus: Haluan päästä normaalipainoon sekä terveyden että ulkonäön vuoksi. Haaveilen tyylikkäisiin vaatteisiin pukeutumisesta joissa en näytä pelkältä löysältä pötkylältä.
- 4, jolla on kolme tavoitetta
Ja mitä siis aiot tehdä tälle jaksamattomuudellesi?