Teinipoikain mopoilu / onko aivoja lainkaan mukana
Eilen olin tavallisella kauppareissulla kävellen. Onneksi olen aika hidas astumaan suojatielle vaikka liikennevalot ovat vaihtuneet jo jalankulkijalle vihreiksi. Sieltähän tulikin sitten aikamoista vauhtia mopoilija pikku monkeylla ja ajoi täysillä päin autoilijan ( mopoilijan) punaisia valoja.
Selvisin säikähdyksellä, onneksi niin. Onko täällä mopo-ikäisten vanhempia, miten te kotona näitä asioita oikein opastatte. Tuon ikäisllä harvoin on tolkku vielä olemassa. Jos siitä risteyksestä olisi tullut esim. pakettiauto, roska-auto tai mikä vaan, niin eipä olisi enää sitä mopoilijaa ehjänä olemassa. Missä järki?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Varma tapa osoittaa olevansa hautaan valmis on suuttua mopopojista.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla ei siis ole yhtään mopo-teini- poikain vanhempia. Olisi kiinnostavaa kuulla, annetaanko kotoa mitään opastusta asioihin, miten siellä liikenteessä oikein pitää toimia? Vai eikö kantti kestä arvostelua.
Mä luulen, että monella teinillä ne opastukset eivät välttämättä hirveästi tilanteessa muistu mieleen. Pitäähän nykyään mopokorttiin suorittaa sekä teoria että ajotuntejakin.
Katselin eilen illalla kahta mopopoikaa klo 22.15, kun päristelivät kovasti parkkihallissa. Ajoivat kadulle STOP-merkistä välittämättä ja suoraan auton eteen. Onneksi autoilija ajoi hiljaa ja pystyi pysähtymään. Kaikki eivät pysty. Ei ole minulta pois jos mopopojat loukkaavat itsensä tai jopa menehtyvät ihan omaa tyhmyyttään, mutta omaisilta se on pois.
Toista se oli, kun minä olin nuori...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla ei siis ole yhtään mopo-teini- poikain vanhempia. Olisi kiinnostavaa kuulla, annetaanko kotoa mitään opastusta asioihin, miten siellä liikenteessä oikein pitää toimia? Vai eikö kantti kestä arvostelua.
Mä luulen, että monella teinillä ne opastukset eivät välttämättä hirveästi tilanteessa muistu mieleen. Pitäähän nykyään mopokorttiin suorittaa sekä teoria että ajotuntejakin.
Katselin eilen illalla kahta mopopoikaa klo 22.15, kun päristelivät kovasti parkkihallissa. Ajoivat kadulle STOP-merkistä välittämättä ja suoraan auton eteen. Onneksi autoilija ajoi hiljaa ja pystyi pysähtymään. Kaikki eivät pysty. Ei ole minulta pois jos mopopojat loukkaavat itsensä tai jopa menehtyvät ihan omaa tyhmyyttään, mutta omaisilta se on pois.
Todella toivon että evoluutio korjaa jokaisen näistä pois, mielellään kivuliaasti.
Täällä päin ne ajavat talla pohjassa, yhdellä kylki mustana kainalosta nilkkaan, toisella käsi poikki, kolmannella jalka poikki. Takavuosina yksi tappoi itsensä kun mopo lähti käsistä ja törmäsi vastaantulijaan. Ei se muiden menoa hillinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Toista se oli, kun minä olin nuori...
Surkeaa oli omiin lapsiin verrattuna. Tunturin sai kulkemaan hikisesti alamäkeen kuutta kymppiä. Omilla lapsilla sentään jo mopo 70km/h tasaisella ja tytön skootteri 80. Kevarit kesyjä nelitahteja, huiput 120km/h, omani kulki 150.
Sairaalassa niitä on useampia tälläkin hetkellä. Vaikeroivat kivuissaan.
Maailma pyörii sen mopon ympärillä. Kaikki on vain sitä mopoa varten. Etuajo-oikeus kun ajaa mopolla. Poliisi ei voi mitään viritetylle mopolle. Liikennesäännöt ei koske mopoa. Mopolla voi ajaa missä haluaa ja miten haluaa.
Välillä mietityttää vanhempien asenne. Pienten koululaisten turvallisesta koulumatkasta jaksetaan kyllä vouhkata. Kun sama tenava täyttää 15, hänelle annetaan mopo, jolla ajaminen on 10 000 kertaa vaarallisempaa pienen koululaisen koulumatkan riskeihin verrattuna.
Miksi teineistä ei välitetä?
No on täällä ainakin yksi mopopojan äiti. Kyllä kotona on opastettu liikennesäännöistä, tietysti. Lisäksi pitää ajaa mopokortti, johon on kirjalliset kokeet eli kyllä he liikennesäännöt osaavat. Ei voi kun toivoa, että järki on päässä ja sääntöjä noudatetaan, ei ota kuitenkaan äitiä mopon kyytiin vahtimaan. Älä nyt kuitenkaan yleistä, jos olet nähnyt yhden mopopojan ajavan päin punaista, että he kaikki tekisivät niin. Suurin osa ajaa kuitenkin ihan nätisti sääntöjen mukaan.