Liikennemerkeissä ei monesti oteta huomioon pyöräilijöitä, ja sitten kuitenkin ihmetellään kun pyöräilijät rikkovat liikennesääntöjä
Esim. voi olla kyltit vasemmalle kääntyminen kielletty tai oikealle kääntyminen kielletty, jotka kieltävät kääntymisen pyörätielle. Oikeasti näissä kylteissä pitäisi olla lisäkilpi joka kertoo että ne eivät koske pyöräilijöitä, mutta sellaista lisäkilpeä ei ole viitsitty laittaa. Eli siis pyöräilijät sitten vaan käytännössä ovat välittämättä niistä liikennemerkeistä.
Samassa tolpassa kuin pyörätien kyltti voi myös olla kyltti väärä ajosuunta tai ajoneuvolla ajo kielletty. Niissäkin pitäisi olla lisäkilpi, että ei koske pyöräilijöitä.
Kommentit (32)
Sairaaksi on mennyt elämä kaupungeissa, kun jalankulkijanakin pitää nykyisin melkein näytttää suuntamerkkiä jalkakäytävällä, ettei joku spandexi tai skuuttaaja jyrää neljääkymppiä niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaksi on mennyt elämä kaupungeissa, kun jalankulkijanakin pitää nykyisin melkein näytttää suuntamerkkiä jalkakäytävällä, ettei joku spandexi tai skuuttaaja jyrää neljääkymppiä niskaan.
Ne ovat kevytväyliä nykyään. Jalkakäytävien rakentaminen lopetettiin joskus 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on kyllä ajoneuvo, ja sitä koskee siis yleiset liikennemerkit.
Yritin kertoa tuon kaupungin liikennesuunnittelijoille, mutta en saanut sähköpostiini mitään vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaksi on mennyt elämä kaupungeissa, kun jalankulkijanakin pitää nykyisin melkein näytttää suuntamerkkiä jalkakäytävällä, ettei joku spandexi tai skuuttaaja jyrää neljääkymppiä niskaan.
Ne ovat kevytväyliä nykyään. Jalkakäytävien rakentaminen lopetettiin joskus 70-luvulla.
Kyllä edelleen on jalkakäytäviä, joissa ei saa pyörällä ajaa
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Jos asia on noin, niin mistä satunnainen pyöräilijä tietää, että mitä liikennemerkkejä pitää noudattaa ja mitä ei? Kun se pyörätuen liikennemerkki ilmeisesti ainakin on ehdoton noudatettava, mutta monet muut taas eivät?
Ja onko poliisilla sama käsitys näistä liikennemerkkien prioriteeteista? Eli entä jos saa sakot kääntymiskieltomerkin noudattamattomuudesta?
Liikenneympyrässä autoilijat kyllä tullen ja mennen näyttävät määrätietoisesti pyrkivän listimään jokaisen suojatietä ylittävän pyöräilijän.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Järkevintä olisi poistaa pyöräilijöiltä ajoneuvon luokitus niin ei olisi näitä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Järkevintä olisi poistaa pyöräilijöiltä ajoneuvon luokitus niin ei olisi näitä ongelmia.
Ajoneuvoja voisivat olla vaan ne joita arkielämässäkin pidetään ajoneuvoina. Eli ne joihin vaaditaan ajokortti ja liikennevakuutus ja joilla ajetaan autotiellä. Ihan järjetöntä luokitella kevyttä liikennettä ajoneuvoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrässä autoilijat kyllä tullen ja mennen näyttävät määrätietoisesti pyrkivän listimään jokaisen suojatietä ylittävän pyöräilijän.
EI sinne etupyörien alle ole mikään pakko tunkea jauhautumaan muhjuksi. Voi odottaa, että suojatielle tulee tilaa/sinulle annetaan tilaa. Kukaan ei tässä maailmassa vielä koskaan ole jäänyt suojatien väärälle puolelle, siksi ettei olisi päässyt/päästetty sitä ylittämään.
Kaikista paras sääntö olisi, että autoilijat väistävät kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Järkevintä olisi poistaa pyöräilijöiltä ajoneuvon luokitus niin ei olisi näitä ongelmia.
Ajoneuvoja voisivat olla vaan ne joita arkielämässäkin pidetään ajoneuvoina. Eli ne joihin vaaditaan ajokortti ja liikennevakuutus ja joilla ajetaan autotiellä. Ihan järjetöntä luokitella kevy
Jolloin polkupyörällä saisi ajella kaikilla jalkakäytävillä. Ei helvetti!
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on kyllä ajoneuvo, ja sitä koskee siis yleiset liikennemerkit.
90% kansasta ja 99% pyöräilijöistä ei tiedä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Jos asia on noin, niin mistä satunnainen pyöräilijä tietää, että mitä liikennemerkkejä pitää noudattaa ja mitä ei? Kun se pyörätuen liikennemerkki ilmeisesti ainakin on ehdoton noudatettava, mutta monet muut taas eivät?
Ja onko poliisilla sama käsitys näistä liikennemerkkien prioriteeteista? Eli entä jos saa sakot kääntymiskieltomerkin noudat
Jos ei tunne liikennesääntöjä, niin silloin ei saa lähteä liikenteeseen törttöilemään ja turvallisuutta vaarantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Järkevintä olisi poistaa pyöräilijöiltä ajoneuvon luokitus niin ei olisi näitä ongelmia.
Ajoneuvoja voisivat olla vaan ne joita arkielämässäkin pidetään ajoneuvoina. Eli ne joihin vaaditaan ajokortti ja liikennevakuutus ja joilla aje
Jolloin polkupyörällä saisi ajella kaikilla jalkakäytävillä. Ei helvetti!
Jo nyt varmaan 80% jalkakäytävistä on kyltitetty pyöräilijöille sallituiksi. Ei siihen ole oikeasti mitään hyvää syytä miksei niitä loppujakin voisi muuttaa pyöräilijöille sallituiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrässä autoilijat kyllä tullen ja mennen näyttävät määrätietoisesti pyrkivän listimään jokaisen suojatietä ylittävän pyöräilijän.
EI sinne etupyörien alle ole mikään pakko tunkea jauhautumaan muhjuksi. Voi odottaa, että suojatielle tulee tilaa/sinulle annetaan tilaa. Kukaan ei tässä maailmassa vielä koskaan ole jäänyt suojatien väärälle puolelle, siksi ettei olisi päässyt/päästetty sitä ylittämään.
Eli liikennesääntöjä ei tarvitse noudattaa?
Vierailija kirjoitti:
Sairaaksi on mennyt elämä kaupungeissa, kun jalankulkijanakin pitää nykyisin melkein näytttää suuntamerkkiä jalkakäytävällä, ettei joku spandexi tai skuuttaaja jyrää neljääkymppiä niskaan.
Mikään ei ole rasittavampaa kuin kaiken tilan omiva ajatuksissaan haahuileva jalankulkija, joka sitten vielä säikähtää kun on muitakin liikkujia liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöille ei ole ajokorttia. Noi lisäkilvet sotkisivat liikennettä. Kaupunkien keskustoissa pyöräilyyn sallituilla jalkakäytävillä. Pyöräilijöiden liikennemerkit ovat niin pieniä ja hukkuvat muun ympäristön havainnointiin. Et jäävät huomaamatta. Järkeä voi käyttää jos se kääntymiskielto pyörätielle on noin hankala. Niin se lisäkilven voit unohtaa ja vaikka kantaa/taluttaa sen pyörän sinne. Koska tieliikennelaki sanoo. Että pyöräilijän on ensisijaisesti käytettävä vieressä kulkevaa pyörätietä.
Jos asia on noin, niin mistä satunnainen pyöräilijä tietää, että mitä liikennemerkkejä pitää noudattaa ja mitä ei? Kun se pyörätuen liikennemerkki ilmeisesti ainakin on ehdoton noudatettava, mutta monet muut taas eivät?
Ja onko poliisilla sama käsitys näistä liikennemerkkien prioriteeteista? Eli entä jos saa sakot kääntymiskieltomerkin noudat
Oppiakseen pyöräilijöitä koskevat liikennesäännöt, ei tarvitse käydä autokoulua ja hankkia ajokorttia. Mutta pyöräilijä on kuitenkin ajoneuvon kuljettaja, ei jokin semijalankulkija. Netissä on paljon sivuja, joista voi opetella liikennesääntöjä haluamassaan/tarpeellisessa laajuudessa. Esimerkiksi:
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_…
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyoraily/
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/tunne-liikennesaannot/
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Kuka siellä kaupungissa edes osaa liikkua kun joka kulkijalle tuntuu olevan oma väylänsä ja vielä yksisuuntaisetkin.
Polkupyörä on kyllä ajoneuvo, ja sitä koskee siis yleiset liikennemerkit.