Miksi siivoojan työtä aliarvostetaan?
Kommentit (10)
Olen erittäin tarkka siivouksesta ja arvostan siivoojia todella paljon. Minusta siivoaminen vaatii ammattitaitoa, kuka tahansa ei saa hyvää jälkeä aikaan. Pitää tietää oikeat aineet ja menetelmät. Ja pitää nähdä yksityiskohdat, jotta erottaa, mikä on puhdasta ja mikä likaista.
En osaa itse siivota ja arvostan suuresti sellaisia jotka osaa.
Ja silloin tosissaan ihmiset huomasivat, kuinka iso heidän panoksensa loppujen lopuksi on! Itsellänikin avautui silmät täysin ja siittä asti olen arvostanut myös siivoojia.
Oli kyllä niin *askasta että huh huh!
Siivoojat voi tienata niin erilaisia summia riippuen työnantajasta! Ja toki kohteet on hyvin erilaisia. Mutta tiedän siivoojia jotka tienaa 15 euroa tunnilta ja työ ei ole mitään " kauheeta" . Sitten on taas töitä joista maksetaan 6 euroa tunnilta!!! Ja ne paikat saattaa olla vielä ihan karseita! Minusta tuolla alalla pitäisi olla joku järkevä palkka. Koska ainakin tällä paikkakunnalla jossa asun ei töihin pääse ilman kouluja ja kokemusta...
eri aineista ja materiaaleista. Kakkonen on vähän hakoteillä.
Itse arvostan siivoojan työtä suuresti. Hyvää siivoojaa on tosi vaikea löytää.
Vierailija:
- ravintoketjun alapäässä organisatorisesti
Mutta osaan kuitenkin siivota kotini melko puhtaaksi, vaikkei minulla ole siihen koulutusta. Sen sijaan en esim. osaa ommella tikkejä haavoihin tai rakentaa taloja.
siivoojilla ei todellakaan tänä päivänä ole huono palkka, ja vakipaikkaa et saa jos ei ole tutkintoa. Perussiivoojan koulutus on vuoden mutta voi opiskella myös siivousteknikoksi tai puhdistus-ja palvelualan restonomiksi ammattikorkeakoulusta. Ei niitä siivouskoneita kuka tahansa osaa käyttää ja pesuaineistakin on jotain tiedettävä ennenkuin aloittaa esim. lattian vahauksen. Ja tiedoksi vaan että puhdistuspalvelualan perustutkintoon kuuluu yhtenä oppiaineena myös atk, nykypäivänä siivoojan työ on paljon muutakin kuin lattioiden ja vessojen luuttuamista.
- ei vaadi pitkää koulutusta
- työ ei sisällä paperien pyöritystä eikä tietokoneen räpläystä
- huono palkkaus (no joo, onko sitten syy vai seuraus)
- naisvaltainen
- ravintoketjun alapäässä organisatorisesti