Miksi ei voisi olla sellaista työhaastattelua, jossa mitattaisiin taitoja?
Eikä sitä, että kuka osaa parhaiten uskotella osaavansa asioita.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jis hermostuttaa? Sellaista se työelämässä on lapsikullat. Painetta pitää osata käsitellä.
No, mä olen ollut työelämässä 25 vuotta, eikä ole työssä ollut koskaan haittaa siitä että olen "hermoheikko" tuollaisissa ryhmätilanteissa. Koska teen työni yksin rauhassa, jolloin en jännitä. Esim. deadlinepaine ei mitenkään häiritse minua, vain sosiaaliset tilanteet.
Jossain paikassa oli budjetti- ja viestintätehtävä. Viestintätehtävä oli toisessakin paikassa. Piti kirjoittaa lyhyt viesti asiakkaalle.
Psykologisia sun muita testejä on tuttujen kertoman mukaan ollut heidän hakemissaan paikoissa. Eivät kai kovin yleisiä.
Olin joskus kaupan ryhmähaastattelussa, missä myös "testattiin taitoja", eli hyllytettiin tavaraa ja siirreltiin koreja kassoilta ovelle. Kauppias sai monta ilmaistuntia muutamalla haastattelulla.
Koska yritykset siirtävät syrjnnän työnhakuyrityksille. Silloin ei yritystä voida syyttää syrjinnästä tai rasismista, ne vain määritellään hakukriteereissä näille työnhakua avustaville yrityksille.
Tämä laittomuuden pimitys on suomalaisen yritysmaailman vakiintunut tapa.
Riippuu alasta. Työnäyte, ajonäyte yms vaaditaan tietyillä aloilla.
Toimistopuolella saatetaan enemmänkin kysyä, mihin ja miten olet jotakin tiettyä ohjelmaa käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
kyllä multa aikoinaan testattiin koodaustaitoja.
Nimenomaan tuolla alalla joutuu aina tekemään tehtäviä. Usein pitkiäkin.
Kyllä monessakin ammateissa on annettava näyte osaamisesta. Olen ollut kahdesti valitsemassa kanttoria. Kaikilta haastatteluun päässeiltä pyydettiin soitto- ja laulunäyte.
Ja yleensä ainakin puhetyöläistä valitessa kiinnitetään huomiota ulosantiin, se tulee siinä haastattelussa jo selville.
Kirkkoherranvaaleissa on jokaisen hakijan pidettävä vaalisaarna.
Noita työhaastatteluja on joissa mitataan, koodarit on kertonu. Mukaanlukien kysytään välillä semmoisia pirullisia kysymyksiä jossa se oikea vastaus on ettei ole hajuakaan miten se tehdään
Nykyään kysytään vain koulutusta. Ei työnantajia kiinnosta mitä hakija osaa tai mitä se haluas oppia.
Työtä tekemällä oppii työnteon, ei autokoulussakaan opi ajamaan autoa liikenteessä vaan siitä se oppiminen alkaa.
Olen itse työelämässä, en ole koskaan ollut työtön enkä ole koskaan tehnyt edes cv:tä.
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk sano joskus hyvin haastattelussa että hän kun pitää työhaastatteluita, hän valitsee sen ihmisen kuka on erilainen kuin kaikki muut. Eli siis ihmisen täytyy toisinsanoen ajatella itse, eikä tehdä kaikkia asioita samanlailla kuin kaikki muut. Osaamisella ei kuulemma ollu niin väliä, kunhan oli erilainen.
Mun mielestä toi oli aika hyvä, kuinka moni on oikeasti erilainen tässä yhteiskunnassa?? ei moni, joten hän saa oikeasti spesiaalitapaukset ja voi rakentaa niistä hyviä tekijöitä.
Musk on älykäs sen takia se on rikas.
Työhaastattelu mittaa sosiaalisia taitoja. Muut asiaankuuluvat taidot voi opettaa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelu mittaa sosiaalisia taitoja. Muut asiaankuuluvat taidot voi opettaa työssä.
Haastattelu vaan ei varsinaisesti ole sosiaalinen tilanne vaan rinnastuu lähinnä kuulusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu vaan ei varsinaisesti ole sosiaalinen tilanne vaan rinnastuu lähinnä kuulusteluun.
Eli ne asiaankuuluvat sosiaaliset taidot esimies ja työntekijä asetelmassa.
Alkaako valjeta?
Ehdottomasti samaa mieltä! Nykyään röyhkeimmät ja parhaimmat valehtelijat pärjää.
Meillä ainakin mitataan. Aina on joku ideointitehtävä lopuksi. Siinä näkee, kuka pystyy saamaan ideoita paineen alla ja kuinka luovia ne ideat on.
Hollannissa Flora Hollannilla oli käytössä yksinkertainen soveltuvuuskoe ongelmanratkaisu- ja matematiikkatesteineen. Se oli niin helppo, että tavanomaisella älyllä varustettu kyllä läpäisi sen. Tein tuon testin kun hain töihin kukkavarastoon.
Kyllä on. On järjestetty. Länsi Suomessa palkataan tuttuja ja sukulaisia. Siksi ulkopaikkakuntalaisen siellä rekrytoivan kannattaa tehdä osaamisesta testi aikarajalla. Ettei tule palkattua huhujen perusteella verkostosta sutta vaan sen sijaan osaaja. Tehty on, usein. 100 hakijaa, 10 tarkempaan syyniin, 4 haastatellaan ja ne tai muutama testataan, valinta on yleensä selvä.
Usein haastattelussa yritetään selvittää haastateltavan potentiaalia, enemmän kuin päivän tilannetta.
Ja palkataan tilalle seuraava uskottelija.