Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei voisi olla sellaista työhaastattelua, jossa mitattaisiin taitoja?

Vierailija
29.08.2024 |

Eikä sitä, että kuka osaa parhaiten uskotella osaavansa asioita.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Musk sano joskus hyvin haastattelussa että hän kun pitää työhaastatteluita, hän valitsee sen ihmisen kuka on erilainen kuin kaikki muut. Eli siis ihmisen täytyy toisinsanoen ajatella itse, eikä tehdä kaikkia asioita samanlailla kuin kaikki muut. Osaamisella ei kuulemma ollu niin väliä, kunhan oli erilainen. 

Mun mielestä toi oli aika hyvä, kuinka moni on oikeasti erilainen tässä yhteiskunnassa?? ei moni, joten hän saa oikeasti spesiaalitapaukset ja voi rakentaa niistä hyviä tekijöitä. 

Vierailija
2/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska usein se ei ole tärkeintä. Monet asiat oppii tekemällä, työnantajalle persoona ja asenne on monesti olennaisempia asioita, kuin jo olemassa olevat taidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyn kyllä suoraan alaan liittyviä kysymyksiä. Sekaan heitän ns. helppoja koska osa jännittää. Olen katsonut mitä väittää osaavansa ja kysynyt haluaako hän näyttää. Noin 60-70% ei osaa sitä mitä väittää ja osasta paljastuu osaamista mitä ei papereissa ollut.

Vierailija
4/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elon Musk sano joskus hyvin haastattelussa että hän kun pitää työhaastatteluita, hän valitsee sen ihmisen kuka on erilainen kuin kaikki muut. Eli siis ihmisen täytyy toisinsanoen ajatella itse, eikä tehdä kaikkia asioita samanlailla kuin kaikki muut. Osaamisella ei kuulemma ollu niin väliä, kunhan oli erilainen. 

Mun mielestä toi oli aika hyvä, kuinka moni on oikeasti erilainen tässä yhteiskunnassa?? ei moni, joten hän saa oikeasti spesiaalitapaukset ja voi rakentaa niistä hyviä tekijöitä. 

Minä olen erilainen ja ainakin Suomessa se tuntuu olevan este työllistymiselle.

Ap

Vierailija
5/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä multa aikoinaan testattiin koodaustaitoja.

Vierailija
6/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla ne on aina tuollaisia käytännössä. Eli jos haet koodariksi, täytyy tehdä ihan koodaustehtäviä ja vastaavia. 

Vierailija
7/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaustehtäviin on tosiaan yleensä testi tai voi olla parikin. Se on tosin huono idea koska usein sitä on niin hermona ettei pysty ajattelemaan selkeästi.

Vierailija
8/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, livenä tollaset on hankalia, koska hieman hermostuttaa kun kolmen ihmisen paneeli hengittää niskaan.

Vierailija
9/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus uhonut että päästäkää minut näyttämään taitoni, niin todistan että olen parempi ja tehokkaampi kuin parhain osaajanne. Niin ei. Naureskelivat vähän ja sanoivat että katsotaan, katsotaan myöhemmin.

Eli eivät olleet kiinnostuneet. Minä yleensä olen muita parempi asioissa ja se ärsyttää monia. He pelkäävät minua.

Te pelkäätte minua.

Vierailija
10/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaustehtäviin on tosiaan yleensä testi tai voi olla parikin. Se on tosin huono idea koska usein sitä on niin hermona ettei pysty ajattelemaan selkeästi.

Joo. Mä olen tehnyt koodaushommia parikymmentä vuotta, mutta täytyy vaan toivoa että nykyinen työnantaja pitää eläkeikään asti, koska mun jännitys/ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö kyllä estäisi tehokkaasti pääsemästä yhteenkään työpaikkaan noiden testien läpi. Hyvä jos omaa nimeäni muistan tuollaisessa tilanteessa, saati että tehdä koodaustehtäviä.

Vierailija
11/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus uhonut että päästäkää minut näyttämään taitoni, niin todistan että olen parempi ja tehokkaampi kuin parhain osaajanne. Niin ei. Naureskelivat vähän ja sanoivat että katsotaan, katsotaan myöhemmin.

Eli eivät olleet kiinnostuneet. Minä yleensä olen muita parempi asioissa ja se ärsyttää monia. He pelkäävät minua.

Te pelkäätte minua.

Suomessa ei haluta hyvää, vaan perinteisesti ketjun heikoin lenkki on yhtä kova kuin se koko ketju.

Voimakkaaimmat ketjut perustavat itse omat yrityksensä. Liian hyvä on uhka ja vaara.

Vierailija
12/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita kokeita palikka testissä ollu, räätälöity kyseiseen yritykseen ja tehtävään.

Tehtävä ollut nimikkeellä projektipäällikkö, tekninen ala.

Testaavat ongelmaratkaisukykyä aika paineessa ja priorisointi kykyä.

Veikeitä testejä muiden normi juttujen lisäksi..

Vierailija
13/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te pelkäätte minua.

Käytännössä se CV on yleensä tärkeämpi kuin mikään tuollainen testaaminen. Varsinkin jos on kyse senioritasosta ja huippuosaajista, niin ei heidän osaamistaan pysty mitenkään mielekkäästi testaamaan noin vaan. Esim. jos juniorikoodaria palkataan, voi olla ihan ookoo teettää jotain koodaustehtäviä, mutta jos palkataan 20 vuotta koodaavan arkkitehdin hommia tehnyttä vaativiin tehtäviin, ei ole sellaisia testejä joilla tosipaikan osaamisen voisi testata. Mutta CV:stä näkee, millaisissa firmoissa ja projekteissa hän on ollut. Jos on pitkäänkin ollut vaativan oloisissa hommissa, niin pakko on osata, yksikään firma ei katsele kovapalkkaista osaamatonta kauaa.

Vierailija
14/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te pelkäätte minua.

Kieltämättä, tuollainen asenne ei ole sitä mitä esim. meidän tiimiin haettaisiin. Tulee mieleen kaikkea muuta kuin ryhmäpelaaja, mahdollisesti hankala ihminen. Otamme mieluummin perushyvän osaajan, jonka asenne on kunnossa ja joka ei todennäköisesti aiheuta ongelmia tiimissä, kuin "tehokkaamman kuin parhaat osaajamme" joka sooloilee ja kuvittelee tietävänsä kaiken paremmin.

Vierailija
15/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä olen tehnyt koodaushommia parikymmentä vuotta, mutta täytyy vaan toivoa että nykyinen työnantaja pitää eläkeikään asti, koska mun jännitys/ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö kyllä estäisi tehokkaasti pääsemästä yhteenkään työpaikkaan noiden testien läpi. Hyvä jos omaa nimeäni muistan tuollaisessa tilanteessa, saati että tehdä koodaustehtäviä.

Kannattaisi opetella itsensä koodaamista. Aasiassa tätä tehdään ihan peruskoulussa asti. Olen syntynyt Aasiassa ja isäni kautta kävin kouluni siellä.

Opiskele meditaatio ja nykyiset käyttöjärjestelmät ovat käytännössä materiaalinen ihmisen mieli.

Opettele pääsemään käsiksi omiin asetuksiisi ja muuta omia asetuksiasi säätelemällä eri tasoja. Myöhemmin huomaat että voit muuttaa koko persoonaa koodaamalla itsestäsi ihan mitä haluat, mutta siihenkin liittyy paljon vaaroja. Konfutse ei ole kaukana Jeesuksesta ja hyvin monella filosofialla on yhteinen perusjuuri ihmisyyden ymmärtämiseen.

Vierailija
16/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jis hermostuttaa? Sellaista se työelämässä on lapsikullat. Painetta pitää osata käsitellä.

Vierailija
17/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pelkkä osaamisen uskottelu toimi, koska olemassa on 6 kuukauden koeaika. Kyllä siinä jo ehtii paljastua jos ei osaa mitä on väittänyt, ja sitten laitetaan koeajalla ulos.

Vierailija
18/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sanonut myös että kysyy miten joku ongelma ratkaistaan ja jos hakija osaa kertoa kuulee että on osaava. Tosin avoimeksi jää, mistä Elon tietäisi miten asiat tehdään. Aika teknisesti spesifejä firmoja hänellä.

Vierailija
19/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-alalla ne on aina tuollaisia käytännössä. Eli jos haet koodariksi, täytyy tehdä ihan koodaustehtäviä ja vastaavia. 

Jaa. harvemmin minulla on sellaisia eteen tullut. Muutaman kerran vain. Saisi kyllä olla enemmän. Ja ihan ohjelmointitöihin olen hakenut.

Vierailija
20/39 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan of topic, mutta voittaisin elon muskin tappelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä