Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa rakennusalan seksismi on normalisoitua

Vierailija
29.08.2024 |

Rakennusalalla jopa puolet naisista on kokenut häirintää. Naisia ahdistellaan, heille nauretaan, heiltä kieltäydytään ottamaan käskyjä heidän sukupuoleensa vedoten. 

Jonna Järvinen kertoo kokemuksistaan rakennusalalla työskentelystään. Hän ei työskentele rakennusalalla enää alan seksismin vuoksi.

Työnjohtajana Järvistä on mm. käskytetty keittämään kahvia.

Kerran Jonnaa ei haluttu palkata erään hankkeen projektipäälliköksi. Vetäjäksi palkattiin vanhempi miespuolinen henkilö, jolla ei ollut alan tutkintoa. Hankkeessa minä tein työt, ja palavereissa mies esitti tehdyt työt sen jälkeen ominaan. Sitä kesti lähes vuoden. Sami Salmela

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa, niin suomiakat voi aina mennä leipäjonoon muiden työttömien kanssa. :) M28

Vierailija
42/44 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusalalla on raadollinen meininki, siellä on kaikkia linnakundeja ja ties mitä liivimiehiä :D. Ihme uhriutumista, tiedän moniakin naisinsinöörejä, jotka pärjäävät todella hyvin, vastaavia työnjohtajiakin, jotka ovat käytännössä työmaiden toimitusjohtajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on luontaisesti naisia heikompi itsetunto. Sen olen myös kumppanien kohdalla nähnyt.

Vierailija
44/44 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen itse intin käynyt nainen ja johtavassa asemassa it-alalla. On mullekin tokaistu sitä ja tätä, on yritetty pitää sihteerinä, on huudettu päin naamaa jne. Kuitenkin pääsääntöisesti miesten kanssa näistä huolimatta hommat on toiminut. Toki näitä asioita tekee myös naiset, tosin he ehkä enemmän narisevat selän takana kuin miehet.

Mutta mulla on myös intin käynyt naispuolinen ystävä rakennusalalla ja häntä kyllä kuullaan ja kunnioitetaan. Olisiko kuitenkin vähän peiliinkatsomisen paikka, jos ei missään kenenkään kanssa tule toimeen? Itseään pitää myös puolustaa, sitä ei kyllä kukaan muu tule tekemään tässä maailmassa

Kehut, että töissä on huudettu päin naamaa ja vähätelty ja silti väität, että homma toimii. Selvästi ei toimi, eikä intin käyminen ole auttanut sinua siinä pennin vertaa, vaikka sekin piti vetää juttuun ihan kuin olisit

Asenne tuntuu aina olevan että jos ei kestä vittuilua ja että huudetaan päin naamaa, vika on uhrissa eikä työilmapiirissä. Mutta kyllä vain nuo miesvoittoset työpaikat on niiiin reiluja. Siis kunhan vain kestää jatkuvaa häirintää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi