Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on että jotkut vanhemmat kieltävät lapsen sairastumisen?

Vierailija
28.08.2024 |

Siis vaikka ihan perus flunssasta kysymys. Lapsi parka ei koskaan saa sairastaa, eikä vanhempien mukaan ole kipeä, vaikka räkä valuu nenästä jatkuvana vanana, eikä muutenkaan lapsi jaksa samalla tavalla kuin yleensä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitti. En tiennyt että jos nenästä valuu räkää olen kipeä. 

no, nyt tiedät.

voin myös kertoa, että, jos ihostasi valuu verta, niin sinulla on haava

Vierailija
22/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen tämän osittain liittyvän siihen, että vähän sairastelevat lapset tuntuvat olevan jonkinlainen leuhkimisen aihe. Mullekin on yksi kollega sanonut, kun vilpittömästi ihastelin sitä, miten vähän hän on ollut kolmen päiväkoti-ikäisen lapsensa sairasteluiden vuoksi pois töistä, että no se johtuu siitä, että hän on imettänyt niin pitkään. Jaa. Minä imetin ihan yhtä pitkään, ja silti meillä sairastellaan, heillä ei. 

Mulla oli yksi tällainen kaveri, joka kehui myös. No loppujen lopuksi selvisi, että aina kun hänen lapset sairastuivat, hänen äitinsä tai anoppinsa tuli hoitamaan lapsia. Mutta hienoa hänelle. Kaikilla ei sellaista turvaverkkoa ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, nyt tiedät.

Haavastakin saa saikkua? 

Vierailija
24/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen tämän osittain liittyvän siihen, että vähän sairastelevat lapset tuntuvat olevan jonkinlainen leuhkimisen aihe. Mullekin on yksi kollega sanonut, kun vilpittömästi ihastelin sitä, miten vähän hän on ollut kolmen päiväkoti-ikäisen lapsensa sairasteluiden vuoksi pois töistä, että no se johtuu siitä, että hän on imettänyt niin pitkään. Jaa. Minä imetin ihan yhtä pitkään, ja silti meillä sairastellaan, heillä ei. 

Oon tullut siihen tulokseen, että yllättävän paljon kyse on tuurista. Meillä lapsi on aina sairastellut hirveän vähän, vakka moni asia tehtiin ihan väärin raskaissa tilanteissa. Pikkulapsiaikana kaikki isovanhemmat vuorollaan syövässä ja joka toinen vuosi jonkun muun läheisen hautajaiset. Imetyskin jäi neljään kuukauteen. Lapselle on kahteentoista vuoteen noussut kuumetta kaksi yksittäistä kertaa ja kerran hän on oksentanut.

En puhu yhtikäs kenellekään terveystarkastusten tms ulkopuolella, että tämä lapsi ei sairastele. Varsinkaan en halua hieroa asiaa sellaisten naamaan, joilla taaperoaika on mennyt korvakierteiden ja norovirusten painajaismaisessa sumussa.

Vierailija
25/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei ole varaa olla töistä poissa joka nuhan takia. Ne on monilla aloilla palkattomia poissaoloja. Ekat päivät on nyt kaikilla palkattomia.. Päiväkoti-ikäisillä voi olla kolme nuhaa kuukaudessa. Se tekee ison loven kuukausibidjettiin. 

Vierailija
26/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joillekin vanhemmille joku ihme kunniakysymys ja ylpeyden aihe että meidän lapset ne ei koskaan sairasta ja  terveet lapset on vanhempien oman erinomaisuuden ansiota. Siinä on kai takana ajatus että sairastaminen on heikkouden merkki. 

Vierailija
27/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista että vanhemmat itse saattavat helpostikkin sairastaa viikon kotona ja sitten vielä olla toipilaana. Mutta lapsen pitäisi olla päivässä terve ja sitten hoitoon vaan, pahimmat antaa aamulla vielä särkylääkettä että kuume ei vaan hoidossa nouse.

Nyt syksylläkin tautiaallon myllertäessä täysillä, tapaan päiväkodilla lähes joka aamu niin kipeän oloisia (ja näköisiäkin) lapsia, jotka yskii ja valuu vihreää limaa, silmät ihan turvonneet ym. Ja pahimmillaan hoitoon on tuomassa äiti joka on itse vauvan kanssa kotona, eli kipeä isompi lapsi tuodaan silti hoitoon.

Tottakai se on itsellekin vanhempana kurja kun lapsi sairastuu ja arki menee uusiksi ja työt jää rästiin ym, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa kipeää lasta hoitoon tai harrastuksiin! Sen lisäksi että se on lapselle äärettömän rankkaa, tartuttaa hän hoidossa/koulussa myös muut lapset ja vielä aikuisetkin kaupan päälle. Älyvapaata. Jotkut vanhemmat jopa vetoavat että on niin tärkeä työ ettei voi olla pois. Voi hohhoijjaa. Sitten on varmaan jo sellainen palkka että voi vaikka palkata sairaalle lapselle hoitajan kotiin.

Vierailija
28/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltävät vai kiistävät? 

Vierailija
29/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kiistävät?

Vierailija
30/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se edes oo oikein muita kohtaan että lapsi viedään tartuntatautisena hoitoon.

Vierailija
31/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitää puhua sitten vanhemman kanssa vaikka äidin. Ja että pitää oikeasti katsoa ja parannella. Nuha ei poistu itsestään tai jos krooninen nuha. Osa opettajista oli ennen myös sellaisia, kytättiin oliko joku kipeä vai ei. 

Häh? Nuhahan nimenomaan poistuu itsellään ajan kanssa.

Vierailija
32/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat vanhemmat itse kyllä pitävät saikkunsa ja vielä valittavat kun ovat niin kipeitä!!

Vierailija
33/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiitollinen jos päiväkodissa oltaisiin vähän jämäkämpiä tämän asian suhteen, sanottaisiin suoraan aamulla että nyt takaisin kotiin jos lapsi on kipeä.

Nyt kun oma lapsemme aloitti päikyssä kesäloman jälkeen, huomasin heti yhden ryhmäläisen olevan punasilmäinen ja nenä kellanvihreää valuen. Oma lapsi sairastui sitten heti ekan viikon jälkeen. Minä lapsen jälkeen. Mies sentään pysyi terveenä.

Vierailija
34/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole varaa olla töistä poissa joka nuhan takia. Ne on monilla aloilla palkattomia poissaoloja. Ekat päivät on nyt kaikilla palkattomia.. Päiväkoti-ikäisillä voi olla kolme nuhaa kuukaudessa. Se tekee ison loven kuukausibidjettiin. 

Mutta kun kyse ei ole edes tällaisista lapsista. Ihan perus lapsista, jotka sairastavat kerran kuussa parissa. Toki sitten tauti jää päälle/saa herkästi jo taas uuden kun ei edes paria päivää saa lapsi levätä. Toisilla sitäpaitsi kestää pidempään taudit ja silloin pitää vaan levätä pidempään. Yksi perhe ihan ymmällään kun isompi sisarus ei koskaan sairastanut että miten pienempi voi olla edes nuhainen, pakosti allergiaa tms!

Vierailija
35/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se edes oo oikein muita kohtaan että lapsi viedään tartuntatautisena hoitoon.

Ei ole ei, mutta kun ei mietitä ketään muuta kuin itseään ja omaa mukavuuttaan.

Vierailija
36/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut menee pois tolaltaan jos arki ja rutiinit menee sekaisin lapsen sairastuessa. Mielummin sitten kielletään koko asia ja toivotaan että flunssa nyt vaan menee ohi kun vaan jatkaa arkea normaalisti. 

Riittävän läheltä tuota nähnyt. 

Vierailija
37/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut menee pois tolaltaan jos arki ja rutiinit menee sekaisin lapsen sairastuessa. Mielummin sitten kielletään koko asia ja toivotaan että flunssa nyt vaan menee ohi kun vaan jatkaa arkea normaalisti. 

Riittävän läheltä tuota nähnyt. 

Mut eihän tämä ole normaalin aikuisen ajattelua? Pakosti joku trauma taustalla.

Vierailija
38/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on oikeasti se että monissa työpaikoissa on kauhea kiire, yt:t toisensa perään ja jos olet paljon lapsen kanssa kotona, olet hyvin nopeasti sillä listalla jotka laitetaan luiskaan. Laitonta, epäreilua ja hankala tilanne mutta todellisuutta hyvin monelle. Lapsi on laitettava hoitoon kun niin kynnelle kykenee.

Toisekseen, moni lapsi on jatkuvasti räkäinen ja/tai allerginen. Tuollaisen lapsen vanhemmat saavat olla töistä pois kuukausia vuositasolla jos jokainen köhäys on merkki olla kotona.

Vierailija
39/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä yhteydessä? Mun lapsilla vuotaa nenät 11kk vuodessa ilman että ovat kipeitä ja etenkin päiväkotiaikoina olivat väsyneitäkin usein, kun uni tuli vasta puolenyön aikaan. Ei ne silti kipeitä olleet.

Onkohan teillä sisäilma ongelma? Muistaakseni minun lapsillani ei valunut räkää nenästä juuri koskaan.

Vierailija
40/53 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, nyt tiedät.

Haavastakin saa saikkua? 

jos se on riittävän paha niin varmaan siitäkin saa. Molemmat vuodot pitää joka tapauksessa hoitaa kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi