Taloudessa 10 000 euroa tulot - paljon vai vähän?
Onko 10 000 euron bruttotulot mielestänne hyvät vai huonot? 2 aikuista ja 2 koiraa
Kommentit (30)
Jos kyse vuodesta, huonot, jos kuukaudesta, hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla saa kuin pari hassua nakkipiiloa lähikaupasta ja koirille halvimpia nappuloita.
No sepä!
Meillä on vähän epäsäännölliset kuukausitulot mutta kun yhteenlaskettu brutto vuodessa on 175 tuhatta (100 + 75) niin keskimäärin tienataan yhteensä noin 14 tuhatta kuussa. Kuulostaa jotenkin isolta mutta ihan tavallista keskiluokkaista elämää eletään. Verotus ja muut veroluonteiset maksut kyllä tasaa paljon. Mä en itse kannata mitään perheverotusta, koska olen itse ollut myös hyvätuloinen yksinhuoltaja ja silloin todennut että moni asia on jo suunniteltu kahden vanhemman ideaalille (esimerkkinä nyt vaikka kotitalousvähennys), mutta kunnollinen lapsivähennys verotuksessa olisi kyllä ihan paikallaan. Mieluummin se kuin lapsilisä.
Siitä 10000 vuodessa, ottaa arvonlisäverogtaja noin neljänneksen jokaisesta leipäpalasta jonka joudun sisuksiin tunkemaan. Mihin v, ttuun ne verorahat oikein menee. Politikot ovat huutaneet hyvinvointivaltiosta. Itsellään vartijalauma ympärillä.
Omat tulot 7000-8000/kk, puoliso työtön jolta leikattiin nyt lapsikorotuskin pois. Kolme lasta. Verotus on paljon jyrkempää, kuin jos oltaisiin kaksi jotka tienaa 4000 kuukaudessa. Tämä on epäkohta. Sama talous kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teidän taloudessa on bruttotulot?
Ei jää nousseiden hintojen jälkeen mitään käteen, ei ainakaan säästöön.
Meillä vähän päälle 110.000e/v kahden palkansaajan tulot yhteensä. Tulee sillä hyvin toimeen mutta ei vielä miksikään varakkaaksi.
Minun tulot ovat yli 70 000 vuodessa, vaimon alle puolet siitä. Lähtökohtani olivat sellaiset, että rikkaaksi tässä itsensä tuntee.
Aika yleinen määritelmä on, että keskituloinen ansaitsee 75 - 125 % mediaanitulosta. Tällöin on suurituloinen, jos saa vähintään 4143 euroa kuussa.