Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko käytätte ruokaa rahaa kuukudessa

Vierailija
26.08.2024 |

Aloin laskemaan, että paljonko meillä kahden aikuisen taloudessa menee rahaa ruokaankuulaudessa. Ja sitä menee ihan hitokseen liikaa vai kuvittelenko vaan?

lounaat ~30€/arkipäivä/kahdelta (työnantaja maksaa valtaosan, verot jää vaan maksettavaksi) sitten molemmat laittaa arkitilille 400€/kk, eikä se todellakaan riitä koko kuukautta, lisää joudutaan laittamaan 100-250€/naama. Tuolta kyllä tankataan auto kerran kahteen kuukauteen (~100€) ja ostellaan vessapaperit, saippuat yms tilpehööri ehkä 50€/kk.

Tässä kuussa on mennyt 1100€ + lounaat. Eikä me minusta mitenkään ökysti eletä/syödä. Kerran kuukaudessa ravintolalaskuun ~250€, josta olisi hwlppo nipistää, jos sellainen tilanne tulisi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-plussa tietojen mukaan 900/kk. Siinä on hygienia ja parit sukat mukana. Siitä puuttuu pakastimeen ostetut marjat/sienet, verkkokaupasta hankitut kuivatavaran tukkupakkaukset/pähkinät/pavut/yms, naapurista ostetut perunat ja hunaja sekä muutama S-ryhmään eksyminen. 

2+1, ja eväät töihin tuota samasta pudjetista.

Vierailija
42/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otse käytän rahaa ruokaan niin paljon kuin monipuolinen ravitsemuksemme vaatii eli en ole koskaan laskenut. Ostan terveellisiä peruselintarvikkeita, teen ruokaa itse kotona ja olemme sekasyöjiä. Ravintolassakin syömme aika usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 350 eur / äiti ja liikkuva teinipoika. 

Paljon saa kokata itse tuohon budjettiin, kun yrittää pitää myös ravintoarvoista kiinni.

Vierailija
44/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 250 - 280 e/kk. Kaksi aikuista ja kissa. Summaan sisältyvät hygieniatarpeet normikaupoista, kissanruoka ja -hiekka, puhdistus- ja tiskiaineet, WC- ja talouspaperi. Syömme hyvin, lämmin ruoka kerran päivässä. Teemme kaiken itse. Pakko pihistellä hieman, koska asumiskulut ovat järjettömän isot.

Vierailija
45/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

550-600e/kk kahden aikuisen ja kahden taaperon talous. Ruoka on asia, jossa en hirveästi säästele. Kaikki tehdään itse ja raaka-aineissa ei liiemmin säästellä. Esim tänään syödään itse savustettua lohta ja grillattuja kasviksia ja myöhemmin entrecoteeta sekä uunijuureksia. Kylkeen itse tehtyä leipää. Jos jaksan/kerkeän moisen tekemään.

Vierailija
46/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas 15e / päivä

Kauppa 20e / päivä

Kotiinkuljetus 20e / joka toinen päivä

Yhteensä 1350e / yksi ihminen

+ Päälle viikonlopun baarit ja ravintolat not

Vierailija
47/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hankala kun ihmiset selkeesti ajattelee eri tavalla, minun mielestä jos kysytään paljon menee ruokaan rahaa niin se tarkoittaa pelkkää ruokaa, ei tiskiainetta, talouspaperia yms.

Vierailija
48/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee n.150e/kk ruokaan

Muutama vuosi sitten, kun oli tiukkaa, niin pärjäsin 80e

Vierailija
49/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 300e/kk, 2 aikuista. Taloustavarat päälle.

Vierailija
50/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 hlö perhe, ruokaan noin 120 e viikossa. Eli 480 e / kk. Kerran viikossa käydään kaupassa, ruokalista hyvin suunniteltu, hävikkiä ei tule. Kasvisvoittoista, koska satokauden mukaan pääsee halvalla. Lounaita ei syödä ulkona kuin ehkä kerran viikossa, ne tuohon päälle niin tulee 120 e lisää. Muuten eväät. Lounaat ovat sikakalliita nykyään. Herkkuja kerran viikossa. 

Ei sikäli rahasta kiinni (tienataan 140 000 vuodessa), mutta mieluummin pistän rahaa matkoihin ja osakkeisiin kuin ruokaan. Matkoilla käydään fine dine paikoissakin, mieluummin pistään niissä parisataa haisemaan kuin prismassa.

Vierailija
51/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hankala kun ihmiset selkeesti ajattelee eri tavalla, minun mielestä jos kysytään paljon menee ruokaan rahaa niin se tarkoittaa pelkkää ruokaa, ei tiskiainetta, talouspaperia yms.

Talouspaperia menee max 1 rulla vuodessa ja 100 tablettia riittää vuoden.

Vierailija
52/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paljon vaikuttaa muut asiat. Esim tein paljon töitä aökuvuodesta, vietiin järjetön määrä saatua tavaraa yhteen kirppikseen. 

Omistaja hoitaa kaiken ja saan puolet myynnistä arvona kirppikselle.

Olen jo pitempään ottanut kultakorun, mutta nyt oon alkanut ottamaan myös vaatteita.

Kävin lauantaina ja otin rintakorun, hinta 380 e, myynti 460 e. Lopuilla saldoilla ostin pari muumi mukia sekä 5 mekkoa. Laitoin nämä myyntiin ja kaikki meni kaupaksi nopeasti.

Kun tulee ns ylimääräistä rahaa, helposti laitan rahaa enemmän ruokaa 

Vierailija
53/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 600/kk vakio ruokakauppaan, 50€/kk lähikauppaan sekä lisäksi vaihtelevasti 100€-200€/kk ulkonasyömisiin. 6hlö perhe.

Vierailija
54/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä+lukiolainen+2 koiraa+opiskelija n 5-6 päivää kuussa ruoat, wc-paperit, käsisaippuat, dödöt yht n 200 euroa/vko lisäksi annan lapsille rahaa pariin pikaruokakeikkaan per kk. Aika paljon menee, mutta ruoka on vähän harrastus mulle.

Vierailija
55/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika mahdotonta arvioida ruokakuluja ilman tarkkaa kirjanpitoa. Jotkut syövät työpaikkalounaita, ostavat monista eri kauppaketjuista, tilaavat ruokaa kotiin jne. 

Pidän kirjaa kaikista kuluista (yhden hengen talous), ja tiedän tarkalleen paljonko rahaa mihinkin menee. 

Pelkkään ruokaan menee n 250 e / kk. Tähän summaan ei sisälly vessapaperit, pesuaineet jne joita myös ostan ruokakaupasta. Ruokaan menee nykyisin n 50 e enemmän kuukaudessa kuin vuosi sitten. En osta valmisruokia enkä syö muualla kuin kotona. 

Vierailija
56/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 400 e ja on 2 aikuista. Hyvin syödään tuolla rahalla.

Vierailija
57/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 e/ 4 hengen perhe

Vierailija
58/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset syövät kun pärjäävät muutamilla satasilla kuukauden ruokaostoksista? Olisj erittäin kiinnostunut tietämään, mistä tuollaiset edullisemman puoleiset ruoka-ostokset koostuvat. 

Vierailija
59/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalouksilla ja kaupoilla menee suuret määrät ruokaa hävikkiin. 

Yhteiskunnallisten muutosten tutkijat ovat todenneet, että maailma muuttuu usein samanaikaisissa aalloissa. Uuden talouden rakentamisessa tarvitaan vahvoja yhteisöjä ja yhteisötasolla tapahtuvaa oppimista ja tekemistä. Vastuuta ei voi sälyttää yksilöille, koska yksilöiden vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset ja sosiaalisina olentoina tapaamme toimia samoin kuin vertaisryhmämme. 

Vierailija
60/61 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 400 euroa/kk, 2 aikuista. Pääateria meillä on päivällinen, josta nautiskellaan. Syödään kasvispainotteisesti, laadukkaasti ja terveellisesti. Tämä sopii meille terveyden ja painon kannalta parhaiten.

Ollaan hyvätuloisia ja voisimme kyllä käyttää enemmän rahaa, mutta ruoan laatu ei sillä tavoin nouse. Ollaan jossain elämänvaiheessa kokeiltu erilaisiakin tapoja, tuhteja lounasravintoloita, kotiin tilattuja aterioita yms. Niillä nousee vain paino. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä