Jos vie pyörän huoltoon, pitääkö niille osata selittää mikä siinä on vikana vai osaako ne itse katsoa kaikki?
Kun en tiedä mistä ne äänet tulee, jos esim pyörän takosassa "rätisee" joskus kun ajelen.
Kommentit (43)
Käännät pyörän asfaltille renkaat taivasta kohti ja polkimesta hitaasti veivaat. Ehkä huomaat mikä siellä rusahtaa, vastaako ketjusuoja johonkin tai joku muu.
Tottakai se on huollolle paljon kivempaa kun vaan pyörä tai auto tuodaan huoltoon ja lähdetään puhumatta mitään pois. Yleensä ihmiset toki kertoo "oireet" ja huolto osaa suunnilleen etsiä vikaa
Vierailija kirjoitti:
Käännät pyörän asfaltille renkaat taivasta kohti ja polkimesta hitaasti veivaat. Ehkä huomaat mikä siellä rusahtaa, vastaako ketjusuoja johonkin tai joku muu.
En minä osaa tälläisiä tehdä....
Vierailija kirjoitti:
Niin, paljon te suunnilleen maksaisitte käytetyn pyörän huollosta vai ostaisitteko vain uuden käytetyn pyörän? Ihan tuurilla kyllä sain näin hyvän että olen sillä ilman vikoja ajellut näinkin kauan, mutta nyt on alkanut tulla näitä vikoja. En haluaisi luopua tästä, kun kiva pyörä muuten.
50-100e ihan passeli ja riittää perusteelliseen huoltoon, niin että pääsee taas muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, paljon te suunnilleen maksaisitte käytetyn pyörän huollosta vai ostaisitteko vain uuden käytetyn pyörän? Ihan tuurilla kyllä sain näin hyvän että olen sillä ilman vikoja ajellut näinkin kauan, mutta nyt on alkanut tulla näitä vikoja. En haluaisi luopua tästä, kun kiva pyörä muuten.
50-100e ihan passeli ja riittää perusteelliseen huoltoon, niin että pääsee taas muutaman vuoden.
No sanon tuon sitten, enempään en viitsisi maksaa, ja jos jotain osia pitää uusia niin mieluummin sitten heitän pyörän mäkeen
Enpä kyllä keksi syytä että miksi ei voisi kertoa korjaajalle vikoja? Varmasti kuulee osaamattomien arvioita tämän tästäkin, niin että ainakaan sitä tarvi noloilla.
Ja kuitennii jos edes suurinpiirteinkin tietää, niin helpompihan se silloin on.
Velogin videot on bytheway kivaa katsottavaa vaikka en tekninen ihminen olekaan, vähän samaan tapaan kuin Ed China (?) wheeler dealerissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman satasen pyörää kannata huoltaa. Renkaissa ilmaa, ketjut rasvattu ja jarrut toimii niin kovaa ajoa vaan niin kauan kuin kampi liikkuu 👍
En mä taida uskoltaa sillä enää ajella kun tuntuu että kovempaa polkiessa joku "rasahtaa" taka-osassa ihankuin joku jäisi pinnojen väliin. Varmaan voi olla hengenvaarallinen :/
Uskoltaa? Joku rasahtaa takaosassa on todennäköisesti kuiva ketju hammasrattaalla tai kulunut ketju ja hammasratas. Kuivan ketjun voi rasvata, kulunut ketju ja hammasratas pitää jossain vaiheessa vaihtaa, ei tuo vaarallista ole, mutta kiusallista.
Toisinaan hammasrattaan puhdistuskin voi auttaa, vettä, Fairya ja hammasharja.
Rasahtelu voi olla esim. lokasuojan hinkkaaminen renkaaseen tai lokasuojan kiinnikkeen osuminen renkaaseen.
Ei perussykkeleitä todellakaan paljoa tarvitse huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman satasen pyörää kannata huoltaa. Renkaissa ilmaa, ketjut rasvattu ja jarrut toimii niin kovaa ajoa vaan niin kauan kuin kampi liikkuu 👍
En mä taida uskoltaa sillä enää ajella kun tuntuu että kovempaa polkiessa joku "rasahtaa" taka-osassa ihankuin joku jäisi pinnojen väliin. Varmaan voi olla hengenvaarallinen :/
Uskoltaa? Joku rasahtaa takaosassa on todennäköisesti kuiva ketju hammasrattaalla tai kulunut ketju ja hammasratas. Kuivan ketjun voi rasvata, kulunut ketju ja hammasratas pitää jossain vaiheessa vaihtaa, ei tuo vaarallista ole, mutta kiusallista.
Rasahtelu voi olla esim. lokasuojan hinkkaaminen renkaaseen tai lokasuojan kiinnikkeen osuminen renkaaseen.
Ei perussykkeleitä tode
Mä olen miettinyt, voiko se seisomatuki olla löysällä, että rasahtaa? Kun katsoin viimeksi niin tuntui että vähän heilui. Mutta sekin ruuvi on niin tiukalla, etten saa sitä edes kiristettyä
Pyörä vaatii jatkuvaa huoltoa, renkaat tulee täyttää viikoittain, ketjut puhdistaa ja öljytä kuukausittain. Pyörän pesu, kuivaus, öljyäminen ja rungon suojaaminen käytön mukaan. Voit ostaa omat pesuaineet ja suoja-aineet tai sitten viet sen pyörän huoltoon jossa on käytössä puhdistusaineet. Halvemmat pyörät voi ruostua rauhassa pihalla, ei niitä tarvitse puhdistaa. Hyvä laittaa ketjuihin öljyä, ettei ketjut vingu. Paljon kevyempi polkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perussykkeleitä tode
Rasahti siis kun kiihdytin vauhtia, esim alamäessä tosi kovaa. Tuntui että ihankuin joku jäisi takapinnojen väliin.
Jos pyörässä on vikaa, se pitää viedä korjattavaksi, ei huoltoon. Silloin on tietysti hyvä kertoa, mitä ääniä pyörä pitää, jos jotain normaalista ppikkeavaa kuuluu.
Eikö työttömät korjaa noita halvalla kuntouttavassa työtoiminnassa. Vie sinne
On kyllä pöhlä kun joissain fillareissa on lokasuojan kiinnitysruuvit niinpäin laitettu, että tojottavat sinne renkaaseen päin kärjeltään. Eikö olisi voinut laittaa toisinpäin? (olisi)
Rattaat ja ketjut voi olla kuluneita. Ketju pomppii rattaalla kun poljet kovaa. Tuohon ei auta mikään muu kuin uusi takaratas ja ketjut. Sitten saat taas monta tuhatta kilometriä käyttöaikaa. Osien ei pitäisi olla kovin kalliita, huolto päälle niin sitten tulee jo hintaa. Siellä huollossa ne osaa mitata tai katsoa ketjujen kunnon.
Vierailija kirjoitti:
Rattaat ja ketjut voi olla kuluneita. Ketju pomppii rattaalla kun poljet kovaa. Tuohon ei auta mikään muu kuin uusi takaratas ja ketjut. Sitten saat taas monta tuhatta kilometriä käyttöaikaa. Osien ei pitäisi olla kovin kalliita, huolto päälle niin sitten tulee jo hintaa. Siellä huollossa ne osaa mitata tai katsoa ketjujen kunnon.
Niin no en viittis mitään päälle 200e maksella....
Takaratas ja ketju kuluu joka pyörässä. Ne on vaihdettava jossain vaiheessa. Voit ajaa ne loppuun tai ajaa niin pitkään kuin pyörällä pystyy ajamaan. Ketju tulee pomppimaan aina kun polkee voimakkaasti. Talvella ongelmat pahenee. Voit kokeilla onko tuossa pyörässä se vika.
Laitat jonkun suuren vaihteen päälle. Poljet voimalla kun lähdet paikoiltaan. Jos ketju pomppaa kun poljet lujaa niin vika on kuluneet osat. Jos ääni kuuluu edelleen vaikka poljet kevyesti niin vika on jossain muualla.
Kyllä osaa selvittää vian. Minulla on jopa sanonut jos ei kannata korjata. Ainakin tähän asti olen korjannut pyöräni vaikka se on 15 v vanha perusvaihdepyörä. Viime korjaus maksoi muistaakseni 60€.
Jos huoltoon viet, niin ne tekee sen huollon. Korjaus on sitten eri asia. voithan sä sanoa, että pitää outoa ääntä, jossain, että saa korjata jos osuu kohdille.
liikaa painoa pyöräilijällä
voimansiirto valittaa
ei onnistu korjata
On siinä muutakkin vikaa, esim vaihteissa. Vaihde rusahtaa aina kun vaihtaa esim kakkoselle.