Olisitko 1700-luvun teininä ollut eturivissä kirkumassa, kun Bach vetää uusinta hittiään urut sauhuten?
Kommentit (42)
Persut ei tajua historiaa. Konserttitaloissa käyttäydyttiin hillitysti.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys. Oliko urkuja tuohon aikaan kirkoissa vai jossain linnoissa tms. eli mikä oli tyypillinen paikka soittaa nimenomaan urkukappaleita?
Eikös Bach toiminut jossain kirkossa, en nyt muista missä, urkurina.
Olen ollut täällä jo tuhansia vuosia, enkä pienistä hätkähdä. Tyyppi sävelsi ihan kohtalaista musiikkia, mutta oli yliarvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkot kryptassa.
Mä voin näyttää sulle mun fuugan.
Minä sulle toccatan ja fuugan näytän.
Vierailija kirjoitti:
Persut ei tajua historiaa. Konserttitaloissa käyttäydyttiin hillitysti.
No ei kyllä välttämättä aina.
Elokuvat antavat tästäkin hieman väärän kuvan...
Historia tuntee kyllä muusikoita, jotka olivat aikansa "rock-tähtiä". Esimerkiksi 1800-luvulla Franz Liszt oli tällainen tyyppi, johon naiset kovasti rakastuivat. Ilmiölle oli ihan oma nimensäkin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisztomania
Bach ei tainnut ihan kuulua tähän kastiin.
Bach historian nerokkain säveltäjä. Aikamoinen äijä myös. Lapsia taisi olla kymmenittäin.
Vierailija kirjoitti:
En! Ei ollut komea.
Sen ajan muoti ja ulkonäköasiat olivat HIEMAN eri asia...
Ja häntä ihailtiin taatusti muista, kuin ulkonaisista syistä.
Oli myös aikaa, jolloin ainakin miehen omaisuus meni reippaasti ohi muista tekijöistä.
Ei, vaan Ludvig van B.
Vahva puolto tälle.
Johan Sebastianin jokainen näkee enempi urkuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En! Ei ollut komea.
Sen ajan muoti ja ulkonäköasiat olivat HIEMAN eri asia...
Ja häntä ihailtiin taatusti muista, kuin ulkonaisista syistä.
Oli myös aikaa, jolloin ainakin miehen omaisuus meni reippaasti ohi muista tekijöistä.
"Ja häntä ihailtiin taatusti muista, kuin ulkonaisista syistä."
Totta kai Bachin kaltaisia tyyppejä ihailtiin ihan muista syistä kuin ulkonäöllisistä.
Kuitenkin ne varsinaiset "fanitusilmiöt" ovat aina kohdistuneet hyvännäköisiin laulajiin, näyttelijöihin, jne. Ylempänä mainittu Liszt oli myös suosionsa huipulla nuori ja komea mies.
Joo, me oltiin sen konserttijulkkarikeikalla eturivissä naapurin Ludwigin kanssa. Ludde oli kans musamiehiä. Mut se kieltäytyi korvatulpista, ja kuulin, et sille tulikin siitä jotain ongelmia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Historia tuntee kyllä muusikoita, jotka olivat aikansa "rock-tähtiä". Esimerkiksi 1800-luvulla Franz Liszt oli tällainen tyyppi, johon naiset kovasti rakastuivat. Ilmiölle oli ihan oma nimensäkin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisztomania
Bach ei tainnut ihan kuulua tähän kastiin.
Intensiivinen fanivimma 😁Lisztomania 😁
Liaztistä on sanottu, että esiintymisensä jälkeen näki istuimista, millä niistä oli istunut naisia.
Bach eli eri aikana, aiemmin, eikä mistään tällaisesta ollut silloin vielä tietoa. Enemmän sävelsi musiikkia Yläkerran Herralle kellokkaineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys. Oliko urkuja tuohon aikaan kirkoissa vai jossain linnoissa tms. eli mikä oli tyypillinen paikka soittaa nimenomaan urkukappaleita?
Eikös Bach toiminut jossain kirkossa, en nyt muista missä, urkurina.
Leipzig
Vierailija kirjoitti:
Joo, me oltiin sen konserttijulkkarikeikalla eturivissä naapurin Ludwigin kanssa. Ludde oli kans musamiehiä. Mut se kieltäytyi korvatulpista, ja kuulin, et sille tulikin siitä jotain ongelmia myöhemmin.
Wolfgangin kanssa on parhaat bileet. Sillä on kai adhd tai jotain.
Mä voin näyttää sulle mun fuugan.