Miksi puhutaan siitä, että hyväosaisten pitäisi tuntea empatiaa?
Mitä se oikeastaa tarkoittaa ja ketä kohtaan sitä pitäisi tuntea ja miten?
Kommentit (7)
Jos ei tunne lainkaan empatiaa on ihmisessä jotain todella pahasti vialla.
Empatiaa tottakai pitää tuntea ja se on normaalin tasapainoisen ihmisen merkki, että sitä tuntee.
Mutta se ei ole ratkaisu, että rikkaat esimerkiksi antaa rahansa köyhille, se täytyy ymmärtää.
Mä tein siitä jo kerran jutun tänne
Mä en voi antaa 500e seteliä kadulla makaavalle ihmiselle, koska mä en tiedä mitä se tekee sillä setelillä. Se voi ostaa sillä vaikka haulikon itselleen ja ampua jotain toista. Se on mun vastuulla sillon
Sen ihmisen on itse kasvettava sisältä. Niin se muutos tapahtuu
<3
Hyväosaisena on huomattavasti helpompi tuntea empatiaa, kun energia ja etenkin tunnejaksaminen ei kulu jokapiäiväiseen taloudesta ja arkipäivän perusasioista stressaamiseen.
Samalla tavalla köyhempikin voi kokea empatiaa rikkaampiakin kohtaan. Ei toisen ymmärtämiseen tarvitse varakkuutta. Jotenkin on tullut kuitenkin sellainen yleinen mielikuva, että rikas ei voisi olla lämmin, toisia ajatteleva ihminen. Mutta ehkä se on köyhemmän kansanosan omaa projisointia, jossa heijastetaan toiseen ihmiseen omia puutteita. En siis tarkoita että kaikki köyhät (tai rikkaat) olisi epäempaattisia (tai empaattisia), vaan puhun siitä"yleisestä, hyväksytystä mielikuvasta".
Ainoastaan psykopaatin tarvitsee tuollaista kysyä.
Empatia eli kyky asettua toisen asemaan on kulttuurimme perusta. Rikas voi tuntea empatiaa köyhiä, sairaita ja vähäosaisia kohtaan. Common bonumin eli yleisen hyvän (esim. verot) jakamisen perusvire löytyy empatiasta muita kohtaan. Egoismi ja tietynlainen individualismi ovat empatian vastakohtia.