Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko leikkuulaudasta satasen?

Vierailija
25.08.2024 |

Tarjouksessa? Puinen leikkuulauta? Katselin ihan että WTF. Ei ihme että ihmiset tilaavat paljon Kiinasta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa joo, jos olis noin hyvä tarjous. käytännössä laatu ei ole koskaan niin tarjouksessa, että satasella saisi kunnollisen.

Vierailija
22/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puinen leikkuulauta on sitä paitsi epähygieeninen kun siihen jää mikrobeja vaikka pesisi. Pahin on sellainen puinenleikkuulauta, joka on integroitu keittiön kaapistoon eli ei voi vaihtaa.

Ei pidä paikkaansa. Puu on hengittävä materiaali ja puun kuivuessa pöpöt kuolevat. Muovista leikkuulautaa en enää käytä. Muovi pilaa veitset ja leikkulaudasta irtoaa mikromuovia ruokaan. Muovisen leikkuulaudan viiltoihin ne pöpöt juuri jäävätkin asumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, huoltamatta jätetty ja likainen leikkuulauta onkin epähygieeninen. Lauta pidetään öljyttynä, se pestään heti käytön jälkeen ja se myös kuivuu öljyämisen ansiosta erittäin nopeasti. Vesi tai pesuaine ei imeydy öljyttyyn lautaan. Naarmuuntunut lauta hiotaan ja öljytään hyvin. 

Se on kyllä ihailtavaa jos sinulla riittää siihen intoa ja sellaiseen, varmaan silloin tosiaan hygieeninen.

Vierailija
24/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä massiivipuinen leikkuulauta kestää kovassakin käytössä oikein huollettuna vähintään yhden ihmisiän. Puu on myös veitsiä ajatellen paras ja lisäksi hygieeninen materiaali, jota käytetään yleisesti ravintolakeittiöissäkin. Tästä voi googletella itse lisätietoja, jos pöpöt huolettavat. Eli kyllä olen ostanut satasen leikkuulaudan ja olen erittäin tyytyväinen. 

Ruokaviraston ylitarkastaja ei jaa näkemystäsi.

Ruokaviraston ylitarkastaja Riina Tolvanen vahvistaa, että leikkuulautojen yleinen hygieniaongelma on se, että niiden pinta on liian kulunut. Sama ikivanha leikkuulauta on käytössä vuodesta toiseen. Päivän aterian aineksia pilkkoessa voi kuluneen leikkuulaudan kautta tulla pöperöön samalla mukaan esimerkiksi listeriaa, ulosteperäistä kolibakteeria tai kampylobakteeria.

Puu on materiaalina huokoinen, joten se imaisee

Samaa mieltä. Muovisen etu on se, että sen heittää nopeasti aina astianpesukoneeseen käytön jälkeen, Silloin ne tulee aina pestyä. Meillä on puisiakin, mutta ei juuri tule käytettyä juuri tuon takia. Eikä tulisi mieleenkään, että alkaisin niillä jotain porsasta tai kanaa pilkkomaan.

Vierailija
25/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puinen leikkuulauta on sitä paitsi epähygieeninen kun siihen jää mikrobeja vaikka pesisi. Pahin on sellainen puinenleikkuulauta, joka on integroitu keittiön kaapistoon eli ei voi vaihtaa.

Ei pidä paikkaansa. Puu on hengittävä materiaali ja puun kuivuessa pöpöt kuolevat. Muovista leikkuulautaa en enää käytä. Muovi pilaa veitset ja leikkulaudasta irtoaa mikromuovia ruokaan. Muovisen leikkuulaudan viiltoihin ne pöpöt juuri jäävätkin asumaan.

Mitä jos lukisit sen ruokaviraston ylitarkastajan näkemyksen ennen kuin omasta päästä tulet heittelemään juttuja?

Vierailija
26/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on leikkuulautana itse 10-vuotiaana koulussa tekemäni leikkuulauta. Laudalla on ikää viitisenkymmentä vuotta ja hyvin toimii, enkä koe sen olevan "iso hygieniariski."

Vierailija
27/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä massiivipuinen leikkuulauta kestää kovassakin käytössä oikein huollettuna vähintään yhden ihmisiän. Puu on myös veitsiä ajatellen paras ja lisäksi hygieeninen materiaali, jota käytetään yleisesti ravintolakeittiöissäkin. Tästä voi googletella itse lisätietoja, jos pöpöt huolettavat. Eli kyllä olen ostanut satasen leikkuulaudan ja olen erittäin tyytyväinen. 

Ruokaviraston ylitarkastaja Riina Tolvanen vahvistaa, että leikkuulautojen yleinen hygieniaongelma on se, että niiden pinta on liian kulunut. Sama ikivanha leikkuulauta on käytössä vuodesta toiseen. Päivän aterian aineksia pilkkoessa voi kuluneen leikkuulaudan kautta tulla pöperöön samalla mukaan esimerkiksi listeriaa, ulosteperäistä kolibakteeria tai kampylobakteeria.

Samaa mieltä. Muovisen etu on se, että sen heittää nopeasti aina astianpesukoneeseen käytön jälkeen, Silloin ne tulee aina pestyä. Meillä on puisiakin, mutta ei juuri tule käytettyä juuri tuon takia. Eikä tulisi mieleenkään, että alkaisin niillä jotain porsasta tai kanaa pilkkomaan.

Jos sinulla tulee leikkuulaudalle ulosteperäisiä bakteereja, on sinun varmasti viisainta lautaa astianpesukoneessa aina käytön jälkeen pestäkin. Ehkäpä pesisin käsiänikin hiukan perusteellisemmin sinun sijassasi.

Vierailija
28/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, ei ole varaa, tuolla saan itselleni pariksi viikoksi ruokaa ja jos pitää valita ruuan ja satasen leikkuulaudän välillä niin valitsen ruuan.

Vierailija
29/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on muotoiltu Riikkulin takapuolen muotoiseksi.

Vierailija
30/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaviraston ylitarkastaja Riina Tolvanen vahvistaa, että leikkuulautojen yleinen hygieniaongelma on se, että niiden pinta on liian kulunut. Sama ikivanha leikkuulauta on käytössä vuodesta toiseen. Päivän aterian aineksia pilkkoessa voi kuluneen leikkuulaudan kautta tulla pöperöön samalla mukaan esimerkiksi listeriaa, ulostep

Jos pilkot laudalla maasta nostettuja juureksia, porsasta ja kanaa, niin jokaisella on siinä laudalla hyvin laaja bakteerifloora! Suomen nykykesä on niin kostea, että puulauta pysyy kosteana ja nämä kaikki muhii siinä. Saippualla pesemisessä se puulauta menee pilalle. Muovinen leikkuulauta on varmempi valinta usemmille juuri sen takia, että se on helppo heittää sinne astianpesukoneeseen.

Vierailija
31/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puu on materiaalina huokoinen, joten se imaisee

Ongelma koskee leikkuulautoja joita ei huolleta oikein.

Vierailija
32/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen on meillä.

https://www.kitchenone.fi/produkt/culimat-mathias-dahlgren-edition-leik…

Maksoin 230€ aikoinaan.

Rahaa on, töttöröö🥳🥳🥳🥳🥳

Vierailija
33/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa sitten laadukkaan veitsen, paistinpannun tai leikkuulaudan niin satanen siinä palaa helposti. 

Vierailija
34/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä , en,kyllä, en ,kyllä en ,,kyllä en ....Joko on tarpeeksi kyllä tai en vastauksia 

Ei

Vierailija
35/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaa sitten laadukkaan veitsen, paistinpannun tai leikkuulaudan niin satanen siinä palaa helposti. 

Minun veitsen hinnaksi tuli aikoinaan yli 15000 euroa ja korot vaikka oli vain Fiskars. 

Vierailija
36/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä, hienosta käsityönä tehdystä lopun elämän leikkuulaudasta voisin maksaa. Ei siitä paljoa tule kuukautta kohti hintaa. Varmaan ajan kanssa kertyy halvoista lyhytikäisistä sama summa. 

Vierailija
37/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein leikuulaudan  100 cm pitkä ja 24 cm leveestä mäntylevystä jonka ostin puuillosta 9 eurolla. Sahasin siitä kaksi 50 cm laudan ja hioin reunat pyöreiksi. Toimii hyvin ja on halpa.

Eikä ole soveltuva ruuan käsittelyyn. Olisit ostanut pätkän kyllästettyä lankkua ja tehnyt siitä. 👍

Vierailija
38/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka kypsennetään, on hygieniamielessä yhdentekevää millä se ensin pilkotaan. Bakteerit kuolee joka tapauksessa. Tuoreena syötäviä salaatteja ei tietenkään pilkota raaan lihan jälkeen samalla laudalla. Materiaalista riippumatta. Eikä myöskään raakojen kasvisten jälkeen lihaa joka menee säilytykseen eikä suoraan kypsennyksen. Edelleen perus hygieniaosaamista joka pätee välineisiin aina materiaaleista roippumatta 

Vierailija
39/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tietysti voisin maksaa. Laatu maksaa. Oikein hienot leikkuulaudat, vaikkapa iso päätypuinen vaahteralauta, voivat maksaa useamman satasen. Jos ei halua huoltaa lautaa oikeaoppisesti, niin ei kannata ostaa kallista puulautaa. 

p.s. On minullakin valikoima muovisia lautoja, mm. eri laudat lihalle, kalalle, sipulille tms. Ne kestävät aikansa ja vaihdan ne uuteen kun alkavat liikaa naarmuuntua. Sellaiset vanhat muovilaudat ovat todellakin paljon pahempia bakteeripesiä kuin hyvin käytetyt puulaudat. 

Vierailija
40/49 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi kuin hitusen puusepän taitoa tehdä itse.

Jaa? Riippuu, millaisen laudan haluaa. Osaatko tehdä pystypaloista? Miten halpaa mahtaa olla tammi tai amerikkalainen vaahtera raaka-aineena? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi