Miehen kasvot muuttuvat
Miehen kasvot muuttuvat joissain tilanteissa niin paljon, että näyttää kuin hän olisi eri ihminen.
Hänellä on pääasiassa 2 tai 3 eri ilmettä/ ulkonäköä, joiden myötä hän näyttää ja vaikuttaa ihan eri henkilöltä ja on persoonallisuudeltaankin ihan erilainen.
Musyä voi olla kyse?
AP
Kommentit (18)
Vaikea mennä sanomaan, mutta dissositiivinen identiteettihäiriö voi aiheuttaa tuollaista.
T: itse sairastava
Minulla on 8 erilaista naamaa (persoonaa).
1. Anna p*llua naama
2. Panon jälkeinen naama
3. Ruokaa! -naama
4. Vatsa täynnä -naama
5. Oispa kaljaa -naama
6. Kaljaa on -naama
7. Eilen oli kaljaa -naama.
8. Kaikki muut tilanteet - naama
Monilla tuntuu olevan nykyään tuota. Joko se on hänen omia eri piirteitä. Tai sitten kanavoi jotain tai alkoholi kanavoi. Käyttääkö jotkut ihmiset lääkettä joka voimakas tai piik. Stressi voi osalla triggeröidä traumoja hieman, joka voi muuttaa ja keski-iässä moni muuttuu, rentona positiivisena ihminen on enemmän oma itsensä. Entä kaveripiirin tai työpaikan vaikutus, arvomaailma, muu missä mukana tms. Myös seksuaalisuus voi muuttaa ihmistä, jos on ollut usea kumppani aiemmin tai jotain. Entä onko itsevarma vai epävarma, onko ilmapiiri ymmärtävä vai kireä. Minkälainen äitisuhde oli tai isä, oliko mukava vai vaativa, entä muut. Älä tähän vastaa täällä. Joku muu voi sanoa eri näkökulman tuohon. -Entä onko rakastunut vai muut vibat.
varmaan semmonen ilmestyskirjan demonki
Käytös ei ole millään lailla negatiivista, muutos ei tuota mitään ongelmia, mutta on vain todella huomattavaa.
Persoonallisuus muuttuu siten, että eri tilanteissa on kuin eri ihminen. Kaikkien muiden seurassa näyttää tältä yhdeltä persoonalta/ ihmiseltä, mutta kun ollaan kahdestaan on muitakin puolia/ eri persoonia ikäänkuin.
Mietin itsekin tuota dissosiatiivistä identiteettihäiriötä, mutta hän muistaa minut ja kaikki tilanteet hyvin, eli on paikalla aina kuitenkin "itse".
AP
En ymmärrä. Yllätyt, että ihminen käyttäytyy erilailla ryhmässä vs. kaksistaan kanssasi... Ja että kasvot muuttuvat ilmeiden myötä?
Siis kun on tämä yksi ulkonäkö ikäänkuin tai persoona, niin hänellä on erilaisia ilmeitä silloinkin, mutta näyttää silti samalta, on vaan erilaisia ilmeitä ja tunteita ym. Mutta kun ollaan kahdestaan, niin näyttää ihan eri ihmiseltä kokonaan. Siksi ihmettelen.
Tunteet/ mielialat, joita sanoo itse kokevansa liittyvät rakkauteen/ haluun meidän välillä, miten tällaiset tuntemukset voi vaikuttaa niin, että ulkonäkö muuttuu kokonaan? Ja tunteeko niin, vai huijaako, voiko olla valehtelijan kasvot tms?
AP
Vierailija kirjoitti:
Käytös ei ole millään lailla negatiivista, muutos ei tuota mitään ongelmia, mutta on vain todella huomattavaa.
Persoonallisuus muuttuu siten, että eri tilanteissa on kuin eri ihminen. Kaikkien muiden seurassa näyttää tältä yhdeltä persoonalta/ ihmiseltä, mutta kun ollaan kahdestaan on muitakin puolia/ eri persoonia ikäänkuin.
Mietin itsekin tuota dissosiatiivistä identiteettihäiriötä, mutta hän muistaa minut ja kaikki tilanteet hyvin, eli on paikalla aina kuitenkin "itse".
AP
Ööööö. En tiedä mitä sekoilet, mutta esim. jotkut minut ei-niin-hyvin-tuntevat kuvittelevat, että kun räjähdän jostain, olen muuttunut ihmisenä. Vähänpä tietävät, että olen ollut lapsesta lähtien räjähdysherkkä (tietyllä tapaa, temperamenttinen mutta herkkä luonne.) Vuosien mittaan olen oppinut hillitsemään ja piilottamaan sitä, mutta edelleen joskus räjähdän.
Netissä minut tietävät (huom! TIETÄVÄT, ei TUNTEVAT) ihmiset voivat helposti pitää minua ilkeänä tyyppinä. Livenä onkin yllätys, kun olen empaattinen ja ystävällinen ystävällisille ihmisille. Asiakaspalvelijoillekin hoen aika paljon sanaa "kiitos." Toki osaan myös sanoa tiukasti, jos saan heiltä huonoa palvelua tai "palvelua." Uskokaa pois, jotkut asiakaspalvelijat oikein haastavat riitaa. Eilen sain juuri yhdeltä palvelutyöntekijältä puhelun, jota en ollut edes pyytänyt. Olin kieltäytynyt palvelusta, minkä johdosta hän koki tarpeelliseksi soitella perään ja meuhkata antamatta suunvuoroa. Meuhkata ihan kirjaimellisesti. Jouduin lyömään luurin korvaan.
Ei minulla silti ole kymmentä eri persoonaa. Vain tämä yksi ainoa, mutta monet kuvittelevat tuntevansa minut, vaikka eivät tiedä yhtään mitään.
Dissosiaatiohäiriö aiheuttaa sitä että ei tunnista välillä läheisiään, esim. puolisoaan, perheenjäsentään ja väittää heidän muuttuvan. Tämä mainitaan ihan häiriön psykiatrisissa kuvauksissa. Se dissosiaatiohäiriöepäily kohdistuu siis sinuun ap eikä mieheesi! Kenenkään kasvot eivät oikeasti muutu, vaan se muutos tapahtuu katsojan, eli tässä tapauksessa sinun, aivotoiminnassa.
Dissosiatiivista identiteettihäiriötä ei edes ole olemassa. Dissosiaatiohäiriö taas on yleisempi kuin luullaan, vain harva hakeutuu diagnosoitavaksi johtuen osittain juuri siitä että he kokevat ongelman olevan itsensä ulkopuolella, toisissa ihmisissä.
Naamani ei myöskään muutu mihinkään, mutta jos olen todella v*ttuuntunut (mikä on harvinaista), näkyy se naamastani ja tiedän sen. Ei se muulla tavoin muutu ja muunnu.
Siis onko ongelma miehen vai sinun? Että miehen kasvot muuttuvat vai että sinä näet niiden muuttuvan? Pelottavalta kuulostaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
AP
ne on rooleja. itsellänikin on työ, perhe ja kaveri roolit
Niin ja kuten sanottua, ei ole edes mahdollista että jonkun naama OIKEASTI m u u t t u u kirjaimellisesti ja aidosti hetkestä riippuen. En minä tunnista itseäni vihaisesta naamasta, koska harvoin olen niin vihainen, että se näkyy naamasta. Mutta sillä tavalla naamani voi joskus harvoin "muuttua."
Minun mieheni on vihaisena/ärsyyntyneenä rasittavan näköinen ja jopa epämiellyttävä kasvoiltaan. Hyväntuulisena ja normaalina taas helvetin hyvännäköinen. Kaipa voi liittyä vaan tunnetiloihin ym.
Okei, kiitos vastauksista. Voiko se siis johtua siitä, että hän katsoo minua eri tavalla kuin muita meidän tilanteesta johtuen, siis että hänellä on tunteita (ainakin omien sanojensa mukaan) minua kohtaan, ja siksi hän näyttää erilaiselta. Ehkä en myöskään ole osannut tulkita tätä kyseistä ilmettä, ja siksi tuntuu tai näyttää kuin hän muuttuisi, eli en ole tajunnut että tämä ilme on vaikka rakastuneen ilme.
En ole uskonut häntä, kun hän on sanonut, että rakastaa minua ja n sanonut, että miten en huomaa sitä ja olen sanonut että mistä muka voisin sen nähdä.
Mutta ihmettelen silti, onko tämä siis yksi ilme/ tunne, ja minusta näyttää kuin hän olisi ihan eri ihminen ja ihan erilainen kuin normaalisti.
AP
Miten tällainen rooli toimii, eikö se käytännössä tarkoita, että on eri persoonallisuuden puolia jotka tulee esiin tai jotain sen tyylistä, koska ulkonäkö ja persoona muuttuu. Tästä rooli-asiasta haluaisin kuulla lisää.
AP
Miten joku ihminen voi näyttää erilaiselta, jos hänellä on joku rooli päällä?
Millä tavalla käytös muuttuu?