Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakisitko oman tiimin esihenkilöksi?

Vierailija
24.08.2024 |

Tiimissäni on esihenkilön paikka avoinna ja pohdin hakisinko paikkaa. Omassa mielessä esteenä olisi se, että nykyiset kollegat olisivat alaisiani. Vaikuttaisiko se työilmapiiriin ja tiimin dynamiikkaan, ystävyyssuhteisiin ainakin.

onko kellään kokemusta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin omasta tiimistäni kaksi henkilöä tiiminvetäjiksi. Alkuun oli ongelmia nimenomaan tuon kanssa, mutta muutaman keskustelun jälkeen ovat ymmärtäneet roolinsa ja tiimiläiset myös. Jos haet, niin se, mitä pitää ymmärtää, että sinä olet ensisijaisesti esihenkilö, toissijaisesti työkaveri. Jollet pysty rajaa vetämään, älä hae.

Vierailija
2/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika tiivis porukka, voi olla että olisi vaikeaa tehdä "pesäero" työkavereihin..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostin omasta tiimistäni kaksi henkilöä tiiminvetäjiksi. Alkuun oli ongelmia nimenomaan tuon kanssa, mutta muutaman keskustelun jälkeen ovat ymmärtäneet roolinsa ja tiimiläiset myös. Jos haet, niin se, mitä pitää ymmärtää, että sinä olet ensisijaisesti esihenkilö, toissijaisesti työkaveri. Jollet pysty rajaa vetämään, älä hae.

Onko isokin tiimi ja kuinka monta vuotta työskennelleet yhdessä?

Vierailija
4/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakisi. Viimeinen työtehtävä mihin hakeutuisin on esimies ja paimentaja.

Vierailija
5/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on suuressa, kansainvälisessä firmassa töissä tiiminsä esihenkilönä. Hän ehti olla vain muutaman kuukauden töissä ko firmassa, kun paikkaa hänelle tarjottiin. Suurin osa ns alaisista on miehiä ja häntä vanhempiakin; mitään ongelmia ei kuulemma ole kuitenkaan ollut. (ulkomailta)

Vierailija
6/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuossa tilanteessa muutaman kerran. Kyseessähän on äärimmäisen tavallinen tilanne työelämässä, mutta vaatii aikuisuutta ja ammattimaista suhtautumista kaikilta.

Tiiminvetäjänä vanhat työkaverisi ovatkin nyt sinun alaisiasi ja sinä edustat heidän suuntaansa työnantajaa ja tämän etuja, ja uudet työkaverisi ovat sitten niitä muiden tiimien vetäjiä. Yksi tärkeä osa uuden esihenkilön kasvua onkin se, että saa luotua verkostoa muiden esihenkilöiden pariin jotta tarvittaessa saa vertaistukea jne. 

Vierailija
7/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko isokin tiimi ja kuinka monta vuotta työskennelleet yhdessä?

Vajaat 20 henkilöä, noin viisi vuotta ovat olleet samaa tiimiä.

Vierailija
8/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sillekin paikalle joka tapauksessa tulee, mikset sitten sinä, ap?

Vierailija
9/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oman tiimini. Tehtävät on sen verran hankalia että ei kiitos. Mutta olen joskus ollut ja ehkä se on hankalampaa kun nostetaan rivistä joku kuin se että tulee ulkopuolelta.

Vierailija
10/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin ja olen hakenutkin. Paikka tosin meni toiselle, mutta pääsin eri tiimiin esihenkilöksi.

Vierailija
11/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonteeltani olen vähän introvertti ja ujokin, mutta silti uusi haaste vähän houkuttelisi. Meillä on kiva porukka, mutta asettuminen omien työkavereiden esimieheksi arveluttaa ja olisinko tarpeeksi uskottava. Tiimissä on 10 asiantuntijaa

ap

Vierailija
12/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat sitten uudet kollegat ylemmältä tasolta. Uskalsit varmaan lukioonkin mennä vaikka kaverit vaihtu.

Vierailija
13/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös firmasta ja sen prosesseista. Jos kaikki suht ok ja arki rullaa, mutta jos hirveästi haasteita ja ongelmia, joihin ei saada ratkaisua, niin en menisi. Siinä on kuitenkin puun ja kuoren välissä, kun yrität saada asoita eteenpäin ja kuitenkaan sinulla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta saada niihin ratkaisua. 

Introvertti voi olla ihan hyväkin tiiminvetäjä, ei sellaiset hölösuu extrovertit ole välttämättä yhtään hyviä. Kunhan vaan saat suusi auki silloin kun pitää etkä hyssyttelee ja ole pomosi sätkynukke, osaat myös pitää tiimisi puolia.

Vierailija
14/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi hakematta vain ystävyyssuhteiden takia.

Olen itse tilanteessa, jossa sattumoisin kaksi parasta lapsuudenystävääni ovat samassa tiimissä kanssani. Sain vuosi sitten ylennyksen tiimin esihenkilöksi. Pidimme hyvän keskustelun siitä, että töissä olen esihenkilö, en ystävä. Hyvin on toiminut, paria tilannetta lukuunottamatta. Niistäkin selvisimme keskustelemalla.

Esim. ystäväni hoiti vaikeaa asiakaskeissiä. Hän sanoi minulle monta kertaa, ettei sitten koskaan enää halua tehdä kyseisen työalueen kanssa töitä. Hetken aikaa kuuntelit sitä, lopulta jouduin sanomaan, että ymmärrän hänen tuulettelevan tunteitaan, mutta töissä hän ei voi esihenkilölle "marmartaa" ettei halua tehdä työtehtäviään.

Toisen kerran toinen ystävistäni taas ilmoitti minulle, että hän kokee minun delegoivan vähän liian helposti tehtäviä hänelle, koska tiedän hänen pärjäävän niiden kanssa. Hänellä ei ollut liikaa töitä, mutta koki epäoikeudenmukaiseksi sen, että hän oli aina ensimmäinen valintani. Huomasin virheeni ja pidin enemmän huolta siitä, että jaoin työtehtävät tasavertaisesti.

Vierailija
15/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi hakematta vain ystävyyssuhteiden takia.

Olen itse tilanteessa, jossa sattumoisin kaksi parasta lapsuudenystävääni ovat samassa tiimissä kanssani. Sain vuosi sitten ylennyksen tiimin esihenkilöksi. Pidimme hyvän keskustelun siitä, että töissä olen esihenkilö, en ystävä. Hyvin on toiminut, paria tilannetta lukuunottamatta. Niistäkin selvisimme keskustelemalla.

Esim. ystäväni hoiti vaikeaa asiakaskeissiä. Hän sanoi minulle monta kertaa, ettei sitten koskaan enää halua tehdä kyseisen työalueen kanssa töitä. Hetken aikaa kuuntelit sitä, lopulta jouduin sanomaan, että ymmärrän hänen tuulettelevan tunteitaan, mutta töissä hän ei voi esihenkilölle "marmartaa" ettei halua tehdä työtehtäviään.

Toisen kerran toinen ystävistäni taas ilmoitti minulle, että hän kokee minun delegoivan vähän liian helposti tehtäviä hänelle, koska tiedän hänen pärjäävän niiden kanssa. Hänellä ei ollut liikaa töitä,

Lisään vielä, että tiimissäni on yhteensä 8 henkilöä, joten siksi on vielä erityisen tärkeää, että toimin oikeudenmukaisesti, sillä vain kaksi ovat parhaita ystäviäni myös töiden ulkopuolelta.

Vierailija
16/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on teiän mielestä hyvä tiiminvetäjä?

Vierailija
17/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakisi. En halua sellaista duunia.

Vierailija
18/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tämän asian äärellä, ja päätin, että en.

Joissakin työyhteisöissä, jos on voimakkaita ja muutosvastaisia persoonia töissä, voi olla hankala tavoittaa samasta tasosta ponnahtaen sitä auktoriteettiasemaa. Vaikka kuinka olisi kompetenssia. En halunnut altistaa itseäni sille ruotimiselle ja selän takana tapahtuvalle kyräilylle.

Joissakin paikoissa se on ihan mahdollista ja työtoverit jopa kannustaa hakemaan. Itseänikin kannusti parikin, mutta silti päädyin jättäytymään kilvasta.

Vierailija
19/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteneminen uralla vai työkaverisuhteet? Helppo valinta. Joku siihen paikkaan kuitenkin hakee, niin miksi en minä.

Vierailija
20/28 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiimissä on muutosvastaisia vanhoja kiukkupusseja, en hakisi. Jos on oikeasti hyvä tiimi jossa kaikilla samanlaiset työarvot, en näkisi ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän