Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylimääräisten vaatteiden hävittäminen

Vierailija
23.08.2024 |

Oltiin lähes kuukausi reissussa ja mukana oli kaikki tarvittavat vaatteet, joita toki pestiin muutamia kertoja. Mukana olevat vaatteet oli tietysti myös niitä mieluisampia, eli kotiin jäi ei-niin-kivat vaatteet.

Nyt kun aioin alkaa purkaa reissuvaatteita takaisin kaappiin niin katselin niitä kaapissa olevia. Pitäiskö heittää ne vaan pois? Yhtäkään en reissun aikana kaivannut. Tietysti huomioitava tuleva syksy ja talvi, eli lämpimiä vaatteita ym jättää, mutta muuten? 

Oletteko tehneet näin radikaalia siivousta? Tai muuten rankemmalla kädellä vähentäneet vaatteita / millä perusteella?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt jopa niin radikaalia siivousta, että olen jättänyt ne jo matkakohteessa roskiin.😂😂😂

Vierailija
2/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään remppaa joten oon siivonnut vaatteita erilleen, "remppavaatteiksi". Sitten tajuaa että niitä remppavaatteita on monta kassillista. Olen heittänyt pois sitä mukaa kun olen käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt vaatteita, mutta en ihan noin rankalla kädellä. Yleensä poistan sellaiset mitkä eivät mahdu päälle tai joita en ole pariin vuoteen käyttänyt.

Vierailija
4/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitän vaatteet ym muun ylimääräiseksi jääneen pihalla tynnyrissä polttamalla muun palavan jätteen seassa. 

Vierailija
5/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt. Minulla on vaatteinani enää kuusi mekkoa: kolme lyhythihaista ja kolme pitkähihaista. Kaksi päällystakkia, kaksi villatakkia ja kolmet kesäkengät sekä talveksi parit nastakengät. Alusvaatteita ja sukkahousuja viikon tarpeisiin. Hyvin pärjään, ja olen aina asianmukaisesti pukeutunut.

En heitä vaatteitani sekajätteeseen vaan vien ne kierrätykseen.

Vierailija
6/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt jopa niin radikaalia siivousta, että olen jättänyt ne jo matkakohteessa roskiin.😂😂😂

Roskiin heittäminen ei ole eettistä.

Vierailija
7/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas aloitus. Mä oon paljon kasvimaalla ja mulla on sinne tällaiset vaatteet. Työhousut ja muutamat rumat teepaidat

Vierailija
8/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt. Minulla on vaatteinani enää kuusi mekkoa: kolme lyhythihaista ja kolme pitkähihaista. Kaksi päällystakkia, kaksi villatakkia ja kolmet kesäkengät sekä talveksi parit nastakengät. Alusvaatteita ja sukkahousuja viikon tarpeisiin. Hyvin pärjään, ja olen aina asianmukaisesti pukeutunut.

Etkö omista lainkaan housuja tai mitään koti/olo/yövaatteita? Itsellenikään ei ole paljoa vaatteita ja heitän niitä pois sitten kun ovat liian rähjäisiä edes kotona käytettäväksi. Uusien vaatteiden ostamista rajoitan vain siihen kun oikeasti tarvitsen jotain. Tällä viikolla yksi paita kirjaimellisesti hajosi päälleni. Käytin tuota paitaa varmaan noin 100 kertaa ja pesin monta kymmentä kertaa.

Vierailija
9/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatteita lähinnä kertyy kun kasvavat ulos aina kausivaatteistaan ja joutuu pakostakin joka syksy,talvi,kevät ja kesä viemään suoraan roskiin kaikki vaatteet ja kengät ym. Useimmiten ihan lähes uudenveroista tavaraa, mutta eipä niillä mitään tee ja turha säilyttääkkään koska tuskin nuo lapset kutistuvat kuitenkaan. 3-4 jätesäkillistä per kierros 4 kertaa vuodessa.

Vierailija
10/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin/ annettavaksi sopimattomat vaatteet  voi viedä ilmaiseksi lumppukeräykseen esim. H&M:lle. Ei vaatteita siis roskiin, eikä mitään pihalla polttamista, niissä vaatteissahan voi olla muovia tms. (Esim. akryyliä sisältävät vaatteet.)

https://www2.hm.com/fi_fi/member/offers/info/s-01/fi01e04.html

Vierailija
11/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku käyttää sinun vanhoja kuluneita ryysyjäsi? Mietitkö yhtään miten lisäät kurjuutta?? 

Vierailija
12/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö omista lainkaan housuja tai mitään koti/olo/yövaatteita? Itsellenikään ei ole paljoa vaatteita ja heitän niitä pois sitten kun ovat liian rähjäisiä edes kotona käytettäväksi. Uusien vaatteiden ostamista rajoitan vain siihen kun oikeasti tarvitsen jotain. Tällä viikolla yksi paita kirjaimellisesti hajosi päälleni. Käytin tuota paitaa varmaan noin 100 kertaa ja pesin monta kymmentä kertaa.

En. Rammsteinin bändipaitoja käytän yöpaitoina (ne ovat kokoa 5XL ja toimivat oversize minimekkoina myös hellepäivinä).

Vierailija
13/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku käyttää sinun vanhoja kuluneita ryysyjäsi? Mietitkö yhtään miten lisäät kurjuutta?? 

Mitä aktuaalista v*ttua? Roskiinko minun pitää vanhat kuluneet ryysyni heittää? Vai hillota niitä komeroissani kuten sinä? Tiedätkö että kierrätykseen saa viedä vain ehjiä ja puhtaita vaatteita?

Vierailija
14/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, alkukesästä pistin kaapista tosi kovalla kädellä pois ihan kaikki mitä en ole pitänyt vuoteen (poislukien mieluisat juhlavaatteet/kengät), kaikki missä en tuntenut oloa syystä tai toisesta mukavaksi, kaikki väärän kokoiset jne vähänkin sellaiset mitkä ei ollut heti sellaisia että "tätä mä käytän". Vaatteita jäi jäljelle yksi 50cm leveä kaappi jossa tanko pidemmille vaatteille (mekot, hameet) ja 80cm vetolaatikko jossa pari koria (t-paitoja, toppeja, alusvaatteet), pino neuleita ja toinen pino housuja. Mitään en ole kaivannut takaisin, en edes muista mitä vaatteita siellä kaapeissa hillosin. Teen vielä nyt syksyllä toisen karsinnan koska osa mekoista oli kesällä käyttämättä. 

Vierailija
15/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty noin radikaaliin tekoon ja lempivaatteetkin vaihtelevat. Lisäksi en halua joutua tilanteeseen, jossa joudun pesemään pyykkiä vain siksi, että puhdasta päällepantavaa ei ole. Oma ratkaisuni on viedä ylimääräiset varastoon ja sieltä saatan ottaa niitä uudestaan käyttöön jopa useamman vuoden päästä. Tämä tietysti vaatii sen, että tyyli on suhteellisen ajaton.

Rikkinäiset ja nuhjaantuneet vaatteet minun on helppo heittää pois, kauhulla aina katson kirpparilla, miten huonokuntoisia vaatteita jotkut myyvät ja miten niitä on edes voitu käyttää niin pitkään. On minullakin kotivaatteita, jotka kaivan päälle sotkuisimpiin hommiin, mutta sellaisiksi päätyvät vain päällä mukavat, vähemmän mukavat päätyvät roskiin silloin kun niitä ei enää kehtaa pistää päälleen ihmisten ilmoille mennessään.

Vierailija
16/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vähäinen vaatevarastoni kovin erilainen kuin sinun, mutta tärkeintä, että se on omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin sopiva ja että se sisältää vain sellaisia vaatteita, joita oikeasti käyttää. Itselläni on alusvaatteita ja sukkia ehkä vähän liian vähän, 4 tai 5 hihatonta aluspaitaa, ehkä 6 mustaa kauluspaitaa, 2 housut, 2 yö/koti/olohousut, 2 paria kenkiä, joka on liian vähän ja 3 takkia, joista 1 ohut takki, 1 talvitakki ja 1 noiden väliltä. Jotain taisi nyt unohtua, mutta aika pitkälle tuossa kaikki. Lähes kaikki on yksiväristä mustaa. En pidä väreistä, kuvioista, kuvista tai raidoista vaatteissa ja saan niistä helposti päänsäryn ja alkavat muutenkin ahdistamaan.

Vierailija
17/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntiin/ annettavaksi sopimattomat vaatteet  voi viedä ilmaiseksi lumppukeräykseen esim. H&M:lle. Ei vaatteita siis roskiin, eikä mitään pihalla polttamista, niissä vaatteissahan voi olla muovia tms. (Esim. akryyliä sisältävät vaatteet.)

https://www2.hm.com/fi_fi/member/offers/info/s-01/fi01e04.html

Meiltä on yli tunnin matka HM:lle. Että ei kiitos.

Vierailija
18/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumpuksi kelpaa mikä tahansa rätti...

Vierailija
19/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vähäinen vaatevarastoni kovin erilainen kuin sinun, mutta tärkeintä, että se on omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin sopiva ja että se sisältää vain sellaisia vaatteita, joita oikeasti käyttää. Itselläni on alusvaatteita ja sukkia ehkä vähän liian vähän, 4 tai 5 hihatonta aluspaitaa, ehkä 6 mustaa kauluspaitaa, 2 housut, 2 yö/koti/olohousut, 2 paria kenkiä, joka on liian vähän ja 3 takkia, joista 1 ohut takki, 1 talvitakki ja 1 noiden väliltä. Jotain taisi nyt unohtua, mutta aika pitkälle tuossa kaikki. Lähes kaikki on yksiväristä mustaa. En pidä väreistä, kuvioista, kuvista tai raidoista vaatteissa ja saan niistä helposti päänsäryn ja alkavat muutenkin ahdistamaan.

Vastasin siis sille Ramsteinin fanipaitaa paljon eri tarkoituksissa käyttävälle.

Vierailija
20/28 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen. Konmarin oppeja mukaillen käyn vaatekaapin läpi osastoittain parin vuoden välein ja poistan kaiken, mikä ei syystä tai toisesta enää miellytä.