Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pystyy juoksemaan suhteellisen kovaa niin, että syke pysyy kuitenkin matalalla?

Vierailija
23.08.2024 |

Tavoitteena juosta puolimaraton ja maraton hyvällä vauhdilla. 25km juoksulenkkejäkin olen tehnyt ja kunto kestää kyllä, mutta ei mulla nopea vauhti pysy millään tuollaisilla matkoilla. Jos kovaa yrittää mennä, syke tahtoo nousta. Miten nämä puolimaratonin ja maratonin nopeasti vetävät onnistuvat pitämään nopean tahdin ja samalla sykkeenkin alhaalla? Luulen omaavani hyvän kunnon kun jaksan juosta ties mitä lenkkejä, mutta onko sitten todella liian huono kunto vieläkin vai? :D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkomielle nykyihmiselle on maraton? Eikö vähempi todistelu riitä?

Vierailija
2/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole huono kunto jos 25 kilsaa jaksaa juosta. Moni ei jaksa juosta edes paria kilometriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juokset 25km lenkkejä niin tiedät juoksemisesta enemmän kuin 99,7% tän palstan kävijöistä.

t: pari puolikasta joskus juossut eikä ollut kevyttä meno lopussa

Vierailija
4/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienikokoinen sydän niin syke nousee väistämättä vaikka tekisit mitä.

Vierailija
5/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla. Korkean paikan leiri auttaa myös.

Vierailija
6/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaajat tai harjoittelu.

Vierailija
7/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla se nopea tahti sinulle? Eräskin nainen puhui kun meni puolimaraton niin huonosti, no aika oli ollut jotain alle 2 tuntia hänellä, sehän on oikein hyvä aika toki nämä on yksilöllisiä juttuja, jos normaalisti menee vaikkapa 1:45 aikaan niin onhan se vajaa 2h tällöin huono.

Vierailija
8/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksufoorumilla saat todennäköisesti paremmin vinkkejä :) 

25km juoksulenkki on upea saavutus. Ylipäänsä puolimaratonkin on upea saavutus. 

Vierailija
9/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla on varmasti pakosti jotain tällaista. Sykkeet ei millään pysy niissä suositusrajoissa, ja tää on ollut silloinkin, kun olen ollut todella hyvässä kunnossa ja urheillut todella paljon. Olen jotenkin vain hyväksynyt asian, että mun sykerajat on keskimääräistä korkeammalla. Tosin juoksutekniikassa olisi varmasti hiomista myös, mutta asia ilmenee muissakin lajeissa (hiihto, uinti).

Vierailija
10/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla on varmasti pakosti jotain tällaista. Sykkeet ei millään pysy niissä suositusrajoissa, ja tää on ollut silloinkin, kun olen ollut todella hyvässä kunnossa ja urheillut todella paljon. Olen jotenkin vain hyväksynyt asian, että mun sykerajat on keskimääräistä korkeammalla. Tosin juoksutekniikassa olisi varmasti hiomista myös, mutta asia ilmenee muissakin lajeissa (hiihto, uinti).

Tämä oli ihan lääkäriltä kuultua kun asiaa siellä pähkäilin. Sain beetasalpaajan mutta sen kanssa ei liikkumisesta tule mitään.

Vierailija
11/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset kovavauhtisia harjoituksia välillä. Vedät siis oikeasti itsellesi reipasta vauhtia "niin kauan kuin jaksat". Ei niiden lenkkien pitkiä tarvitse olla, mutta kehosi tarvitsee mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Riittävä palautuminen täytyy myös muistaa. Sitten voit vetää sitä matalasykkeistä juoksuasi ihan huomaamattakin nopeammin kuin aikaisemmin.

Vierailija
12/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa ongelmaa. Puolimaratonin hölkkäilin kevyesti, juuri niin, että syke pysyy turvallisesti kokoajan tarpeeksi matalalla. Korkealla sykkeellä hommasta ei tulisi mitään. 

Lyhyemmät matkat 5km ym. mennäänkin sitten kovempaa ja on se kyllä aika tuskaisaa. 

Vierailija
13/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kai sen sykkeen kuuluukin nousta raskaassa suorituksessa eli kun pyrit hyvään aikaan?

Jos taas vedät peruskuntovauhtia, niin syke pysyy matalammalla, toki päiväkohtaista sekin aina on. 

Syketasot on yksilökohtaisia, ikä ja sukupuoli vaikuttaa totta kai myös.

Vierailija
14/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksi puolimaratonin, 25km tai mitä ikinä sitten millä vauhdilla tahansa, niin kyllä se mielestäni ilman muuta kertoo hyvästä kestävyyskunnosta. Ylipäänsä se, että juoksee tuollaisen matkan, oli aika sitten enemmänkin niin pelkkä suoritus kertoo jo hyvästä kestävyyspohjasta. 

Intervallitreenit voi olla hyvä apu nopeuden kehittämiseen. Niitäkään ei pidä liikaa tehdä. Pitkät lenkit parempi vetää mieluummin liian hiljaa kuin liian kovaa. Nopeus kehittyy ajan kanssa enemmän.

Vierailija
15/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea hengitys tekniikka ja harjoittelu, kannattaa kysyä muilta maratoonareilta mielummin kuin täältä.

Vierailija
16/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vain sitkeästi juoksemaan niissä matalissa sykerajoissa. Noin kuukauden matalasykkeisen treenin jälkeen pystyin juoksemaan matalilla sykkeillä selvästi jo nopeammin. Helposti tuntuu, ettei pää kestä aiempaa merkittävästi hitaampaa etenemistä ja joskus jopa miettii, mitä muut ajattelee.

Aluksi pystyin juoksemaan kympin lenkin matalilla sykkeillä 10 min/km -tahtia, joka tuntui aiempaan perus 6 min/km tahtiin verrattuna äärimmäisen  hitaalta. Parin vuoden matalan sykkeen treenaamisella pystyn etenemään matalilla sykkeillä 7 min/km. Nykyään kilpailen pääosin ultramatkoilla, mutta maratonennätyskin on parantunut matalasykkeisellä treenillä.

Vierailija
17/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai sen sykkeen kuuluukin nousta raskaassa suorituksessa eli kun pyrit hyvään aikaan?

Jos taas vedät peruskuntovauhtia, niin syke pysyy matalammalla, toki päiväkohtaista sekin aina on. 

Syketasot on yksilökohtaisia, ikä ja sukupuoli vaikuttaa totta kai myös.

Kestävyysjuoksussa sen pitäisi pysyä matalammalla. 

Vierailija
18/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nuo vauhdikkaat lenkit, intervallit, mäkijuoksut yms. tosiaan ovat yksi tie nopeampaan juoksuun. Onhan juoksutekniikkasi kunnossa - suht nopea kadenssi, lyhyt kosketus maahan, vartalon painopiste askeleen päällä jne? Kannattaa juostessakin vahtia itseään, ettei ala 'vetää' jalalla eteenpäin ja kauhoa askelta kaukaa edestä, jolloin lantio jää jälkeen aseleen taakse. Pitää vaan malttaa kipittää ja jos on pakko pidentää, pidentää sitten takaa (mutta varoo, ettei pohkeet jäykisty).

Vierailija
19/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Tom Cruise olympiafilmissä. Nopeutettuna🤣 kädet vispaa villisti kuin Benny Hill showssa. 🏃🏻

Vierailija
20/25 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä sinulle on nopea vauhti. Itse olen juossut puolimaratonin 1 h 25 min. En ole tehnyt mitään erityisharjoitteita, lähinnä tasavauhtista hölkkää. En myöskään seuraile syketasoja. Lopputulokseen vaikuttavat lahjakkuus, sukupuoli, ikä ja harjoittelun määrä. Juoksin tuon ajan 50- vuotiaana, viikkokilometrit olivat tuolloin noin 60 kieppeissä. Alle 1.20 aika olisi vaatinut minulta jo erityyppistä harjoitusohjelmaa ja kilometrimäärien lisäystä, mikä olisi luultavasti vienyt ilon koko hommasta. Nyt olen päälle 60 ja puolikkaaseenkin menee yli 1.40. Viikkokilpmetrejä tällä hetkellä noin 30.