Hei stadilainen tai Helsinkiin muualta muuttanut miksi valintasi on HKI?
Edesmennyt äitini oli lähtöisin Punavuoresta, itse asunut ikäni ensimmäisiä vuosia lukuunottamatta läntisellä Uudellamaalla pienehkössä maalaispitäjässä. Kertokaa,miksi teille stadi on se ainoa oikea paikka olla ja elää ja miksi ette koskaan muuttaisi pois?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei tarvitse lähteä töihin.
Mitä tarkoitat? Puhutko itsestäsi vai maatamme rikastavista kahvihetkien tuojista?
Helsinki ei ole ainoa oikea paikka ja voisin hyvin asua jossain muuallakin. Mutta täällä nyt vaan sattuu olemaan kivaa. Kaupunki on tarpeeksi iso, että täällä mahtuu olemaan ihan sellainen kuin on ilman että kukaan ihmettelee. Ja kuitenkin tarpeeksi pieni, että on vaikkapa mukava kulkea pyörällä. Joukkoliikenne kulkee, taide- ja kulttuurikenttä hengittää, luontoonkin kuitenkin pääsee. Ja näin parinkymmenen vuoden jälkeen oma sosiaalinen piirikin on muodostunut tänne. Minne täältä nyt sitten enää haluaisi.
Olen töissä. Lähden takaisin kotiin heti kun saan työpaikan sieltä.
"Tutkimus kumoaa myös sen uskomuksen, että muuttamalla Suomessa työllistytään. Vain kolme prosenttia vastanneista muuttajista oli muuttohetkellä työtön ja työllistyi muuton jälkeen.
Se on virhekäsitys, että pohjoisesta ja syrjäseuduilta muutetaan etelään ja kaupunkeihin töihin, hän sanoo."
Se on kaupunki, jossa on eniten kulttuuritarjontaa Suomessa.
Olin pitkään pks:lle muuttoa vastaan ja yritin saada meitä asettumaan paikkakunnalle, jossa silloin asuimme. Kerran käydessämme jälleen Helsingissä, puoliso ja lapsi alkoivat puhua Helsinkiin muutosta. Sitten ajatus ei enää ollutkaan vastenmielinen. Vaikutti tähän myös se, että sairastuin ja menetin työni aiemmalla asuinpaikkakunnalla.
Helsingissä asumme niin pitkään, kun puoliso on töissä. Sitten lähdemme pois. Ei ahdista sekään ajatus, vaikka olenkin tottunut ja kotiutunut Helsinkiin.
Kela, Alko ja työkkäri ihan kävelymatkan päässä 🤗
Koska synnyin tänne ja perheeni ja ystäväni on täällä. Siksi valintani on synnyinkaupunkini Helsinki.
Helsinki on parasta mitä Suomella on kansalaiselle tarjota. Parasta on helsinkiläiset itse.
Vastoin kuin monet väittävät, stadissa vähävaraisellakin elämä on suht hauskaa ja mielenkiintoista, kun on kaikki harrastusmahdollisuudet, ilmainen kulttuuritarjonta jne jne. Ei tarvitse matkustella, kun koko elämä mahtuu kaupungin sisälle ja luontokin odottaa lyhyen matkan päässä jos tykkää samoilla.
Asun nykyään ulkomailla, mutta Suomessa asuin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 10+ vuotta kussakin. Silloiseen elämänvaiheeseen nuorena aikuisena (sinkkuna ja dinkkuna) Stadi oli loistava paikka. Opiskelut (yliopisto) ja työpaikka olivat lähellä, kaikki tärkeä oli kävelymatkan tai sporamatkan päässä.
Olen syntynyt ja asunut koko ikäni Stadissa. Voisin kuvitella asuvani Turussa tai Tampereella, mutta Suomessa muut paikat ovat liian pieniä.
Sain työpaikan Helsingistä, joten olisin muuttanut sinne, jos olisin saanut sieltä asunnon. Mutten saanut, joten olen edelleen työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt ja asunut koko ikäni Stadissa. Voisin kuvitella asuvani Turussa tai Tampereella, mutta Suomessa muut paikat ovat liian pieniä.
En voisi itse Helsingissä syntyneenä asua edes noissa edellämainituissa, vaikka kivoja kesäkaupunkeja ovatkin. Joko Helsinki tai sitten katse länteen ja etelään; Tukholma, Kööpenhamina, ..
Itse haluaisin muuttaa Helsingin kantakaupunkiin, koska keskustassa on vaan niin paljon laadukkaampia palveluita kuin missään muualla Suomessa. Parhaat erikoiskaupat, laadukkaat lounaspaikat ja muut huippuravintolat.
Suku ja ystävät asuvat täällä. Duuni on täällä. Harrastukset on täällä. Hevonen on täällä. Kaikki on aina ollut täällä.
Töiden perässä muutin. Olinhan minä töissä myös synnyinpaikkakunnalla, mutta ne oli huonosti palkattuja määräaikaisia ja/tai osa-aikaisia. Helsingissä taas oli valinnanvaraa töissä. Tein alkuun kahta työtä kunnes ymmärsin, että työt ei lopu. Synnyinpaikkakunnalla oli pauketettava töitä silloin kun niitä oli. Koskaan ei tiennyt, että kauanko niillä rahoilla piti elää. Olen myös opiskellut täällä. Niissäkin on hyvin valinnanvaraa, kaikkien alojen koulutukset edustettuna. Myö kultturissa, harrastuksissa ja viihteessä paljon vaihtoehtoja. Mutta ei kaikki ole auvoista. Ihmiset ovat etäisiä ja tylyjä. Yli kaksikymmentä vuotta olen täällä viettänyt, mutta vieläkään en ole tottunut säähän. Talvea ei ole ollenkaan, syksy kestää syyskuun puolestavälistä maaliskuuhun.
Olen asunut Helsingissä yli 20 vuotta. Vielä muutama vuosi sitten ajattelin etten voisi muualla asua, mutta nyt on mieli muuttunut. Helsinki on kuitenkin pikkupitäjä ja niin nähty. Antaa uusien sukupolvien pitää kaupunkia erityisenä, itsestäni se on enää vain rasittava. Suunta kohti maaseutua tai taajamia.
Täällä ei tarvitse lähteä töihin.