työttömät laitetaan 100 pv jälkeen työkokeiluun
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010646516.html
Joutuvat laittamaan porukkaa 9e työkokeiluun jotta välttävät sakkomaksut
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työkokeilussa olevalla ei ole vastuuta, eikä kuulu esim.työterveydenpiiriin, eikä velvoittaa 8h pituisiin päiviin. Henkilön pitää olla alaa kohtaa kiinnostunut muuten henkilö vain rasittas vakituista henkilöstöä, kun pitää perehdyttää ja valvoa. Ei ole varsinainen työsuhde.
Juuri kirjoitin, että minulla oli vastuu mm. kassakaapista. Palkattomassa hommassa. Ihan p*skaa.
Nyt vähän sisälukutaitoa peliin. Tuossa juuri kunnat on kusessa, kun eivät enää voi laittaa työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ansiosidonnaiselle enkä lähde mihinkään kokeiluihin vaan kulutan päivät pois.
Tuollaisten takia ansiosidonnaista leikataan myös meiltä työhaluisilta! Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on työkokeilu ei palkkatyö. Viikossa jo näkee onko jokin ala sopiva. Turha sinne työpaikoille porukkaa pyörimään pidemmäksi aikaa.
Kyse on nimenomaan palkkatyöstä. Työkokeilu ei kelpaa. Jos työtön ei saa palkkatyötä 100 päivän kuluessa niin kunnalle paukkuu sakot.
Jos siitä saa tess mukaisen palkan, se on silloin ok. Siinä on työsarkaa joksiselle löytää sopiva paikka, vaatii yrittäjiltä vastaantuloa.
Mihinkähän me yli 60v sijoitetaan, muutama vuosi kun on eläkkeeseen.
Olin työkokeilussa kolme kuukautta. Homman näki mitä se on, jo kuukaudessa. Pomon mielestä vasta puolen vuoden päästä, näkee mitä työ on. Loppujen lopuksi suurin osa duuneista on, aika yksinkertaisia ja puuduttavia kuukauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän sisälukutaitoa peliin. Tuossa juuri kunnat on kusessa, kun eivät enää voi laittaa työkokeiluun.
Kiitos, kävin lukemassa, oikeassa olet. Osa näköjään maksumuurin takana
Voiko muka olla laillista? Eikö työkokeiluun pitäisi lähteä asiakkaan (ei yrityksen tai kunnan) tarpeesta?
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän me yli 60v sijoitetaan, muutama vuosi kun on eläkkeeseen.
Haudankaivajaksi...
Jos tuo toteutuu, miksi kukaan palkkaisi ketään, kun ilmaista työvoimaa on entistä enemmän saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ansiosidonnaiselle enkä lähde mihinkään kokeiluihin vaan kulutan päivät pois.
Tuollaisten takia ansiosidonnaista leikataan myös meiltä työhaluisilta! Hyi!
Ansiosidonnaisia leikataan, koska EK tahtoo mahdollisimman nöyrää, sopeutuvaista ja pienipalkkaista työvoimaa patruunoille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea vaikka osa-aikatyöhön niin ei joudu mihinkään kokeiluhin jos työpaikan saa.
Niihin mihin tulee satoja hakemuksia? Kohta niitä ei varmaan ole ollenkaan (koska työkokeilijat tekee nekin työt).
En ymmärrä miksi työtä pitää kokeilla. Sen kun menee ja tekee töitä. Menee töihin joka päivä niinkuin normaalit ihmiset. Mitä siinä kokeillaan? Että kiinnostaako toi työnteko niinkun konseptina? Vai taas jotain monihaarahalvausta ja vulvodyniaa?
Siistiä, pääsee varasteleen, se tekee siitä kannattavaa työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa mihin pääsee työkokeiluun. Kertokaa heti. Saavun huomenna paikalle.
Mä voisin kokeilla vaikka sisäministerin pestiä. Viihdyn sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, lukiko siinä uutisessa niin, vai keksitkö taas itse?
Sillä mistä ne työkokeilupaikat revitään? Mistä löytyy työkokeilupaikkoja?
Kunnathan maksavat jo nyt pitkäaikaistyöttömistä sakkoja kelalle. Että mitä eroa. Etenkään jos työkokeilun jälkeen palaa kortistoon ja siellähän on sen työkokeilun ajankin.
Ja Purra säästää kohta niinkin, että aktivointitoimessa oleville maksettava korotusosa poistuu, oliks se 5 euroa verottomana per päivä.
Kunnat ovat tunkeneet pitkäaikaistyöttömät kuntouttavaan työtoimintaan, jos he eivät ole menneet kurssille (sisältävät lähes aina palkatonta työharjoittelua) tai työkokeiluun. "Johonkin palveluun on pakko mennä". Ei ole mitään uutta tuossa, että "sakkomaksuja" vältellään noin. Nyt tuo tulee luultavasti koskemaan suurinta osaa työttömistä, eikä vain pitkäaikaistyöttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Siistiä, pääsee varasteleen, se tekee siitä kannattavaa työttömälle.
Mä mietin ihan samaa, parhaat liksat saa jos pääsee kaapelityömaille ja kaverilla on paku, en nyt tarkempiin mene mut ne on firmoja kaatavia menetyksiä ja itekkin saattaa tienata muutaman tonnin siinä rapatessa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset kartoitetaan 3 kuukauden jälkeen ja reilun komen kuukauden jälkeen suomalaiset tuomitaan pakkotyöhön orjan asemaan kun ei saa edes palkkaa. Ja minä menin sotilasvalassa vannomaan puolustavani tätä riisto yhteiskuntaa....
Ja minä luulin, että Suomi on oikeusvaltio. Miksi tuohon jo vuosikausia jatkuneeseen ja yhä härskimmäksi käyvään orjuuttamiseen ei puututa, työstä kuuluu maksaa palkka!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9e kulukorvauson poistumassa, vieläkö kiinnostaa ilmaiseksi tehdä.
Ootko tosissaan? 😮
Saako lähdettä tälle?
Kun siis tuo 9 euroakin on joillekin iso raha kuukaudessa jonka takia kannattaa tulla paikalle ja tehdä jotain.
Siitä on aikaa kun siitä oli lehdessä, mutta siitä varmaan tulee ely keskuksille asioiville tieto mikäli se on todella totta.
Tottakai. Hehän näyttää esimerkkiä kuinka sillä rahalla pärjää, ihan yhteisen hyvän vuoksi.
Eiku.