Teen rokan kuivaherneistä (1 kg)
Herneet on liotettu yön yli. Kuulostan sipulit ja laitan lihaliemikuutiot, meiramit, pippurit, suolat ja savukylkikuutiot sekaan.
Päälle Dijon-sinappia, sinappisilppua ja smetanaa. Nam 👍!
Kommentit (40)
Tosta yhdestä kilosta tulee tolkuton määrä hernaria. Tarvitset todella ison kattilan.
Vierailija kirjoitti:
Tosta yhdestä kilosta tulee tolkuton määrä hernaria. Tarvitset todella ison kattilan.
Mulla on julmetun iso sähköinen crockpot.
AP
Mulla Ikean 10 litran kattilassa kun tuon määrän teen, tulee n. 7-8 litraa keittoa. Riittää meidän "suur"perheelle (6hlö) yhdeksi päiväksi
Eri. Sen kerran kun teen kunnon aineita hernekeiton ,niin teen pakastimeen asti .
Normihommaa. Pakastaa annosrasioihin niin mikä ottaessa TÖIHIN lähtiessä mukaan.
Mitäpä kertomista tässä jutussa oli? Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee puolen kylän satsi. Jos teillä ei ole talkoita, niin voehan.
Kyllä mä ainakin syön tuollaisen parissa päivässä! Kuulostaa ihanalta AP!
Vierailija kirjoitti:
Onko pannaria kans?
Ja mansikkahilloa?
Siitä tulee 6-7 litraa soppaa. Ei lopu heti kesken, mutta varmasti pierettää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Ikean 10 litran kattilassa kun tuon määrän teen, tulee n. 7-8 litraa keittoa. Riittää meidän "suur"perheelle (6hlö) yhdeksi päiväksi
Nyt pistät kyllä omiasi. Kiloon herneitä menee 4 litraa vettä, jos ei lirua halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pistät kyllä omiasi. Kiloon herneitä menee 4 litraa vettä, jos ei lirua halua.
No ne herneet turpoaa ja vie tilaa myös. Lihaa tulee myös minun hernekeittooni kilon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistusohje
2,5 l vettä
500 g kuivattuja herneitä
500 g savukinkkua tai potkaa, pekonia tms.
2 sipulia....
Laskeppa tuo marttojen ohje tuplana ja vastaa sitten uudestaan.
Sipulisilppua kai tarkoitit, ei sinappi-
Mulla on viel litran verran pakastimessa, teen aina puolen kilon herneistä, pakastan osan. Jos itselleni vain tekisin, laittaisin herneet, suolan, veden -> naminam. Puoliso tahtoo lihaa joukkoon. Liotetut herneet on niin namia raakoina, lapsesta asti oon tykänny. Joskus liotan niitä vain syötäväksi sellaisenaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PERINTEINEN HERNEKEITTO
AINEKSET
kg kuivattuja herneitä
3 l vettä liotukseen
1 sipuli
400 g palvikinkkua
2-3 rkl sinappia
12 tl meiramia
68 kokonaista valkopippuria
(suolaa maun mukaan
Eihän se tuoreista herneistä onnistukaan, kuivattuja niiden pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne herneet turpoaa ja vie tilaa myös. Lihaa tulee myös minun hernekeittooni kilon verran.
Ne herneet turpoaa, mutta se turpoaminen johtuu siitä, että ne imee sitä vettä. Ei se vaikuta yhtään millään tavalla sen keiton litramäärään!
Tulee puolen kylän satsi. Jos teillä ei ole talkoita, niin voehan.