Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulta taas revitään hammas irti...

Vierailija
21.08.2024 |

Olen 30v nainen ja itkettää menettää oma hammaskalusto yksi kerrallaan. Olen koko elämäni pitänyt hampaista huolta, mutta se ei ole auttanut... Olen harjannut 2 kertaa päivässä, käyttänyt hammaslankaa jne. Silti aina kun käyn hammaslääkärin tarkastuksessa, niin minulta löytyy reikiä.

Minulla on miespuolinen kaveri jolla on kaikki hampaat tallella, vaikka hän juo energia juomia päivittäin, vetää nuuskaa jne. Eikä hänellä ole yhtään reikää ollut koskaan ja hampaat ovat suorat sekä suht valkoiset. Itse olen jo menettänyt 4 hammasta pysyvästi ja 5 lähtee 2 viikon päästä... En jaksa tätä enää.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä voi paikata?

Vierailija
2/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hammaslääkäriltä ohjeita. Joko napostelet liikaa tai harjaustekniikkasi on pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä voi paikata?

Ei kuulemma voi.

Ap

Vierailija
4/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän reiän takia hammasta oteta pois. Se paikataan. Vaihda hammaslääkäriä. 

Vierailija
5/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on geeneistä kiinni, että miten hyvä suun pH arvo on!

Vierailija
6/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruoskitaan homoutta pois osana eheytyshoitoja.

Vierailija
7/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkutteletko usein? Syötkö tai juotko ruokailujen ulkopuolella juomia, välipaloja tai herkkuja? Tuollaiset ylläpitää happohyökkäystä jatkuvasti.

Vierailija
8/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä voi paikata?

Ei kuulemma voi.

Ap

Yksityinen hml? Kiskovat hampaiden lisäksi rahat!

Vierailija
9/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaan poisto saattaa olla ainoa vaihtoehto, jos hammas on pahasti vaurioitunut, reikiintynyt tai tulehtunut, eikä sitä saada enää hoidettua terveeksi!

- ohis

Vierailija
10/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että harjaat 2 kertaa päivässä. Hammaslanka ei ole kovin tehokas putsaamaan hammasvälejä, hammasväliharja on tehokkaampi.

Olen huomannut, että tosi puhtaaksi saa kun ensin esipesee enimmät, sitten putsaa hammasvälit hammasväliharjalla ja lopuksi harjaa kunnolla sähköhammasharjalla ja hyvällä hammastahnalla. Eli tuplaputsaus ja hammasvälien harjaus iltaisin.

Vierailija
11/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkutteletko usein? Syötkö tai juotko ruokailujen ulkopuolella juomia, välipaloja tai herkkuja? Tuollaiset ylläpitää happohyökkäystä jatkuvasti.

En syö makeisia tai suklaata ollenkaan, joskus sipsejä noin kerran kuukaudessa. Trippejä juon noin 3 kertaa viikossa.

Ap

Vierailija
12/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuret ovat kuulemma pahasti vaurioituneet. Olen ollut juurihoidossa ja tuloksetta, ei auttanut minun kohdallani.

Ap

Vierailija
13/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten ongelmat.

Vierailija
14/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on parodontiitti, hampaan/juuren totaali halkeama tms voidaan joutua repimään ihan syystä. Nykyään hammaslääkäri suosittelee repimään, vaikka olisi mahdollista juurihoitaa ja paikata siis ihan turhaan. Pitää van löytää kunnon lääkäri, mielellään 1-2 lääkärin yksityinen klinikka, ei ketju. Lääkäri saisi olla vähintään 55 vuotta. 

Kokemusta on, 5 lekuria kuudesta oli repimässä ja laittamassa kallista implanttia tilalle, mutta kuudes juurihoiti ja laittoi kuntoon.

Vierailija
15/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö julkisella puolella?

Kannattaa kysyä toisen hammaslääkärin mielipide, paikkaus saattaa olla vaativa tmv. katsotaan että hampaan poistaminen "helpompi" toimenpide, mutta voit selvittää jos muualla paikkaavat.

Mahdollisesti myös teet jotain "väärin", esim. yötyötä tehneelle tutulle tuli hampaisiin ongelmia, mikä johtui siitä että yöllä sylkeä erittyy vähemmän (tmv. en muista tarkemmin enää) mikä näkyi hampaissa.

Myös tietyt ruoka-aineet 'kuluttavat' (ehkä hieman väärä sana) hampaita, esim. appelsiinimehu joka mielletään terveelliseksi vs. energiajuomat ym.

Itse juon joma aamu energiajuoman, mutta huuhdon sen jälkeen suun vedellä ja otan pari palaa 100% xylitol purkkaa suuhun.

Hammastahnoissa myös on eroja, käytin hetken aikaa erästä merkkiä joka teki huonoa hampaille. Pehmeä harja sähköhammasharjassa on paras hampaiden pesuun.

Vierailija
16/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä vanhempiasi, sillä tuo on periytyvää. Eli vika on geeneissäsi.

Vierailija
17/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaan poisto saattaa olla ainoa vaihtoehto, jos hammas on pahasti vaurioitunut, reikiintynyt tai tulehtunut, eikä sitä saada enää hoidettua terveeksi!

- ohis

Toki saattaa. Mutta varsinkin yksityisistä hammaslääkäreistä on minullekin kertynyt vaikka minkälaisia kokemuksia. Ei edes yritetä hoitaa, ja ientaskuja mitattaessa tungetaan piikkiä väkisin hampaan ja ikenen väliin, vaikka ei mitään tulehdusta ole niin kai siitä nyt edes pieni veritippa saadaan tulemaan kun piikillä pistellään. Hampaanpoisto on joillekin ihan bisnestä. 

Vierailija
18/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö julkisella puolella?

Kannattaa kysyä toisen hammaslääkärin mielipide, paikkaus saattaa olla vaativa tmv. katsotaan että hampaan poistaminen "helpompi" toimenpide, mutta voit selvittää jos muualla paikkaavat.

Mahdollisesti myös teet jotain "väärin", esim. yötyötä tehneelle tutulle tuli hampaisiin ongelmia, mikä johtui siitä että yöllä sylkeä erittyy vähemmän (tmv. en muista tarkemmin enää) mikä näkyi hampaissa.

Myös tietyt ruoka-aineet 'kuluttavat' (ehkä hieman väärä sana) hampaita, esim. appelsiinimehu joka mielletään terveelliseksi vs. energiajuomat ym.

Itse juon joma aamu energiajuoman, mutta huuhdon sen jälkeen suun vedellä ja otan pari palaa 100% xylitol purkkaa suuhun.

Hammastahnoissa myös on eroja, käytin hetken aikaa erästä merkkiä joka teki huonoa hampaille. Pehmeä harja sähköhammasharjassa on paras hampaiden pesuun.

Olen käynyt julkisella sekä yksityisellä ja ovat olleet samaa mieltä, että mitään ei ole minun kohdalla enää tehtävissä. Hammaslääkäreitä on ollut useinta.

Ap

Vierailija
19/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuret ovat kuulemma pahasti vaurioituneet. Olen ollut juurihoidossa ja tuloksetta, ei auttanut minun kohdallani.

Ap

Kysypäs vähän, millä tavalla ne juuret ovat niin pahasti vaurioituneet. Luultavasti oli tumpelo hammaslääkäri, joka tyri juurihoidon ja rikkoi juuren. Jos hammasluu on haurasta, juuri halkeaa helposti kovakouraisessa käsittelyssä. Sittenhän sille ei tietenkään enää voi mitään, vaan hammas pitää poistaa, mutta voit edes saada hampaanpoiston veloituksetta. 

Vierailija
20/60 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on geeneistä kiinni, että miten hyvä suun pH arvo on!

En tiedä vielä mikä on oma suun pH arvo. Ja kyllä se on minun geeneistä näköjään kiinni. Sillä isälläni ei ole hampaita ollenkaan ja äidillä myös puolet on revitty irti. Äidilläni on teko hampaat ja isäni syö pääsäätöisesti keitto ruokia sekä puuroa.

Ap