Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HPV-rokote

Vierailija
21.08.2024 |

Alkoi vähän ahdistaa tuota toista ketjua lukiessa se, etten ole ottanut tuota rokotetta. Olen siis seksielämän aloittanut nainen ja mietin, että kai teitä muitakin vastaavanlaisia on?

Päätin olla ottamatta sitä kaikkien pelottelujen vuoksi ja nyt taitaa olla liian myöhäistä. Olisi joku voinut valistaa silloin, kun se oli tarpeen. Kiitos vaan vanhemmille, kun en koskaan seksuaalikasvatusta(kaan) saanut. :/

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole omia lapsiani kannustanut ottamaan kyseistä rokotetta. Mahdollisuus saada juuri ne syöpää aiheuttavat hpv:t ei ole hirveän suuri. Ennen ei ollut tuollaisia rokotteita ja itselläni oli ennen 20 v ikää ollut jo useampi seksipartneri, nyt olen viisikymppinen ja ei mitään hpv haittoja ole tullut.

Mahtaakohan olla ihan näin? HPV on n. 80 prosentilla ja HPV 16 ja 18 on yleisimmät korkean riskin HPV-kannoista. Harvalla varmaan määritellään tarkemmin mikä HPV-kanta on kyseessä, joten tuskin on edes tarkkoja tilastoja. HPV-rokote ei kuitenkaan suojaa kaikilta HPV-tyypeiltä. Ei edes korkean riskin, joten käykää papassa rokotetut ja rokottamattomat. Korkean riskinkään virus ei tarkoita, että sairastuu syöpään. Riski vaan kasvaa. Syövän kehittymiseen menee yleensä vuosia tai vuosikymmeniä, joten rokotteenkin todellisen teho

Itse sain ihka ensimmäiseltä kumppanilta. Eteni syövän esiasteeksi 10- vuodessa. 

Vierailija
42/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä juttelemassa terveydenhuollossa asiasta. Minulla todettiin (ex-puolisoni petti, toki ovat voineet tulla häneltä ennen sitä) kaksi korkean riskin HPV-tyyppiä eron jälkeen. Kävin ottamassa Gardasil9-rokotteen ja kahden vuoden jälkeen kontrollissa oli jäljellä toinen. Yleinen HPV18 oli hävinnyt rokotteen ottamisen jälkeen (se voi toki hävitä muutenkin kuin vain rokotteen ansiosta) ja HPV33 oli vielä jäljellä. Nyt odottelen jatkotutkimuksia.

Jos haluat selvittää, onko sinulla jokin korkean riskin HPV-tartunta, niin HUS:n labroissa on tarjolla 6444 / HPV gebotyypin määritys-tutkimus, jonka kävin itse ottamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi