Amerikkalaiset kodit on jotenkin ankean näköisiä sisältä
Se sisustus on jotenkin kuin airbnb-kämpästä. Jotenkin sieluton. Olen katsellut paljon sisustsusvideoita ja ne kaikki kodit on jotenkin samanlaisia. On valokuvia peeheestä, usein kokolattiamatto, tummaa puuta ja se kodikkuus puuttuu. Osaako joku paremminn selittää minkä sen tekee? En saa oikein otetta mikä se juttu on, muuta kuin että on 🙂
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisissa koteissa on tauluja. Simpsonien kotin seinillä on tauluja.
D
On varmasti sielläkin kaikenlaisia koteja. Itse tykkään että siellä uskalletaan käyttää värejä. Voi kyllä olla että nykyään sielläkin on pinnalla valkoinen/harmaa sisustus mikä meillä trendaa vuodesta toiseen.
Olen katsonut Kanadan Remppa vai muutto-ohjelmaa ja siinä tehdään aina samanlaisia koteja. Jossain vaiheessa vaihtui ne juontajat ja silti tulee samanlaista jälkeä. Etenkin keittiöt näyttää toistavan itseään. Mietinkin että niitä remontteja ja sisustuksia suunnittelee sama työryhmä ja juontajanainen on vain rekvisiittaa.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus puuttuu.
Suomessa on voimakas käsityöläisihanne. Paikallisuudenkin! On monenlaista taidetta, niin ostettua kuin itse tehtyäkin luovuutta. On remontoitu oman maun mukaan, on mummon räsymattoja, perintövaaseja, tuliaisia ulkomailta, itse kasvatettuja kasveja, useilla piano ja kirjahylly, itse tehtyjä kynttilöitä.
Suomalaiset on tekijöitä, amerikkalaisuudesta puuttuu tuo kaikki mainittu hieno.
Amerikassa sitä vasta onkin käsityöläisperinteitä; käsityöt, puurakentaminen, taide jne., ja se luovuuden määrä on käsittämätön ja taso aivan huima.
Ei räsymatto lattialla tee asunnosta sisustettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa kai yleisemmin käytetään paalutus-perustusta. Siellä ei samalla tavalla pääse kosteus kapillaarisesti nousemaan rakenteisiin ja homehduttamaan taloja kuin Suomessa. Ehkä siksi myös terassit paalujen varassa?
Ja liittyy sisustukseen miten?
Varmaan siten että joku mainitsi paaluterassit jyrkkine portaineen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa asuu yli 300 miljoonaa ihmistä. Koteja on varmasti tyyliin 100 miljoonaa kappaletta.
Aika suorasukaista väittää niiden kaikkien olevan jonkin tietyn laisia.
Kansallisuuksiakin on maailman eri maanosista ja varmaan maailman kaikista maista, joten sisustyylejä löytyy erilaisia. Kuvitelkaa tätä kansakuntien kirjoa ja mitä ne tuo Amerikkaan asuntojen sisustuksienkin saralla.
Yhdysvalloissakin on rajoituksia mitä saa rakentaa ja minne, ja määräyksiäkin jopa. Mutta yleisesti siellä on sallitumpaa rakentaa omanlaistaan.
Toki sielläkin uusilla alueilla on tarkkoja rakennusmääräyksiä, joissain tarkempia kuin Espoossa joka on surullisen kuuluisa rakennusvalvonnastaan.
Yhdysvalloissa myös sää vaikuttaa, ja mitä etelämpänä ollaan, sen mielikuvituksellisempia talot voi olla.
Olisi kiva tietää heidän itsensä mielipiteitä oman maan arkkitehtuurista ja sisustamisesta. Minulle ainakin ne yhdysvaltalaiset sisustukset mitä tulee vastaan somessa, on varmasti varakkaampien ihmisten rahalla tehtyjä koteja. Skandinaavinen tyyli on sielläkin lyömässä läpi.
Yksi mitä siellä osataan, on asunnoiksi muunnetut bussit 😅 Niissä sisustus hakkaa mennen tullen perus suomalaisen kodin (anteeksi nyt vaan).
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kodit usein:
- harmaa muovimatto tai "vaalean tammen" värinen laminaatti
- ahtaat, pitkät ja pimeät eteiset
- valkoinen 90-luvun keittiö tai sitten tummanharmaa tai punainen 2010-luvun keittiö ja pikkuruinen lastulevyruokapöytä neljälle
- omakotitaloissa eri värinen lattia keittiössä ja muualla, yleensä sävyt ei sovi ollenkaan yhteen
- kaikkialla samat Ikean huonekalut
- kaikkialla samat kylppärit eli 10x10 tummanharmaat laatat lattiassa ja K-Raudan halvin valkoinen laatta seinässä
Kyllä me täällä Pohjolassa sentään osataan 😅😅😅😅😅😅😅
Höpö höpö. Tämähän riippuu ihan siitä, että milloin talo on rakennettu ja onko sitä remontoitu. Materiaalit on yleensä juuri sitä mitä paikallisessa rautakaupassa on ollut heti tarjolla. Esim. Lapsuudenkotonani on 90-luvulla remontoitu kylppärit ja on harmahtavanrusehtavat lattialaatat, jotka näyttää aina likaiselta. Seinällä tummemmat sinertävän laatat reilun metrin korkeuteen ja samaa sarjaa boordilaatat. Yläosa vaalea laattaa ja siellä täällä edelleen samaa sarjaa kuviolaatta, jossa venytetty neliö kärjellään. Toisessa kylppärissä seinälaatat vihertävät. Tätä olen nähnyt yleisesti muillakin kylppärissä. 2000 luvulla rempatuissa on ne valkeat seinä kaakelit ja suihkun kohdalla ruskeat kaakelit raitana lattiasta kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus puuttuu.
Suomessa on voimakas käsityöläisihanne. Paikallisuudenkin! On monenlaista taidetta, niin ostettua kuin itse tehtyäkin luovuutta. On remontoitu oman maun mukaan, on mummon räsymattoja, perintövaaseja, tuliaisia ulkomailta, itse kasvatettuja kasveja, useilla piano ja kirjahylly, itse tehtyjä kynttilöitä.
Suomalaiset on tekijöitä, amerikkalaisuudesta puuttuu tuo kaikki mainittu hieno.
Amerikassa sitä vasta onkin käsityöläisperinteitä; käsityöt, puurakentaminen, taide jne., ja se luovuuden määrä on käsittämätön ja taso aivan huima.
Ihmisten kodeissa nettivideoilla ja sisustus ohjelmissa se ei vaan näy.
Olisiko kyse siitä, että asunnot vuokrataan valmiiksi kalustettuina? Asuntorakentaja on sisustanut huoneistot kerralla yhtenäisillä kalustoilla, jolloin kerroksellisuus puuttuu ja asunto näyttää tylsältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei räsymatto lattialla tee asunnosta sisustettua.
Eikä kukaan ole väittänytkään että pelkkä räsymatto - tai mikä matto tahansa - tekisi asunnosta sisutetun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus puuttuu.
Anoppini aviomies oli tehnyt itse kahdeksan hengen ruokapöydän tuoleineen. Oli mielettömän hieno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus puuttuu.
Kyllä näkyy! Pitää vain osata katsoa. Sisustusohjelmat eivätkä nettivideot todellakaan kerro kaikkea.
Ne on hauskoja ohjelmia joissa ihmiset etsii asuntoa heille vieraista maista. Euroopassa ja Australiassa amerikkalaiset valittaa aina lieden , uunin ja jääkaapin pienuudesta, siitä että puuttuu room to entertain ja makuuhuone on ahdas jos ei ole joka puolella sänkyä metrikaupalla tyhjää tilaa. Britit taas sanoo kohteliaasti mistä kopista tahansa että huone on nice size.
Mitenköhän monessa amerikkalaisessa kodissa ap on käynyt, kun kerran luulee, että ovat kaikki samanlaisia? :D t. Amerikassa 17 kertaa käynyt
https://www.housebeautiful.com/design-inspiration/real-estate/g14853723…