Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amerikkalaiset kodit on jotenkin ankean näköisiä sisältä

Vierailija
21.08.2024 |

Se sisustus on jotenkin kuin airbnb-kämpästä. Jotenkin sieluton. Olen katsellut paljon sisustsusvideoita ja ne kaikki kodit on jotenkin samanlaisia. On valokuvia peeheestä, usein kokolattiamatto, tummaa puuta ja se kodikkuus puuttuu. Osaako joku paremminn selittää minkä sen tekee? En saa oikein otetta mikä se juttu on, muuta kuin että on 🙂

Kommentit (241)

Vierailija
201/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa on aika yleistä, että taloudessa on kaksi uunia.

Vierailija
202/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kodit on ankean näköisiä sisältä (siis monet). Uudet asunnot varsinkin, valkoinen keittiö olohuoneen seinällä, ei kunnon tilaa ruokapöydälle, uunin vieressä sohva.  wc iso invakäyttöön sopiva, harmaa lattia ja valkoiset seinät. Wc:ssä hyvin vähän säilytyskalusteita ja wc-paperipaketti lojuu nurkassa. Kylpyhuoneessa wc-pönttö ilman mitään näkösuojia.  Lastulevykaapinovet. 

Jenkeillä on kyllä useimmiten tyylillisesti mukavemman, kotoisemman ja tyylikkäämmän näköistä. Panostetaan yksityiskohtiin, esim. listat/karmit sahataan kulmaan eikä vaan halvimman ja helpoimman mukaan palikkamallilla kuten Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"jättimäisiä supermarketteja pikkukauppojen tilalla.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin."

Sina ajattelet kaikkea Suomen nakokulmasta, mietipa miten jarjestaisit elaman 330+ miljoonalle ihmiselle. Mika pikkukauppa pystyisi myymaan vaikka maitoa jos sinne ankeaisi 2000 ihmista paivan aikana sita gallonaa ostamaan?

Niin, jos osaisit lukea, ymmärtäisit että minähän vain suren sitä, että amerikkalainen kulttuuri valtaa koko planeetan, ja tuhoaa maiden omat kulttuurit alleen. 

Se ettei amerikassa pörjätä ilman jättimarketteja ja muuta amerikan hömppää, ei tarkoita että muissa pienemmissä maissa ei olisi ilman näitä pärjätty.

Mutta myöhästä se enää on saada vanhoja aikoja takaisin, kaikki on pilattu.

Amerikkalaisuus sopii amerikkaan, mutta sen olisi pitänyt jäädä vain sinne. 

Vierailija
204/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"jättimäisiä supermarketteja pikkukauppojen tilalla.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin."

Sina ajattelet kaikkea Suomen nakokulmasta, mietipa miten jarjestaisit elaman 330+ miljoonalle ihmiselle. Mika pikkukauppa pystyisi myymaan vaikka maitoa jos sinne ankeaisi 2000 ihmista paivan aikana sita gallonaa ostamaan?

Niin, jos osaisit lukea, ymmärtäisit että minähän vain suren sitä, että amerikkalainen kulttuuri valtaa koko planeetan, ja tuhoaa maiden omat kulttuurit alleen. 

Se ettei amerikassa pörjätä ilman jättimarketteja ja muuta amerikan hömppää, ei tarkoita että muissa pienemmissä maissa ei olisi ilman näitä pärjätty.

Tuleeko Amerikasta paljonkin naita amerikkalaisuuteen kaannyttajia Suomeen saarnaamaan? Minun kokemukseni on etta Suomesta tulee ihan vapaaehtoisesti komiteoita tutkimaan ja matkimaan Amerikan tapoja. Ota malka omasta silmastasi.

Vierailija
205/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa asutaan niin ahtaasti kun on maata ja puuta vaikka muille jakaa?

Kamalimpia ovat ne yksiot joissa keitetaan, syodaan, oleskellaan ja nukutaan samassa tilassa. Kuulostaa epahygieeniselta.

Vierailija
206/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyl. Hienot takat.

Hienot takat joo, puulämmitteisen takan hormi ulkoseinällä tai sitten on kaasutakka tai pelkkä feikkitakka. 

Onpa hienoa ja järkevää. 

Vierailija
207/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalimpia ovat ne yksiot joissa keitetaan, syodaan, oleskellaan ja nukutaan samassa tilassa. Kuulostaa epahygieeniselta.

Miksi et osaa käyttää skandikirjaimia, vaikka ne takuuvarmasti laitteestasi on löydettävissä ja vieläpä helposti?

Vierailija
208/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USAssa on polttopuun kaytto kielletty monessa paikassa. Siksipa ihmiset ovat siirtyneet maakaasun kayttoon.Ulkona ei suvaita avotulta ainakaan meidan lahiossa. Pyykkeja ei myoskaan saa kuivata ulkona narulla, esteettinen haitta.

Nain ihmisten ilmoilla, Mississippin bayout on sitten vahan eri asia. 

Land of the free and home of the brave, indeed.

Land of civilized people, you moron.

Tää on tasan tarkkaan se sama "amerikkalainen", joka haukkuu kaikki suomalaiset ja kaiken suomalaisuuden siinä pitkässä prinssi Harry -ketjussa! Käyttää ihan samanlaista kieltä ja sanontoja. Nyt se on levittäytynyt sitten tähänkin ketjuun.😁

Vierailija
209/241 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Skandinaavinen tyyli on sielläkin lyömässä läpi."

Usassa oli kaksi suurta skandinaavista huonekaluketjua. Molemmat menivat konkkaan 80-luvulla. Se siita. 

Skandinaavinen design on palannut takaisin Yhdysvaltojen kartalle ja tullut yhä suositummaksi viimeiden 10-15 vuoden aikana, esimerkiksi:

https://www.forbes.com/sites/emmareynolds/2021/09/15/the-demand-for-sca…

Nykyään skandinaavista tyyliä Yhdysvalloissa ajaa suurista liikkeistä Ikea (joita on yli 50 ja määrä kasvussa) sekä lukuisat pienet liikkeet tyyliin Teak New York.

Vierailija
210/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sisutusasia on jännä juttu. Ne jotka kertoo tykkäävänsä sisustamisesta, sisustavat yleensä muodin mukaan vaikka luulevat muuta. Ne, jotka eivät välitä, koti on ihan käytännön sanelema juttu ja huonekalut sieltä sun täältä. 

Tässä olen ihaillut jokin aika sitten kotoa muuttanutta poikaani, joka sisusti asuntonsa isoisovanhempiensa ja isovanhempiensa huonekaluilla lähes täysin. Kun menen käymään, tunnelma siellä on kirjaimelllisesti kuin kotiini menisin. Poikani keräsi huonekaluja ja tavaroita useita vuosia ennen kotoa muuttoaan, oli miettinyt niille paikatkin valmiiksi eri huoneisiin ja pyysi lahjaksi esim. Artekin lamppuja. Hänen kotinsa on täynnä suvun historiaa ja hän tuntee todella olevansa kotonaan :) Kaverinsa ovat kyllä olleet todella yllättyneitä "mummola"-sisutuksesta.

Mutta sitä mieltä olen, että perinteinen amerikkailainen sisustus on lämpimiä sävyjä, komeita verhoja, muhkeita sohvia ja isoja sänkyjä. Paljon kodikkaampaa kuin meillä yleensä. Tiukasti skandinaavinen sisustus harvoin on kodikasta.

Vierailija
211/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ruokamarketissa myydään yleensä vain ruokaa, ja usein kaupan yhteydessä on apteekki. Jotakin pientä kodintavaraa voi olla, esim paistovuokia, kakkuvuokia, uunipeltejä jne., mutta hyvin rajoitetusti. Esim. Walmart  ja Target ovat sitten isompia tavarataloja, joissa myydään myös ruokaa, ja usein sinne mennään "shoppailemaan", ja toki samalla voi ruokaakin ostaa, jos tarve. 

Vierailija
212/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Prismakin aikamoinen jättimarket ja jotkut K-Citymarketit, mutta eihän niitä maalaiskylissä ja pikkukaupungeissa tierenkään ole. Siksi jotkut eivät ole koskaan nähneet Suomessa jättimarkettia. 

Vierailija
213/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perehtynyt myös jenkkien koteihin lähinnä myytävien asuntojen kautta. 

Omakotitalot ovat kyllä usein sisustettu aika sieluttomasti, mutta voipi olla että stailattu myyntiesitettä varten (otettu henk.koht juttuja ja tauluja pois) jne

Vierailija
214/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä amerikkalainen onttous ja sellainen särmättömyys ja persoonattomuus koskee pitkälti myös esim. viihdettä. Se on siinä mielessä jännää, että amerikoissa nimenomaan kohkataan 'moni'kulttuurisuudesta ja siellä onkin kaikkialta maailmasta ihmisiä, mutta mielestäni se ei näy yhtään kulttuurin monimuotoisuutena tahi rikkautena vaan siltä, että kaikki on geneeristä ja siten valjua. Pitää myydä se musiikki, tv-sarja, keittiö ja elokuva mahdollisimman monelle, mahdollisimman moneen makuun. Eli todellisuudessa siinä kulttuurien rikkauksissa on vain yksi kieli ja yksi geneerinen kulttuuri. 

Valitettavasti briteille on käymässä samoin. Brittiläinen viihde, kulttuuri on aina ollut monimuotoisuudessaankin 'brittiläistä', siinä on Minä, Claudiuksesta Pokka pitää-sarjan kautta Agatha Christie filmatisointeihin persoonallisuutta - hyvää näyttelemistä, pikkutarkkaa puvustusta ja lavastusta, oman maan tapojen ja perinteiden kunnioitusta, ironisuutta rutkasti eli särmää. Niistä on heti tiennyt, että ne ovat brittiläistä tuotantoa, hyvässä mielessä. Enää tätä ei välttämättä huomaa. 

Käykö skandinavisille tuotannoille ja maulle samalla lailla? Olisi tylsää, jos esim. North noir häviäisi muovisuuteen ja geneerisyyteen. 

Vierailija
215/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osaa käyttää skandikirjaimia, vaikka ne takuuvarmasti laitteestasi on löydettävissä ja vieläpä helposti?

Mistä hän sitten riitelisi?

Vierailija
216/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuliedet on järkyttävän rumia. Miksi ne ei käytä induktiota? 

Vierailija
217/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasuliedet on järkyttävän rumia. Miksi ne ei käytä induktiota? 

Koska kaasu on halpaa ja googlen mukaan vuonna 2019 on tällainen vastaus kysymykseen why aren't induction stoves popular?

Your pots and pans need to contain enough iron to generate a magnetic field. Copper, aluminum, and ceramic wares don't work. Every manufacturer I contacted (GE, LG, Samsung) confirmed that the concern over Compatibility is a major reason for the slow growth. 25.6.2019

Vierailija
218/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi jännä, kun itse oon aina katsonut, että jenkeillä on paljon kodikkaammat kodit kuin suomalaisilla. Suomessa on jotenkin kliininen sisustus ja jenkeissä klassisempi. Mutta selkeästi on makuasioita nämä. Jenkkikodeissa esim. on uusissakin isot takat ja koristeellisemmat listat ja seinäpaneelit yms. Kokolattiamatot on kyllä yök, mutta tummapuiset lattiat on mun makuun paljon kodikkaampia kuin suomalaiset harmaaseen taittavat vaaleat lattiat.

Tosiaan jos sellaista yleistä Suomessa nähtävää ns. skandinaavista sisustusta katsoo niin se juuri on usein aika sieluton eikä kovin kodikas. Voisi sen varmaan sellaiseksikin tehdä mutta sisustus nyt on makuasia muutenkin.

En ole mitenkään perehtynyt jenkkien sisustukseen mutta olen nähnyt tosi eri tavoin sisustettuja kämppiä vaikka youtube-videoissa. Jotkut ovat kodikkaita ja kivoja, jotkut eivät niinkään minun makuuni.

Skandinaavinen nykysisustus on kylmä väritykseltään ja mutenkin kolkko, sohvat ovat minimalisia eikä niissä ole kunnolla täytettä joka vaimentaisi ääntä. Ei tarvitse  ihmetellä miksi kaikki kopisee ja kaikuu humppakuutioissa.

Ryijyt seinille ja paljon isoja mattoja sekä oikeat sohvat tilalle.

Vierailija
219/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen perehtynyt myös jenkkien koteihin lähinnä myytävien asuntojen kautta. 

Omakotitalot ovat kyllä usein sisustettu aika sieluttomasti, mutta voipi olla että stailattu myyntiesitettä varten (otettu henk.koht juttuja ja tauluja pois) jne

Kun Amerikassa talo myydään, niin palveluihin kuuluu myös stailaus, vaikka itse et sitä haluaisikaan. Kaikki henkilökohtainen pitää poistaa, jopa kirjat hyllyistä. Asunto/talo muokataan persoonattomaksi, eikä se saa ilmentää asukkaiden persoonaa. Pitää olla neutraali ilme asunnossa. Koska ostajan ostopäätökseen voi pienikin "väärä" asia vaikuttaa kielteisesti.  

Vierailija
220/241 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sisutusasia on jännä juttu. Ne jotka kertoo tykkäävänsä sisustamisesta, sisustavat yleensä muodin mukaan vaikka luulevat muuta. Ne, jotka eivät välitä, koti on ihan käytännön sanelema juttu ja huonekalut sieltä sun täältä. 

Tässä olen ihaillut jokin aika sitten kotoa muuttanutta poikaani, joka sisusti asuntonsa isoisovanhempiensa ja isovanhempiensa huonekaluilla lähes täysin. Kun menen käymään, tunnelma siellä on kirjaimelllisesti kuin kotiini menisin. Poikani keräsi huonekaluja ja tavaroita useita vuosia ennen kotoa muuttoaan, oli miettinyt niille paikatkin valmiiksi eri huoneisiin ja pyysi lahjaksi esim. Artekin lamppuja. Hänen kotinsa on täynnä suvun historiaa ja hän tuntee todella olevansa kotonaan :) Kaverinsa ovat kyllä olleet todella yllättyneitä "mummola"-sisutuksesta.

Mutta sitä mieltä olen, että perinteinen amerikkailainen sisustus on lämpimiä sävyjä, komeita verhoja, muhkeita sohvia ja isoja sänkyjä

Jaa, että ihan Artekin lamppuja? 🥱🥱

Mitä kodikasta Artekissa on? Esim. tanskalainen design on paljon kodikkaampaa. Ja amerikkalainen "kodikkuus" vaatii jumalattomasti neliöitä. Pistäpä samat sävyt ja sohvat siihen tyypilliseen suomalaiseen 60 neliön asuntoon ja 120 neliön omakotitaloon, niin tuntuu ennemminkin siltä, että seinät kaatuvat päälle. 

Minä olin lapsi 1970-luvun värikkyydessä. Olin helpottunut, kun teininä ja  nuorena aikuisena 80-luvulla alkoi olla muutakin kuin viestinviolettia ja omenanvihreää.