IL: TE-toimistossa työskentelevä Janina paljastaa karun totuuden Suomesta: "Kaikista kamalin tilanne"
Mitä teen, kun häätö uhkaa ja halvempia asuntoja ei ole? Miten voin valita lääkkeiden ja ruuan väliltä? Voitko auttaa, miten saisin lisää töitä, kun kolmen vuokrafirman listoilta raavitut tunnit eivät elätä ja se suojaosakin poistui? En jaksa enää, mistä saan oikeasti apua?
Tällaisia kysymyksiä TE-toimistossa asiantuntijana työskentelevä Janina Koho on kohdannut viime kuukausien aikana. Koho kuvailee Instagram-julkaisussaan työttömien ihmisten epätoivoa, joka on hänen mukaansa lisääntynyt.
Istuva hallitus on tehnyt merkittäviä leikkauksia sosiaaliturvaan ja juuri työttömyysturvaan.
Työpaikoista on pulaa ja samalla tukia leikataan. Yhtälö on haastava, Koho toteaa. Huolien kasautuminen näkyy vahvasti hänen työssään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1eb2888-20aa-4fd1-b821-0ca44a034c1b
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun irtisanomissuoja lähtee kaikilta suomalaisilta niin miten asuntovelkaiset pärjäävät?
Ei pärjääkkään tähän lisäksi se uusi tukimuoto yleistuki, useista asunto velkaisista tulee sen jälkeen ulosottovelkaisia.
Työn vastaanottaminen kannattaa. Työtä kannattaa ottaa vastaan nyt!!!
Vierailija kirjoitti:
Ja Janina uskoo kaiken mitä asiakkaat sanovat. Noita valittajia on niin kauan kuin he sillä saavat Janinan kaltaisilta hyväuskoisilta lisää rahaa.
Ikään kuin hän ei huomaisi muutosta jos katsoo sitä edessään. Tai no, riittävän tollo nyt ei huomaa edes junaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syyttävä sormi kuulluu osoittaa useaan hallitukseen tosi pitkälle aikavälille ja heidän tekemiin päätöksiin ja muutoksiin jolla on kansalaisen asemaa heikennetty, sekä me kansalaiset olemme myös osaltaan sallineet nämä huonot muutokset
Sanna upotti laivan ja häippäsi rahan perässä muualle. Shampanjasosialisti, jonka slogan oli alusta asti "mä tarjoon, sä maksat".
Ja nyt me sitten maksetaan Sannan velkoja.
Sanna on hoitanut oman osansa, niinkuin edellis kausilla monet ministerit ja edustajat. Me ei makseta pelkästään sannan luomaa velkaa vaan näitä päätöksiä on tehty tosi pitkällä aika välillä ja me maksetaa monen eri hallitus kauden velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Janina uskoo kaiken mitä asiakkaat sanovat. Noita valittajia on niin kauan kuin he sillä saavat Janinan kaltaisilta hyväuskoisilta lisää rahaa.
Ikään kuin hän ei huomaisi muutosta jos katsoo sitä edessään. Tai no, riittävän tollo nyt ei huomaa edes junaa.
Niin tai trollo. Niillä on havaintokyky vielä heikompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jaksaminen on muutenkin tiukilla, töitä ei ole, on kaikenmaailman vähäjärkiset kusipäät aukomassa päätä kaiken tuon päälle.
On helvetin vaikea yhtälö Suomessa kun joutuu työttömäksi, kun niitä töitä ei ole. On yksi ja sama mitä joku mieleltään heikkolahjainen inttää kuinka kaikki vain marssii yrityksen ovesta sisään ja menee töihin, niin helppoa se jonkun i diootin mielestä on.
Todennäköisesti suurten ikäluokkien edustajat kyseessä. Heidän aikanaan riitti, kun käväisi työmaajohtajan puheilla, asteli virastotalon ovista sisään tai kysäisi kassalta esimiehen sijaintia.
Suurten ikäluokkien aikana ei ollut vuokratyötä, koska ammattiliitot eivät sitä hyväksyneet. Työpaikoilla puhuttiin vain suomea. Ei ollut kilpailua ulkomaisen halpatyövoiman kanssa. Osa jatkoi samassa työpaikassa suoraan parikymppisistä eläkkeelle. Eläkemaksut palkasta
Sinä se jaksat elää menneisyydessä ja olla kateellinen nykyisille eläkeläisille.
Lakkaa vatvomasta asioita, miten ennen on ollut ja käytä sekin energia työllistymiseen nyt
kirjoitti:i kirjoitti:
Ysärillä koettu sama. Se ero, että silloin ei ollut työpaikkoja, vaikka olisi itkenyt. Nyt niitä on, mutta valitusta ja valitusta ja toisten lompakolle pyrkimistä.
Teidän vanhemmat ei mua auttaneet silloin, olkaa rauhassa kusessa vaan.
Kauppakamari on kokoomuslafka.
Suomalaiset ovat myös häviämässä.
Miksi suomeen on kehitetty mieletön tukihimmeli järjestelmä? Perustulo. Jopa Wahlroos on suositellut sitä.
"Sanna upotti laivan ja häippäsi rahan perässä muualle. Shampanjasosialisti, jonka slogan oli alusta asti "mä tarjoon, sä maksat".
Ja nyt me sitten maksetaan Sannan velkoja."
Kuinka s#atanan vaikeata se on teille vajakkipersuille takoa päähän, että velalla ei ole väliä, vaan kyvyllä maksaa se takaisin. Nykyhallituksen toimesta meillä on kaikki kulutus sekä tuottavuus seis. Ne jotka epäironisesti tätä samaa sontaa jauhaa, sais mennä vanhemmilleen pahottelemaan, että onnistui saamaan kummankin tyhmimmät ja heikoimmat geenit.
Sitten pitää olla vielä niin h#lvetin retardeja, että pitää n#ussia koko ketju täyteen a#tistiviestejä, ettei teille sekasikiöille voi edes lyödä totuutta pöytään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Orpo yllättyy, mutta ei välitä paskaakaan.
Työttömien itsarit on nykyisen hallituksen tavoite nr 1.
Olen asunut Suomessa kun edellinen lama alkoi, mutta muutin sitten ajoissa Norjaan ja täällä pysyn.
Kuitenkaan sitä ei voi verrata tähän päivään, nyt en kyllä ymmärrä miten ihmisten kuvitellaan pysyvän enää hengissäkään? Perusasiat kuten ravinto, lämpö ja katto pään päällä viedään, ja se on raaka tosiasia. Ei siitä kauaa ole kun huudettiin pää punaisena että miten jotkut laitapuolen kulkijat joutuu nukkumaan roskiksissa ja siltojen alla, nyt on hurskaat huutelija vaienneet ja ääni muutttunut kellossa. Ei ne silloinkanan olleet valmiita auttamaan eikä omastaan luopumaan mutta pitivät kovaa meteliä kuitenkin. Odottaen
Olet asunut Norjassa jo pitkään. Et sinä tämän maan asioista tiedä mitään, kunhan leikit Jeesusta.
Ei siellä Norjassa sen kummempaa ole, mitä olen norjan uutisia seurannut, samanlaisia ongelmia on. Aina on ihmisiä, joilla ei rahat riitä, laskut jää tai jätetään maksamatta ja koti menee alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla jo työelämässä ja jäin laman aikaan työttömäksi. Ansiosidonnainen oli pidempi ja sitä sai jatkettua helposti sillä kaupunki työllisti puoleksi vuodeksi mikä riitti taas päivien nollaamiseen. Tätä jatkui kolmisen vuotta omalla kohdallani ja sen jälkeen oli taas meno parempi ja sain oikean työpaikan. Kertaakaan en pudonnut pois ansiosidonnaiselta. Tänä päivänä ei näin enää tapahtuisi. Kun sain ansiosidonnaista en toisaalta kertaakaan joutunut hakemaan muita tukia kuten asumistukea.
Tänäkin päivänä monet eivät tarvitsisi mitään muita tukia jos työmarkkinatuen ja samansuuruisen sairauspäivärahan saisi verottomana käteen eli noin 800€. Siitä otetaan 25% veroa eli 200€/kk. Mitä järkeä tuossa verossa muutenkaan on, siirrellä veroeuroja edestakaisin? Kait sekin jonkun työllistää.
Eli tuossa 800e olisi heti kättelyssä yli satanen ylimääräistä, jos ensimmäisenä juoksisit lääkäriin. Etkä esimerkiksi ostaisi ruokaa, täällähän on väitetty, että ihmiset kuolee nälkään.
Kyll te jaksatte valehdella ja vaatia aina vain lisää
Yhdellä palkalla ei tarvitse tulla toimeen. Ota toinen tai kolmas työ. Ja lapset hoitakoot itse itsensä vaippaikäisestä lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut ennen ihan sama tilanne pienituloisemmilla, sitä ei uskallettu sanoa, koska usein saa moitteita että vika on itsessä. Ja nyt vielä lisää leikkauksia pienituloisemmille.
Ei ole ollut ihan sama ennen, sillä nyt tilanne on katastrofaalinen kaikkien leikkauksien jälkeen.
Et siis tunne historiaa edes 30 vuotta taaksepäin? Kannattaa ottaa selvää, mitä se elämä silloin oli. Monen talo lähti markalla vaikka oli satojen tuhansien arvoinen, pankit myi tutuille kun ihmiset eivät pystyneet maksamaan, velka jäi talo lähti. Itsemurhia tehtiin paljon, ihmiset oli oikeasti köyhiä. Nyt on lasten leikkiä nuo leikkaukset. Ja tuo suojaosa tuli vasta 2014, sitä ennen sitä ei ollut osapäivä työikäisille
Ysärillä oli heikompaa porukkaa. Heti lähdettiin itsemurhalla karkuun, kun vähän tuli vastatuulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syyttävä sormi kuulluu osoittaa useaan hallitukseen tosi pitkälle aikavälille ja heidän tekemiin päätöksiin ja muutoksiin jolla on kansalaisen asemaa heikennetty, sekä me kansalaiset olemme myös osaltaan sallineet nämä huonot muutokset
Sanna upotti laivan ja häippäsi rahan perässä muualle. Shampanjasosialisti, jonka slogan oli alusta asti "mä tarjoon, sä maksat".
Sanna on hoitanut oman osansa, niinkuin edellis kausilla monet ministerit ja edustajat. Me ei makseta pelkästään sannan luomaa velkaa vaan näitä päätöksiä on tehty tosi pitkällä aika välillä ja me maksetaa monen eri hallitus kauden velkaa.
Kaikki muut Pohjoismaat pienensivät velkaa korona-aikana reilusti. Paitsi Suomi otti Sannan johdolla velkaa reilusti.
Tätä ei voi selittää koronalla eikä sodalla, koska se koski kaikkia maita.
Not on my watch -Sanna saattoi Suomen vararikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kuva tietää mihin Sanna kaikki velkarahat jakoi. Sulle, mulle, sulle, mulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä olen jotenkuten selviytynyt mutta en tiiä kuinka kauan enää. Näköjään pakko ruveta varastamaan ruokaa?
Ruoka-apu on sitä varten
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhentunutta-mozzarellaa-huoneenla…
Ruoka-apua ei ole kaikkialla ja ruoan laatu voi siellä olla arveluttavaa.
Syö sitten jotain mikä on halvempaa eikä niin arveluta.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä palkalla ei tarvitse tulla toimeen. Ota toinen tai kolmas työ. Ja lapset hoitakoot itse itsensä vaippaikäisestä lähtien?
Jep, kauppa ei sovittele työvuoroja, mutta avustettavalle voi soittaa ettei kukaan tule sitä tänään hoitamaan, kun on työvuoro kaupassa.
Ihmeen nuoria palkataan vaativaan työhön. Mutta kai se on tarkoitus kuluttaa ihminen halvalla loppuun ko työssä.
Tuttu opettaja haki omavalmentajaksi. On pitkään opettanut ylä-asteikäisiä ja on erittäin pätevä (mutta vain kandi). Päätti hakea ja ei päässyt.
Luulen että on liian fiksu ja tajuaa systeemin järjettömyydestä. Joten palkataan nuoria. Onkohan näillä edes työnohjausta?
Viera kirjoitti:
Syksyllä on tulossa irtisanomisia kaupan alalle ja palvelualalle.
Maksuliikenteen perusteella myös 250 hotellia ja ravintolaa olisi menossa konkurssiin tänä vuonna.
Jos kansa köyhdytetään niin ei kauppakaan käy.
Ei ihme, ettei töitä löydy, sinähän olet sairas päästäsi