Onko kokemuksia SSRI lääkkeestä vaikeisiin pms oireisiin?
Lähinnä mietin miten se ehtii vaikuttaa kun sitä syödään oviksesta n 14 pv ennen kun kk alkaa?
jos se on hidasvaikutteinen lääke?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta! Itse olen niitä syönyt masennukseen ja juuri se ensimmäiset 2-4 viikkoa on ollut kovia oireita ennenkuin lääkkeeseen tottuu jos on tottuakseen, sydämen tykytystä, outoa puristusta päässä, oksetusta, rinnan ahdistusta jne. Eli voisin kuvitella jos niitä käytettäisiin aina se 2vk. Kerrallaan niin olisi sitten aina nämä oireet päällä?
Minulle löytyi lopulta lääke joka ei aiheuta sivuoireita, alussa kyllä tämäkin.
Selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät ovat osoittautuneet tehokkaiksiA joko jatkuvana tai syklisesti alkaen kierron puolivälistä kuukautisten alkamiseen asti. Pienempi annos kuin depression hoidossa riittää useimmiten (esim. fluoksetiini 20 mg/vrk tai sitalopraami 10-30 mg/vrk).
Näin tai vastaavaa lukee monessa paikassaEivät he voi tietää miten kukakin reagoi lääkkeisiin. Säätelevät ja määräilevät kyllä mitä sattuu. Minulla sisätautilääkäri oli eräästä psykiatrin määräämästä lääkkeistä sitä mieltä että määrätty annos oli aivan liian iso ja tiputettiin sitten annosta. Siitäkös sitten soppa syntyi kun seuraavan kerran menin psykiatrille, hän kyllä vihastui että lääkärit tekevät muutoksia asioihin joista eivät mitään ymmärrä. Mutta hienoa, että joillain vielä riittää uskoa ammattikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän naiset ennen mt-lääkkeitä selvisivät rankoista oireistaan? Sitä tunteiden hallintaa voi opetella ihan itsekin, ilman että lääkitään ne tunteet pois.
Tunteiden hallintaa? Kaikki pahoista pms-oireista kärsivät eivät ole kaistapäisiä raivottaria.
Omalla kohdallani pms aiheuttaa kognitiivisten kykyjen ja motoriikan heikkenemistä ja täydellistä voimattomuutta ja uupumusta. Lisäksi tuntuu siltä kuin vagushermo olisi kiristetty äärimmilleen - tämä vaikuttaa jopa ryhtiin. Saman tien kun kk alkaa, elimistö, keho, mieli pääsee kahleista. Kokemus on hyvinkin kokonaisvaltainen.
No siis mä aloitin aikoinaan Seronilin kun kohtasin valtavan surun lähipiirissä. Ajan saatossa huomasin, että sehän helpotti myös hirveitä PMS-oireitani. Annostus pienennettiin kymppiin ikään kuin ylläpitoannokseksi.
Kun vaihtarit alkoi vuosi sitten, niin päätettiin gynen kanssa jatkaa edelleen tätä lääkitystä koska sillä on ollut positiivisia vaikutuksia myös siihen.
Pms oireilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku ei hallitse tunteitaan. Se kokemus saattaa olla todella kokonaisvaltainen ja moninainen sisältäen masennusoireita, vihaa, itkuisuutta ja joskus jopa itsetuhoisia ajatuksia. Oireet pahenevat vielä yleensä neljänkympin korvilla, sillä naisen elimistön hormonit menevät totaalisen sekaisin lähestyvien vaihdevuosien vuoksi. Tällaisten fysiologisten muutosten kuittaaminen sillä, että opettele hallitsemaan tunteitasi on todella kohtuutonta naisia kohtaan. Toki tämä on osa biologiaa ja kuuluu tavallaan asiaan, mutta koska emme voi sulkeutua joka kuukausi viikoksi ulkomaailmalta, kannattaa kaikki mahdolliset helpotuskeinot kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta! Itse olen niitä syönyt masennukseen ja juuri se ensimmäiset 2-4 viikkoa on ollut kovia oireita ennenkuin lääkkeeseen tottuu jos on tottuakseen, sydämen tykytystä, outoa puristusta päässä, oksetusta, rinnan ahdistusta jne. Eli voisin kuvitella jos niitä käytettäisiin aina se 2vk. Kerrallaan niin olisi sitten aina nämä oireet päällä?
Selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät ovat osoittautuneet tehokkaiksiA joko jatkuvana tai syklisesti alkaen kierron puolivälistä kuukautisten alkamiseen asti. Pienempi annos kuin depression hoidossa riittää useimmiten (esim. fluoksetiini 20 mg/vrk tai sitalopraami 10-30 mg/vrk).
Näin tai vastaavaa lukee monessa paikassa
Niin lukee, mutta miten aivojen serotoniinitasoja on voitu mitata?
Oma kokemus oli huono. Joka päivä niitä piti syödä eikä kuurina ennen vuotoa, kesti noin kk et mitään vaikutusta huomasi. Hyvin vähän auttoi tissikipuihin, mieliala vähän tasaantui, mutta sivuoireena rutikuiva suu koko ajan, kaamee jano, alkoholin juonti oli lopetettava kun kahdesta lasillisesta viiniä meni jo muisti. Noin puolivuotta kun olin lääkettä käyttänyt niin tajusin et oon muuttunut tosi tunteettomaksi kun ei edes rakkaan mummoni kuolema itkettänyt. Lopetin lääkkeet enkä kokeile enää koskaan uudestaan!
Mutta kaikilla on oma kokemuksensa, toivottavasti sinulla auttaa eikä liikaa sivuoireita! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tai vastaavaa lukee monessa paikassaNiin lukee, mutta miten ai
juuri nämä pahat pms oireet kertovat siitä johon ei voi itse vaikuttaa . Itse tunnen ainakin kun oireet alkaa ja iän myötä olen alkanut kiertoni tunnistamaan ja oireet. Itsehoito ei auttanut
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus oli huono. Joka päivä niitä piti syödä eikä kuurina ennen vuotoa, kesti noin kk et mitään vaikutusta huomasi. Hyvin vähän auttoi tissikipuihin, mieliala vähän tasaantui, mutta sivuoireena rutikuiva suu koko ajan, kaamee jano, alkoholin juonti oli lopetettava kun kahdesta lasillisesta viiniä meni jo muisti. Noin puolivuotta kun olin lääkettä käyttänyt niin tajusin et oon muuttunut tosi tunteettomaksi kun ei edes rakkaan mummoni kuolema itkettänyt. Lopetin lääkkeet enkä kokeile enää koskaan uudestaan!
Mutta kaikilla on oma kokemuksensa, toivottavasti sinulla auttaa eikä liikaa sivuoireita! <3
Itsellä myös tunteet turrutti kun päivittäin käytin. Koira kuoli eikä itku vaan tullut vaikka suretti normaalisti
En kyllä ikinä noihin lääkkeisiin koskisi. Noina pahoina muutamina päivinä kuukaudessa käytän kannabista oireisiin. On luonnon tuote ja toimii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikinä noihin lääkkeisiin koskisi. Noina pahoina muutamina päivinä kuukaudessa käytän kannabista oireisiin. On luonnon tuote ja toimii oikein hyvin.
Mutta se on se serotoniini mikä laskee aivoissa pms aikaan ja tämä tasaa sitä. Kannabis ei nosta niitä tasoja ja tässä lastenhoidon ohella on vähä vaikea pössytellä niin ettei se olisi vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on se serotoniini mikä laskee aivoissa pms aikaan ja tämä tasaa sitä. Kannabis ei nosta niitä tasoja ja tässä lastenhoidon ohella on vähä vaikea pössytellä niin ettei se olisi vaikeaa
Miten se mitataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mitataan?
Verikoe on olemassa siihen
Kannattaisi hoitaa sitä juurisyytä eli estrogeenivajausta... Ihan turha napsia mielialalääkkeitä sivuvaikutuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Pms oireilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku ei hallitse tunteitaan. Se kokemus saattaa olla todella kokonaisvaltainen ja moninainen sisältäen masennusoireita, vihaa, itkuisuutta ja joskus jopa itsetuhoisia ajatuksia. Oireet pahenevat vielä yleensä neljänkympin korvilla, sillä naisen elimistön hormonit menevät totaalisen sekaisin lähestyvien vaihdevuosien vuoksi. Tällaisten fysiologisten muutosten kuittaaminen sillä, että opettele hallitsemaan tunteitasi on todella kohtuutonta naisia kohtaan. Toki tämä on osa biologiaa ja kuuluu tavallaan asiaan, mutta koska emme voi sulkeutua joka kuukausi viikoksi ulkomaailmalta, kannattaa kaikki mahdolliset helpotuskeinot kokeilla.
Kuvailit juuri vaihdevuosioireet. Ota estrogeenia kun ahdistaa, ei tarvitse mitään masennuslääkkeitä alkaa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli mahdollista, älkää aloittako SSRI -lääkitystä.
Pahimmassa tapauksessa tunnekuolema, mikään ei tunnu miltään. Näitä syötetään jostain syystä lähes kaikille, jotka jotain valittaa. Lääketehtaan juhlaa. Kannattaa lukea tarkkaan sivuvaikutukset, ettei lääkitys ole pahempi kuin oireet muuten.
Ennen SSRI-lääkitystä mittauta estrogeenitasosi. Vaihdevuosioireet alkavat joillakin jo vähän päälle kolmekymppisenä ja oikea hoito tällöin on estrogeeni silloin kun oireita on eli muutamina päivinä kuusta.
Jostain syystä monilla lääkäreillä on erittäin juurtunut käsitys siitä, että estrogeenia käytetään vasta vaihdevuosien alettua. Julkisella puolella varmaankin kustannustehokkaampaa vain määrätä SSRI-lääkkeitä vähän joka vaivaan, koska ne tehoavat oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri vaihdevuosioireet. Ota estrogeenia kun ahdistaa, ei tarvitse mitään masennuslääkkeitä alkaa syömään.
Ei se estrogeeni ole ihan noin vaan kyllä sekin aiheuttaa haittavaikutuksia ja ongelmia. Kaikille se ei sovi
PMS-oireisiin nimenomaan otetaan vain osan kuukautta. Joskus lääkäri minulle tällaista suosittelikin. Itse tosin nykyään syön ihan koko ajan yleisesti masennukseen.