Pinttynyt haju vaatteista ja lakanoista pois (ei etikka)
Miten haju pois tekstiileistä? Etikka on yleensä netissä ensimmäinen suositus, mutta lopputuloksena on yleensä ollut se, että sitten on tekstiileissä pinttynyt haju ja etikan haju. Eli ei ole ollut apua.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Jos etikalla pesee niin kannattaa laimentaa 1:10 tai huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta tilassa, missä niitä kuivaa. Etikka saattaa "jäädä leijumaan" kuivuessaan.
Tai käyttää ihan pyykkietikkaan missä on suhteet mietitty oikein
60-90 asteen pesu ja Sonett Pyykinvalkaisija ainetta tai vastaavaa. Tarvittaessa usemman kerran pesu ja välissä tuuletus ulkona mielellään auringossa. Myös yön yli liotus etikassa auttaa ennen pesua, tavallista etikkaa muutama desi ämpäriin.
Viimeisenä konstina otsonointi.
Lähes kaikki muut hajut saa irti paitsi hajustetun pesuaineen tai huuhteluaineen jäämät.
Jos asut vanhassa omakotitalossa, jossa on kyllästysaine tetrakloorianisolin hajua (vanhan talo haju), alkavat vaatteesi ennen pitkää haista samalle. Siinä ei pesut auta.
Vierailija kirjoitti:
Pese kaikki paljasta ihoa vasten tuleva 60 asteessa. Ne kolmenkympin pesut ja kylmäpesut on pelkkää höpötystä ja hyvesignalointia, ja aiheuttavat juuri pinttynyttä hajua.
Melko lailla samaa mieltä. Meillä myös uusi pesukone käyttää niin vähän vettä että täysi täyttömäärä ei onnistu edes normipesussa vaan pyykki jää kuivaksi ja likaiseksi. Jos on joku pesula (siis niitä mitä Prismassa) niin vie välillä koneellinen sinne, ne koneet käyttää enemmän vettä ja puhdasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanytol desinfiointihuuhteluainetta. Tuhoaa kaikki 99.9%:sti bakteerit, sienet ja virukset
https://sanytol.fi/tuotteet/desinfiointiaine-vaatteille-valkoiset-kukat…;
löytyy myös hajusteettomana
Älä käytä, antaa vain hyvän alustan hajua aiheuttaville bakteereille. Desinfioivia pesuaineita EI pidä käyttää kotona. Ja vieläpä hajustettu kaiken lisäksi. Huonoin mahdollinen vaihtoehto.
Etikkaa ja ruokasoodaa. Jos ei auta niin roskikseen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanytol desinfiointihuuhteluainetta. Tuhoaa kaikki 99.9%:sti bakteerit, sienet ja virukset
Älä käytä, antaa vain hyvän alustan hajua aiheuttaville bakteereille. Desinfioivia pesuaineita EI pidä käyttää kotona. Ja vieläpä hajustettu kaiken lisäksi. Huonoin mahdollinen vaihtoehto.
Tossa kirjaimellisesti sanoin, että löytyy hajusteettomana. Nyt ihan väkisin yrität keksiä argumentteja vastaan. Ja täyttä höpöhöpö tuollainen. Käytän itse tuota viikottain eikä vaatteni haise miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bakteereja tuhoava aine antaa alustan bakteereille kasvaa? Mitä koulua oikein kävit?
Etikan haju haihtuu, kun vaate kuivuu. Jos "kuivissa" pyykeissä on ollut hajua, ne ovat edelleen kosteita tai sitten haju on tullut jostakin muusta kuin etikasta.
Tässä muutamia keinoja:
- Riittävän kuuma pesu, mielellään 90 astetta, jonka puuvilla hyvin kestää
- Pesuaineeksi jauhe
- Lisää vettä koneeseen, jotta lika huuhtoutuu pois
- Tehokas linkous ja kuivaus ulkona kuivalla ja tuulisella säällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa kirjaimellisesti sanoin, että löytyy hajusteettomana. Nyt ihan väkisin yrität keksiä argumentteja vastaan. Ja täyttä höpöhöpö tuollainen. Käytän itse tuota viikottain eikä vaatteni haise miltään.
Aiheutat vain itsellesi terveysongelmia tappamalla hyvät bakteerit ja antamalla huonoille bakteereille hyvän kasvualustan. Mistä ihmeestä olet keksinyt, että tuollaista ainetta olisi hyvä käyttää pyykinpesussa tai ylipäänsä missään sairaalaympäristön ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Etikan haju lähtee pois. Ap on vikaa pyykinpesukoneessa?
Etikka ja ruokasoodalla lähtee hajut. Muovivaatteisiin toimii vain sekajäte.
Ei se lähde pois. Olin vastikään töissä vaatekeräyksessä, puuvillat erikseen jne. Kaikki haiseva täytyi laittaa poltettavaan jätteeseen ja päivittäin sinne sai laittaa paljon sekä huuhteluaineelle että etikalle lemuavia tekstiilejä.
Useimmat perusvaatteet ei kestä 60 asteen pesua. Voihan niitä vaatteita noinkin tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat perusvaatteet ei kestä 60 asteen pesua. Voihan niitä vaatteita noinkin tuhota.
Ilmeisesti olet ostanut vain pikamuotia. Kunnolliset puuvillavatteet ja jopa polyesteriset vaatteet kestävät hyvin 60 asteen pesun. Elastaani ei kovin kauan kestä, mutta aika ajoin nekin kestävät 60 asteen pesun.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet sitä etikkaa käyttänyt? Itse olen liottanut etikkavedessä vaatetta vaikka yön yli ja sitten laittanut pesukoneeseen. Näin olen saanut todella pahan hajuiset ja pinttyneet hajut pois. Etikkaa olen laittanut runsaalla kädellä. Ja ihan normaalia etikkaa siis, ei pyykkietikkaa.
Nimenomaan, liotus auttaa.
Itse sain t-paitojen kaulusten melko voimakkaan hienhajun pois liottamalla paitoja ensin etikkavedessä(10 l ämpäri, 2-3 dl etikkaa, paidat sinne ja vettä täyteen) pari tuntia, sit pesukoneeseen. Koneen lokerikkoon en lisännyt enää etikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän siitäkin mistä se haju on tullut, eli johtuuko ihmisistä, huonosta sisäilmasta vai jostain muusta.
Ihmisperäiset lähtevät kuumassa pesussa hyvin. Huonosta sisäilmasta johtuvissa on vaihtelua: Tetrakloorianisolin haju lähtee normipesussa. Jotkut pahemmat saattavat vaatia etikkaliotuksen, pesun ja kunnon tuuletuksen (monta päivää ulkona).
Epäilen meidän mökin hajun johtuvan tetrakloorianisolista. Se pinttyy ihan kaikkeen, jopa muoviastioihin. Tekstiileistä haju ei lähde pesussa, laimenee kyllä.
Miksi ei etikkaa. Etikan haju ei jää tekstiileihin.
Kyllä etikka hajua jättää. Ei se häviä vaikka niin väitetään. Mutta pahan hajun se vie pois ja etikkapesun jälkeen voi pestä taas normaalisti.
Sanytolia (tappaa muka 99,9% bakteereista) olen käyttänyt ainoastaan kun perheessä on vatsatautia.
Ensinnäkään se ei poista vaatteisiin pinttyneitä hajuja ja toisekseen se 0,01% henkiin jääneistä bakteereista muodostaa jonkin ajan kuluttua 100% kotitaloutesi bakteerikannasta ja jakaa resistenssin aiheuttavaa geeniä muidenkin bakteerien kanssa.
Juuri näin kaikki superbakteerit ovat syntyneet.
Nämä marttojen sooda-etikkaneuvot ovat täsmälleen yhtä hyödyttömiä. Haiseksiksi pinttyneissä keinokuiduissa vaikutus on pyöreä nolla vaikka maailman tappiin liotat.
Jos luonnonkuiduissa on niin lievä pinttynyt haju että sen saa poistettua etikka-sooda-kikalla niin ihan saman asian olisi ajanut pesu 60-asteessa ihan tavallisilla pesuaineilla.
Meillä pestään kaikki 100% puuvillapyyhkeet kerran kuussa 90 asteessa koska niihin pinttyy vähitellen tunkkainen haju vaikka ne pestään viikottain 60 asteessa. Hyvin on laadukas puuvilla kestänyt.
90-asteen pesu jos kestää.
Otsonointi poistaa myös todella pinttyneet hajut mutta vaatii kunnon käsittelyn.
Itse olen sulkenut otsonigeneraattorin tunkkaisten vaatteiden kanssa leikkimökkiin 12 tunniksi ja nyt tuli raikasta. Otsonin määrästä saa hyvän käsityksen kun huomasin myös kaikkien homepilkkujen kadonneen maalipinnasta käsittelyn aikana.
99,9% urheilutekstiileille tarkoitetuista erikoispesuaineista ei tee yhtään mitään pinttyneelle hienhajulle (perheessä 3 lasta jotka pelaavat jalkapalloa) mutta löysin lopulta yhden saksalaisen probioottisen (=hyvä bakteeri) pesuaineen joka oikeasti toimii ja sitä voi käyttää kaikkeen kun lämpötila saa olla vain 30 astetta.