Miten Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka ei kykene työntekoon?
Mikä on tämän kaiken aiheuttanut? Hoivan ja kasvatuksen puute? Mikä? Puuttuuko tästä yhteiskunnasta vanhemmuus?
Kommentit (294)
Alaikäiset pois ruokakauppojen kassoilta alkoholia ja tupakkaa myymästä. Tarvitaan laki kassoille, koska muuten ei uskota. Nuorelle rikosmerkintä ja kaupalle isot sakot.
300 000 työtöntä voi tulla sinne kassoille töihin, he on täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mainio esimerkki oli Suomeen tulleet ukrainalaiset, entiset marjanpoimijat, jotka eivät viitsineet tänä- eikä viimevuonna mennä töihin kun saivat kaikki tuet täysimääräisinä kenenkään kyselemättä. Tämä on erään itsensä kertoma.
Niitä tulee tänne vaan loisimaan. Kohta jäävät kuntien harteille.
Liika holhous tekee ihmisistä aloitekyvyttömiä zombeja.
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset sairaudet ja vammathan niihin usein ovat syynä.
Matalapalkka-aloilla tulee paljon fyysisiä vaivoja ja sitten ainakin ne "oman alan hommat" ovat terveydellisesti pois suljettuja.
Vaikea näitä on saada parempiin hommiin, kun eivät ole terveenäkään sinne parempiin hommiin päässeet, että siinä no yhtälöä ratkaistavaksi.
Ensinnäkin järjestelmä jotenkin ruokkii laikuuteen, kun joudut pois töistä, huomaat pian, että näinhän minä pärjään ihan yhtä hyvin ja tuosta pätkätyöstä tulee vain mahdoton määrä kaavakkeita täytettäväksi ja sitten kaikki tuet viivästyy, joten ei kannata.
Lisäksi tämä "työtön ei saa tehdä mitään", kaikki voidaan laskea/rinnastaa opiskeluksi tai ammattimaiseksi toiminnaksi, naapureitakaan ei saa auttaa jos siitä saa pientä korvausta, heti alkaa karenssiuhkailut ja verottajakin tulee kimppuun.
Nää on kyllä oikeesti ihan kuin jostain 1800-luvun sääntökirjasta, jota yritetääns soveltaa 2020-luvun viidakossa.
Valitettavasti todella iso osa ihmisiä on työttömiä, sen takia, että korvien välissä on vikaa.
Eli ei "pystytä" töihin, vaikka todellisuudessa mikään muu kuin lorvikatarri ei estä töiden tekoa.
On totuttu pärjäämään tuilla ja niitä halutaan koko ajan vaan enemmän.
Kehitysvamma, neliraajahalvaus, se ettei kukaan halua palkata jonkun vamman tai sairauden takia...
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti todella iso osa ihmisiä on työttömiä, sen takia, että korvien välissä on vikaa.
Eli ei "pystytä" töihin, vaikka todellisuudessa mikään muu kuin lorvikatarri ei estä töiden tekoa.
Ensi vuonna hallitus ottaa vastaan säästöehdotuksia. Itse aioin ehdottaa julkisella palkkojen jakamista. 50 000 eurolla palkkaa 2.
Mistä olet saanut kuvan, että työttömät ei halua töihin?
Siitäkö, että lehdessä oli juttu yhdestä ideologisesta työttömästä?
Mites ne sun 30 minuutin kahvitauot töissä, eikö työnteko kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Seitemänsikymmentä vuotta hyvinvointivaltiota on tehnyt tehtävänsä, nyt on tullut aika lakkauttaa se.
Joo, niiden osalta jotka siitä sai jo nauttia. Olisiko hyvä sopimus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna hallitus ottaa vastaan säästöehdotuksia. Itse aioin ehdottaa julkisella palkkojen jakamista. 50 000 eurolla palkkaa 2.
Mistä olet saanut kuvan, että työttömät ei halua töihin?
Siitäkö, että lehdessä oli juttu yhdestä ideologisesta työttömästä?
Mites ne sun 30 minuutin kahvitauot töissä, eikö työnteko kiinnosta?
Saikuttaminen ja 30 minuutin pitkät kahvitauot kertoo työssäjaksamis ongelmista? Eli mielenterveysongelmainen.
Kansalle opetettu, että raha tulee seinästä. Ei ole vaikeaa arvata, kuka opettanut.
Jos ihmisellä on työssäjaksamis ongelmaa niin se istuu kahvitauolla 30 minuuttia ja saikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansalle opetettu, että raha tulee seinästä. Ei ole vaikeaa arvata, kuka opettanut.
Juu, siksi valtio irtisanoo 4000 virkamiestä.
Työstä on tullut suoritus. Miten saadaan työntekijästä vielä enemmän irti. Yksi työntekijä voi tehdä monen ihmisen työt niin ei tarvitse palkata lisää työntekijöitä. Jotkut ihmiset ovat tuollaisia jotka tykkää tehdä kiireessä. On paljon ihmisiä joita tämä tuotanto-tehokkuus ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset sairaudet ja vammathan niihin usein ovat syynä.
Matalapalkka-aloilla tulee paljon fyysisiä vaivoja ja sitten ainakin ne "oman alan hommat" ovat terveydellisesti pois suljettuja.
Vaikea näitä on saada parempiin hommiin, kun eivät ole terveenäkään sinne parempiin hommiin päässeet, että siinä no yhtälöä ratkaistavaksi.
Itse olen joutunut matalapalkka-alalle, kun oma alkuperäinen koulutus ei työllistänyt. En koe töitäni henkisesti mielekkääksi, työnjohto on aivan umpisurkeaa ja aiheuttaa työpaikoille huonon ilmapiirin, työ on puuduttavaa ja yksitoikkoista. Työelämää on vasta takana kymmenisen vuotta ja olen aivan loppu tähän menoon. Miksi oma ainutkertainen elämä pitäisi tuhlata näin?
En ole heittäytymässä työttömäksi, mutta toivon että saan kehiteltyä omaa yritysideaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus ottaa vastuuta omasta elämästä.
Tämä. Sitten syytellään valtiota kun ei tarjoa työtä tai töitä ole. Varmasti sen 30 vuoden aikana, mitä äiti on ollut työttömänä, on ollut tarjolla lastenhoitopaikkoja meidän maakunnan alueella. Ei vaan ole viitsinyt lähteä. Itseään ei kuntouteta kuin vasta 60-vuotiaana. Sitä ennen ei ole muuta tehty kuin syytelty "ettei selkä kestä". Samalla on haaveiltu isommasta hienommasta talosta, autosta, rikkauksista, lottovoitosta ja siitä, kuinka rahaa vaan saapuu tilille.
Mun sisko on masentunut ja huomaa, että käyttää ahdistusta tekosyynä sille ettei voi alkaa kuntoutaa itseään siihen kuntoon, että voisi alkaa tehdä töitä. Hän on suoraan minulle maininnut, ettei koskaan halua tehdä töitä. Samalla hänkin haaveilee rikkauksista ja isosta määrästä rahaa.
Itsehän olen molempien vastakohta ja miten kateellinen sekä alan katkeroitua ellen sitä ole jo heidän tilanteestaan. Voisin ihan hyvin luovuttaa oman elämäni suhteen kuin he. Olen joskus niin väsynyt. Olen myös väsynyt molempien itsekkyyteen ja empatian puuteeseen. Varmaan itsekin alkaa ymmärrys loppua heidän elämäntavalleen. Se on vaara, että näiden erimielisyyksien vuoksi ei voida olla läheisissä tekemissä. Toisaalta olen ihan valtavan tekopyhä, kun oma työni on tällä hetkellä lähinnä laiskottelua. Työstän kaikkea näitä asioita terapiassa. Toivottavasti jossain pian näkyy hopeareinus
Vierailija kirjoitti:
No, esim. jos on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia on vaikea selvityä nykytyöelämässä, jossa kaikki viety äärimmilleen. Näitä ihmisiä on kuitenkin aika paljon. Pitäisi olla enemmän helppoja avustavia töitä, joista saisi kuitenkin oikeaa palkkaa.
Kyllä ne silti kännykkää räpläävät.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, että jos palkka on niin pieni että lähentelee jo tukia, niin ratkaisu ei ole nostaa palkkaa vaan vähentää tukia! Ja silloin, kun toinen saa paljon vähemmän, oma TUNTUU enemmältä!
Tätäkö ihan todella on suomalaisuus?
Verojen nosto kyllä pienentää myös ennestään pieniä palkkoja. Jos tuet pienenee , ei veroja toivottavasti tarvitse nostaa niin paljon.
Monihan pystyisi tekemään osa-aikatyötä tai joko fyysisesti tai henkisesti vähän rasittavaa työtä. Osa-aikatyö ei kannata ja ei-vaativaa työtä on vähän tarjolla. Työelämästä poissa ollessa työkyky kärsii.
Seitemänsikymmentä vuotta hyvinvointivaltiota on tehnyt tehtävänsä, nyt on tullut aika lakkauttaa se.