Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan miettinyt että voiko jatkuva talouskasvu olla ikuista?

Vierailija
18.08.2024 |

Palkat nousee aina,hinnat nousee aina, valtioiden menot nousee aina... 

Miettikää kuinka paljon hinnat ja palkat on noussu 10 tai 20 vuodessa? 

20 vuotta sitten 20e/h oli hyvä palkka mutta nykyään se on melko keskitasoa oleva palkka. Miten 20 vuoden päästä? Palkat on 30e/h ja hinnat entistä korkeammat?

Valtiot velkaantuu aina vain enemmän ja valtioiden menot kasvaa aina vain enemmän. 

Voiko tämä olla kestävä suunta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ei nouse, hinnat nousee, kyse on kusetuksesta ja varastamisesta. koko "talouskasvu" perustuu kusetukseen, petokseen ja varastamiseen.

Palkat nousee joka vuosi, miksi jotkut hörhöt hokevat tuota samaa jatkuvasti?

Hellvetin vähän ovat palkat nouseet esim kaupan alalla, PAM-liito oli ennen työntekijöillä, ja sen taulukkopalkat. Itse oli atk-toimihenkilönä, ja niille kai löytyy vieläkin taulukkopalkat. Meillä oli kk-palkat. Joskus ne nousivat vain noin 30€/kk. Mielestäni näin oli kai ainakin 15 viimeistä vuotta, alkaen 00-luvun alusta.Minun kk-palkkani oli loppuvaiheessa n. 3600€/kk. Ylitöitäkään ei ollut tosi moneen vuoteen.

Juu jatkan vielä: Minulla oli täydet kokemusvuodet ja alueena pääkaupunkiseutu. Ne oli jo tuossa palkassa mukana. Muistaakseni 11 vuodessa sai kerättyä täydet kokemusvuodet. Nimike oli atk-suunnittelija, palkka oli taulukossa rivillä E. Nykyään on joku muutos tullut, määritellään muulla tavoin työn vaativuutta. Kyllä vanhalle E:lle löytyy vastine uusista työn vaatimustasojen määrittelystä. Nyt olen eläkkeellä.

Vierailija
22/22 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt, että miksi sen pitää koko ajan kasvaa. Tai mikä hyöty siitä on.

Yksi tärkeimmistä syistä on tämä meidän rahajärjestelmämme. Raha luodaan velkana, raha ON velkaa ja siitä pitää maksaa korkoa. Jos talous kasvaa, niin vanhoja velkoja voidaan lyhentää ja/tai uudelleenrahoittaa, mutta jos talous supistuu syntyy taas maksuhäiriöiden dominoefekti, jossa yhä useampi ei pysty hoitamaan velkojaan.

Niimpä. Rahahan tätä maailmaa pyörittää niin hyvässä kuin pahassa, enimmäkseen pahassa. Ajatelkaa tilannetta jos kukaan ei tavoittelisi rahaa ja rikastumista, mitä meillä silloin olisi? Moni asia menettäisi merkityksen. Sitähän tämä on että tavoitellaan sitä jatkuvaa talouskasvua ja yksilöt tavoittelee vaurastumista mutta kuinka pitkää se voi jatkua? Eikä tämä maailma toimisi silloinkaan jos ei olisi varallisuuseroja, siinä mielessä "köyhien maiden" auttaminen tuntuu kun kaataisi vettä pohjattomaan kaivoon mutta niin vaan kuuluu tehdä, sitä varten on jopa kaikenlaisia järjestöjä ja kerätään veroja rikkaiden maiden kansalaisilta jotta voidaan auttaa köyhempiä jne., pelottavaa miten kaikki pohjaa tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän