Miten sanoa syöpää sairastavalle
Monella ystävällä on syöpä. Itselläni on toinen vaikea sairaus. Sanavalinnat on vaikeita. Ystäväni on tiistaina menossa Poriin missä päätetään miten leikkauksen jälkeen jatketaan talven aikana hoitoa. Kirjoitin että *Hyvää Porin matkaa ja hyvää hoitoa toivoen Eeva*. Ystäväni pahoitti mielensä. Ei voi olla hyvä matka. Olisinpa valinnut sanat paremmin. Miten olisit muotoillut lauseen.
Ystäväni on usein hallinnoinnut minua mm painostani ja aviomiestani moittien. Mutta nyt on ollut rauha. Paitsi nyt oli minulla huonot sanat.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tarkoitatte voimien toivottamiselle? Mistä me syöpäpotilaat ne voimat otamme? Ettekö te terveet voi antaa niitä meille?
Voimien toivottaminen on yhtä tyhjää kuin hyvää päivänjatkoa. Eli ei yhtään mitään.
Kyllä elämässä on paljon muitakin sairauksia ja vaikeuksia. Toivotan jopa itselleni voimia jaksaa lähes päivittäin. Ettet olisi katkera, kun sait ikävän ja epävarmuustekijöitä elämään tuovan sairauden.
Voi herranjestas. Anteeksi mutta onko tämä provo. Mulla on syöpä ja haluan että mua kohdellaan ihan normaalisti enkä loukkaannu tuollaisesta mutta ok ehkä ystäväsi on yliherkässä tilassa.
Ehkäpä hän vain purki sinuun pahaa oloaan. Et sinä pahasti sanonut, vaan tarkoitit ihan hyvää. Häntä varmaan pelottaa tuleva matka ja on senkin takia vihainen. Olisin sanonut vaikka vain voimia porin matkalle tvs.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tarkoitatte voimien toivottamiselle? Mistä me syöpäpotilaat ne voimat otamme? Ettekö te terveet voi antaa niitä meille?
Voimien toivottaminen on yhtä tyhjää kuin hyvää päivänjatkoa. Eli ei yhtään mitään.
???? Olen pitkäaikaisesti työkyvytön voimattomuuden vuoksi. En todellakaan pahastu, jos joku toivottaa voimia, vaikka niitä ei ole enkä tiedä, mistä saisin.
Miten kukaan ystäväsi voisi sinua parantaa eikä kannattelukaan ole heidän vastuullaan.
Siitä on nyt aikaa, mutta minullakin oli syöpä. Parasta mitä voi tehdä on olla millään tavalla muistuttelematta siitä asiasta.
Se kun muutenkin pyörii mielessä alituisesti. Kaikki sellainen normaali kanssakäyminen piristää mieltä, mikä muistuttaa, että sen oman syöpäkuplan ulkopuolella maailma jatkaa pyörimistään.
Voimia tähän päivään! Olet ajatuksissani. Laita viestiä, kun hoitopolku selviää!