Kannattaisiko Uudellamaalla asuvien siirtyä muiden hyvinvointialueiden asiakkaiksi?
Kun HUS:sta tuskin tulee seuraavien parin vuoden aikana saamaan muuta kuin aivan ehdottoman kiireellisen lääketieteellisen hoidon, niin kannattaisiko ilmoittautua muiden hyvinvointialueiden asiakkaaksi, jotta saisi apua terveysongelmiinsa? Jos vaikka asuu Porvoossa, niin voisi hakeutua hoitoon Kotkaan. Ja jos asuu Mäntsälässä tai Hyvinkäällä, niin voisi hakeutua Lahteen hoitoon. Ja jos asuu Kirkkonummella tai Lohjalla, niin voi alkaa käydä Salon aluesairaalassa. Ei nuo välimatkat kovin pitkiä ole kun vielä ajattelee, että monet saattavat vuosikausia kulkea työmatkat vaikka just Lahden ja Helsingin välillä. Jos sun pitää käydä terveysasemalla/sairaalassa 2-3 kertaa vuodessa, niin kyllä silloin jaksaa matkustaa tuon matkan.
Jos olet vaikka ykköstyypin diabeetikko ja sun pitää käydä sairaalassa lääkärillä/hoitajalla puolen vuoden välein ja joka toinen vuosi silmä pohjankuvauksessa, niin varmaan jaksat Hyvinkäältä mennä Junalla Hämeenlinnaan tai Lahteen.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä vaimolla on niin sanottu perussairaus joka vaatii osaavaa ja säännöllistä erikoissairaanhoitoa. Asumme Hgissä eikä meillä ole sidoksia toiseen maakuntaan. Husin tilanne on ollut ennakoitavissa tiettyjen ammattilaisten piireissä, jotka tuntevat terveysalan kustannuksia ja hallintoa. Teimme kartoitusta hoidon tuloksista kyseessä olevassa taudissa (esim.eläköitymiset yliopistopiireittäin).Laati on yksi vaikuttava tekijä hoitopaikan valinnassa plus tietysti hoidon saatavuus.
Vaihdoimme hoitomme yli vuosi sitten Pirkanmaalle, johon pääsee autolla alle kahdessa tunnissa. Käytännössä kävimme prosessin aluksi Tampereella sellaisella yksityisvastaanotolla, jossa on myös Pirkanmaan hva.lla toimiva lääkäri vastaanottajana. Hän kirjoitti lähetteen omaan organisaatioonsa jotta menee oikein. Tuo on kertakustannus ja helpotti asiaa.
Olemme hyvin tyytyväisiä. Mahtava ja ossava Hus
Jokaisella suomalaisella on oikeus vaihtaa hyvinvointialuetta toiseksi. Tämä perustuu hoitopaikkaa koskevaan valinnanvapauslakiin. Googlaa niin löydät tarkemmat tiedot. Mainitsen vielä, että osa labroista kuten TVK on voitu ottaa huslabissa vaikka hoito on Pirhalla. Osa otetaan Pirhalla, koska joukossa on hyvin erikoisia kokeita (helpottaa käytännössä kokonaistoteuttamista). Ammattipiireissä oli nähtävissä, että hus ajautuu kaaokseen. Ennakoimme asian ja näin kävi. Olemme sentään jonkinlaisessa hoidossa mitä husissa ei saa vaimoni erikoisalalla lähes lainkaan tai hoito on törkeän huonoa.
En ole suostunut enää aikoihin hus Jorvin sairaalan potilaaksi,vaikka se olisi hoitopaikkani espoolaisena.Minulle tuli akuutti vatsaleikkausta vaativa tilanne,ja kieltäydyin lähetteestä Husiin silläkin uhalla että tilanne pahenee.Lääkäri kirjoitti puolin pakotettuna päivystyslähetteen Taysiin,koska muuten mies olisi ajanut minut Tampereen päivystyksen ovelle ilman lähetettä.Jorvi on siis ollut pitkään eli ennen husin isoja ongelmia,kauhupaikka.Minut hoidettiin Tampereella ja ei ollut ongelmia.Aion toimia jatkossakin niin mut toivotaan ettei vaivoja tule.
Christiiina kirjoitti:
Kyllä minä ainakin voin matkustaa hieman pidemmän matkan sairaalaan jos vaihtoehtona on se, että odotan sairauteni kanssa kuukausia pidempään, jotta pääsen lähisairaalaan.
Sairaalaan päästäkseen on ensin päästävä lääkärille, joka tekee lähetteet tutkimuksiin ja erikoissairaanhoitoon. Se on se pullonkaula. Itse olen odotellut sitä ekaa lääkäriaikaa Uudellamaalla 3-9 kk.
Vielä lisäys että jos on akuutti tilanne sairaala ei voi käännyttää pois ovelta.Jos on mahdollista kannattaa ajaa hoitoon Hämeenlinnaan,Lahteen, Tampereelle.Ei hussiin jossa päivystyshommat olleet kriisissä pitkään,varmaan 5 vuotta,eikä asiaa ole saatu haltuun.Tietty jos henki menossa heti,on pakko tyytyä hussiin.
Lahdessa saat Buranaa ja masennuslääkkeitä digipalvelusta, mutta esim. syöpäepäilyysi hoitaja vastaa, että siitä ei ole todisteita.
Mulla on solumuutoksia, joista kehittyy syöpä.
Tuliskohan halvemmaksi seurata niitä tiuhemmin kuin kerran vuodessa sen sijaan, että ne päästetään syöväksi ja levittämään etäpesäkkeitä ja vasta sitten hoidetaan. Ne voisi poistaa jo nyt.
Purran tuskin tarttee odotella. Kansanedustajilla on hyvä työterveyshoito. Ei kuitenkaan tepsi pään sairauksiin selvästikään.
Uusimaa - vielä ehdit myydä asuntosi. Kun ihmiset todella tajuavat sen paikan tilanteen, sitten on myöhäistä. Vaikka pahalta tuntuu, niin sieltä lähtevät kaikki ketkä voivat.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on ihan yhtä paha koko maassa. Niistä uutisoidaan vain paikallislehdissä. Hesari on Helsingin paikallislehti.
Luulenpa ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Uusimaa - vielä ehdit myydä asuntosi. Kun ihmiset todella tajuavat sen paikan tilanteen, sitten on myöhäistä. Vaikka pahalta tuntuu, niin sieltä lähtevät kaikki ketkä voivat.
Höpsis. Vähätkin työpaikat ovat Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. 28 000 työntekijän organisaatio, 50% tekee muuta kuin hoitaa potilaita. Tästä leikataan 3% eli kukaan ei tule huomaamaan mitään. Organisaatioissa on aina läskiä, HUS:ssa varsinkin kun ei koskaan ollut aiemmin muutosneuvotteluita.
Husissa on todellakin ollut muutosneuvotteluita ja lomautuksia alle 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kyllä minä ainakin voin matkustaa hieman pidemmän matkan sairaalaan jos vaihtoehtona on se, että odotan sairauteni kanssa kuukausia pidempään, jotta pääsen lähisairaalaan.
Sairaalaan päästäkseen on ensin päästävä lääkärille, joka tekee lähetteet tutkimuksiin ja erikoissairaanhoitoon. Se on se pullonkaula. Itse olen odotellut sitä ekaa lääkäriaikaa Uudellamaalla 3-9 kk.
Siksi tuo 1 käynti kannattaa hoitaa yksityisellä lääkärillä, joka tekee lähetteen halutulle hyvinvointialueelle. Katso vaimoni tilanne edellä. Tunnen tämän systeemin ja tiedän miten kannattaa toimia.
Nimike "hyvinvointialue" on aika irvokas, Miten lienee bettrefolkille / uuseliitille? g9