Kela hylkäsi sairauspäiväraha hakemukseni.
Perustelut sille oli, että lääkärin B-lausunto oli liian suppea. Siinä ei kerrottu tarkemmin voinnistani tai tulevasta kuntoutussuunnitelmasta. Miten nyt toimin tässä tilanteessa? Soitanko sille B-lausunnon kirjoittaneelle lääkärille ja pyydän uuden B-lausunnon jossa on laajemmin kerrottu voinnistani ja kuntoutussuunitelmastani? Jos Kelaan tekee valituksen hylkypäätöksestä sen käsittelyssa menee puoli vuotta. Jostain luin niin.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Nämä liittyy hallituksen säästösuunnitelmiin. Valitettavasti tästä ei kyllä tule yhtään säästöä.
Varmasti liittyy, mutta ei nykyhallituksen. Pompuuttaminen on ollut käytössä vähintäänn koko 2000-luvun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menijo 300 sairaspäivää ja kuntoutustuki menossa ja nyt tehdään eka kuntoutussuunnitelma. Riippuu tietysti sairaudesta, mutta jos on hoidot kesken niin miten tehdä luntoutussuunnitelmaa?
Minusta on outoa että sitä kutsutaan kuntoutustueksi ja ihmisiä roikotetaan sillä vuosikymmeniä, kun monia sairauksia ei vaan voi kuntouttaa. Milloin lakattiin kutsumasta sitä määräaikaiseksi eläkkeeksi?
Todennäköisesti eläke on korkeampi kuin kuntoutustuki. Säästöt.
Jokainen joka vähänkään ymmärtää Suomen eläke- ja sosiaalitukisysteemiä tietää, että pompottamisella ja roikottamisella ei tuoda yhtään säästöjä. Kyse on jostain vallan muusta. Todennäköisesti tietämättömyydestä päättäjien taholta sekä jopa kiusaamisesta ja nöyryyttämisestä. Muita selityksiä on todella vaikeaa keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että on lääkäripula
Olet asian ytimessä.
Yksi syy, miksi halusin hammaslääkäriksi enkä yleislääkäriksi oli se, että saan tehdä konkreettista työtä potilaiden hyväksi ilman byrokratiaa. Järkyttävää, miten paljon yleislääkärien aikaa tuhlataan tällaiseen turhuuteen.
Tein itse korjaukset ja laitoin lääkärin nimen alle. Kela hyväksyi ongelmita....
Kelalla on selvästi muuttunut ohjeistukset. Mä oon ollut vuosikausia sairauspäivärahalla, kuntoutustuella, tilapäisellä työkyvyttömyyseläkkeellä, ja ennen Kela on aina hyväksynyt lääkärinlausunnot noita varten. Nykyään olen huomattavasti huonommassa kunnossa on noina aiempina vuosina, mutta Kela on hylännyt nyt jo kolme edellistä erikoislääkärin B-lausuntoa työkyvyttömyydestäni, siinä missä aiemmin ei ole ikinä hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Kelalla on selvästi muuttunut ohjeistukset. Mä oon ollut vuosikausia sairauspäivärahalla, kuntoutustuella, tilapäisellä työkyvyttömyyseläkkeellä, ja ennen Kela on aina hyväksynyt lääkärinlausunnot noita varten. Nykyään olen huomattavasti huonommassa kunnossa on noina aiempina vuosina, mutta Kela on hylännyt nyt jo kolme edellistä erikoislääkärin B-lausuntoa työkyvyttömyydestäni, siinä missä aiemmin ei ole ikinä hylätty.
Kelan ihmeparantajat ovat aina olleet todella tiukkia. Sinulla on todennäköisesti käynyt jonkinlainen tuuri.
Todella ikävää!
Minä olen ollut myös pitkään sairaslomalla ja ovat olleet hankalia sairaspäivärahan myöntämisessä. Kyselevät mitä sattuu tarkennuksia ja kun kysyn että siis mitä siinä todistuksessa nyt pitäisi lukea (pyytävät asioita mitä siellä.jo lukee) niin pahoittelevat kovasti ja korjaavat pyyntöään. Melkoiselta hutiloinnilta vaikuttaa. Ihan uskomatonta! Lääkärinikin oli hyvin tuskastunut Kelaan ja manasi siinä minute että jos menee tällaiseksi niin hän lopettaa koko b lausuntojen kirjoittamisen.
Täällä vaikuttaa olevan tietäjiä! Olen aloittamassa toivottavasti ammatillisen kuntoutuksen, jonka ajalta saisin siis kuntoutustukea vakuutusyhtiöltä. Saanko heiltä tämän rahan jos minulla on sairaslomatodistus riippumatta siitä mitä Kela touhuaa? Pitää varmistaa, vaikka uskon että näinhän se menee koska sairauspäivärahahan laitetaan katkolle kuntoutusrahan ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ihmeparantajat ovat aina olleet todella tiukkia. Sinulla on todennäköisesti käynyt jonkinlainen tuuri.
Toki ovat, mutta kyllä väitän, että Kelan toiminnassa on tapahtunut selkeä muutos. En ole ainoa, jolla samoja kokemuksia.
Miksi lääkäreille ei kouluteta miten B lausunto pitää kirjoittaa? Itse olen saanut asioita läpi yhden rivin b-lausunnolla, en voinut uskoa silmiäni. Niihin lausuntoihin on tarkat määritelmät, esim työkyvyttömyyden osalta pitää kuvata MITEN sairaus estää työskentelyn, ei riitä että kirjoittaa ympäripyöreesti "on sairas, ei pysty"
Uutta lausuntoa vaan.
Joka lausunnosta terveydenhuollossa aiheutuvat kulut tulisi laskea Kelan toimintaan liittyviksi kuluiksi. Vasta sitten saattaisi touhuun tulla jotain järkeä.
Rikoksia tekemään!Tai otat yhteyttä ihmisoikeusjuristiin ja vedätte keissin Eu-tuomioistuimiin asti niin maailmalle avautuu se millainen maa Suomi oikeasti on.
Ainoa keino on tappaa joku kuten lehdessä mainostetaan kun joku heiluu turun torilla puukon kanssa.
Luulisi että se hoituu helposti.
KELA on sadistille täydellinen työpaikka.Onneksi paha saa aina lopulta palkkansa, ja nämä muiden kärsimyksestä nautintonsa saavat virkailijat kokevat karmanlait täydessä ankaruudessaan.
Toki rankaisu voi tulla jo aikaisemmin asiakkaantaholta.
Täytyy vain pyytää lääkäriltä perusteellisempi B-lausunto. Joskus kylläkin se, mitä Kela on vaille näissä lausunnoissa, voi olla todella pienikin asia, mutta eivät saa sitä ilmaistuksi päätöskirjeessään selkeästi. Olipa potilas tai lääkäri, Kelaan kannattaa soittaa - asia saattaa selvitä sillä. T. Lääkäri
Pitää siinä lausunnossa olla jokin suunnitelma jatkosta. Voitko palata töihin, milloin. Ja onko suunnitteilla leikkaus, fysioterapia, psykoterapia...sun lääkitykset, oletko niistä hyötynyt. Onko tulossa ammatillista kuntoutusta, alan vaihto. Tai työkykyarvio. Lisäksi työnkuva, miten kuormittavaa on.