Kela hylkäsi sairauspäiväraha hakemukseni.
Perustelut sille oli, että lääkärin B-lausunto oli liian suppea. Siinä ei kerrottu tarkemmin voinnistani tai tulevasta kuntoutussuunnitelmasta. Miten nyt toimin tässä tilanteessa? Soitanko sille B-lausunnon kirjoittaneelle lääkärille ja pyydän uuden B-lausunnon jossa on laajemmin kerrottu voinnistani ja kuntoutussuunitelmastani? Jos Kelaan tekee valituksen hylkypäätöksestä sen käsittelyssa menee puoli vuotta. Jostain luin niin.
Kommentit (36)
minulta leikattiin aikanaan olkapää, olin työkyvytön ja sairauslomalla, menossa leikkaukseen.
Silti piti joka kuukausi hyppiä lääkärissä hakemassa joka kuukaudalle b lausunto.
En tiedä kuka v i t u n i d i o o t t i tämän systeemin on kehittänyt, että edes minut leikanneen kirurgin b lausunto ei kelalle kelvennut, vaan joka kuukausi piti käydä yleislääkärillä.
Minulle on ennen myönnetty kuntoutustukea vuosi kerrallaan. Nyt pitäisi hyppiä joka kuukausi hakemassa uutta lausuntoa. Ei niillä vaan ole antaa aikoja kuukausittain omalla polillani.
Vierailija kirjoitti:
minulta leikattiin aikanaan olkapää, olin työkyvytön ja sairauslomalla, menossa leikkaukseen.
Silti piti joka kuukausi hyppiä lääkärissä hakemassa joka kuukaudalle b lausunto.
En tiedä kuka v i t u n i d i o o t t i tämän systeemin on kehittänyt, että edes minut leikanneen kirurgin b lausunto ei kelalle kelvennut, vaan joka kuukausi piti käydä yleislääkärillä.
Tuohon naurettavuuteen lääkärien aika sitten meneekin. Miettikää kun voisivat sen saman ajan ottaa vastaan oikeasti sairaita potilaita eikä kirjoitella jotain kelan kyykkypapereita. Suomi on kyllä niin outo maa tässä suhteessa, kaikki tietää, että moinen on hölmöä, mutta silti niin pitää tehdä. Kaikenlainen kirjoittelu ja raportointi ja muutoksien haku, vaikka samaan lopputulokseen pääsisi niin paljon helpommalla ja järjen äänellä. Mutta kun ei.
Nämä liittyy hallituksen säästösuunnitelmiin. Valitettavasti tästä ei kyllä tule yhtään säästöä.
Mulla menijo 300 sairaspäivää ja kuntoutustuki menossa ja nyt tehdään eka kuntoutussuunnitelma. Riippuu tietysti sairaudesta, mutta jos on hoidot kesken niin miten tehdä luntoutussuunnitelmaa?
Pyydät lääkäriltä uuden lausunnon ja selität tuon että kela ei hyväksynyt. Jos sinulla on muiden lääkärien tai hoitajien todistuksia niin laita nekin kelalle. Eli valitat päätöksestä ja laita ihan kaikki mahdolliset lausunnot mukaan. Siinä todellakin voi kestää mutta heti kun kelalla on kaikki tarvittavat, voit soittaa sinne ja pyytää kiirehtimään. Ei ole kauaa kun jouduin ite tappelemaan tämän asian kanssa ja alkoivat rahat olla oikeasti tiukilla kun ei muita tuloja ollut. Nyt onneksi jo takaisin töissä.
Sama kävi minulle. Ensin lääkärin lausuntoa sai odotella viikkokaupalla ja kysellä moneen otteeseen sen perään. Kun vihdoin sain lausunnon niin Kela hylkäsi hakemuksen. Ei kun uudestaan aikaa eri lääkärille joka kirjoitti riittävän sepustuksen Kelan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menijo 300 sairaspäivää ja kuntoutustuki menossa ja nyt tehdään eka kuntoutussuunnitelma. Riippuu tietysti sairaudesta, mutta jos on hoidot kesken niin miten tehdä luntoutussuunnitelmaa?
Minusta on outoa että sitä kutsutaan kuntoutustueksi ja ihmisiä roikotetaan sillä vuosikymmeniä, kun monia sairauksia ei vaan voi kuntouttaa. Milloin lakattiin kutsumasta sitä määräaikaiseksi eläkkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yksi syy miksi en menisi enää terveyskeskukseen töihin. Ymmärrän kyllä että pitää vaatia todistuksia mutta eipä tuosta terveyshyötyä tule. Voisiko tekoäly laatia todituksen tms. Jos oikeasti laatii hyvän todistuksen niin siihen menee paljon aikaa ja siksi suurin osa vaan kopioi kaikki käyntitekstit,
Vierailija kirjoitti:
Jos on hoidot kesken niin eikö riitä että kerrotaan miten hoito etenee. Suurimmassa osassa hoitoja ei kuitenkaan ole kyse noin pitkästä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää säästää. Siitä koituu hirmuinen kansantaloudellinen kuluerä, jos potilaalle tipahtaa pari päivää ilmaista sairaslomaa. Mieluiten tietenkin joka päivä pitäisi tarkistaa, miten olkapää liikkuu jne. Se on se systeemin tarkoitus. Ei haittaa, kuinka kalliiksi tarkistaminen tulee, kunhan tarkistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että sitä kutsutaan kuntoutustueksi ja ihmisiä roikotetaan sillä vuosikymmeniä, kun monia sairauksia ei vaan voi kuntouttaa. Milloin lakattiin kutsumasta sitä määräaikaiseksi eläkkeeksi?
Todennäköisesti eläke on korkeampi kuin kuntoutustuki. Säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden suuruudella ei ole eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden suuruudella ei ole eroa.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kusutaan myös määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi ihan eläkevakuutusyhtiön sivuillakin. Sama summa se on ja sama asia kuin kuntoutustuki. Tiedän kun saan sitä. Roikottamisen ideasta ei ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää säästää. Siitä koituu hirmuinen kansantaloudellinen kuluerä, jos potilaalle tipahtaa pari päivää ilmaista sairaslomaa. Mieluiten tietenkin joka päivä pitäisi tarkistaa, miten olkapää liikkuu jne. Se on se systeemin tarkoitus. Ei haittaa, kuinka kalliiksi tarkistaminen tulee, kunhan tarkistetaan.
Mun sukulaisella on vaikeasti kehitysvammainen lapsi: ei syö itse,ei puhu, ei liiku. Joka vuosi tuen tarve " kartoitettiin" uudestaan ja uudestaan kunnan taholta. Tarviiko lapsi tänä vuonna apua pukemiseen vai miten on? En kehtaisi edes olla tossa ammatissa ramppaamassa kehitysvammaisten kodeissa kyselemässä noita idarikysymyksiä. Tällaiset kunnan työntekijät on niitä todellisia verojemme syöjiä, jos joku pitää nimetä. Turhaan byrokratiaan menee aikaa ja rahaa.
Tämmöinen se Kela on. B- lausunnot eivät merkkaa paskankaan vertaa. Kuinka paljon sairaita roikotetaan työttömyyskorvauksella ja millään todennäköisyydellä ei tule enää ikinä kelpaamaan työnantajille eikä mitään ihme parantumista tule.
Pidetään vain työttömänä kitkuttelemassa sinne viralliseen eläkeikään asti. Työttömänä pitäminen ona kannatavinta kun työtöntä pidetään työllistämässä näitä paperinpyörittelijöitä ja haasttatelijoita että kolmen kuukauden välein kysellään, että mitäs kuuluu.
No onhan sekin jotain kun eläkeläisistä ei välitä kukaan ja kysele kuulumisia voiden olla kuolleena kuinka pitkään. 😂
Oletko työelämässä? Jos et ilmoittaudu työttömäksi - ellet ole jo- ja vie lääkärin todistus sinne ja sano että.pyydät vielä uutta ja sitten tee se. Kuntoutussuunnitelman voit tehdä jonkun muun kuin lääkärin kanssa. Lääkäri lähinnä kirjoittaa mitä et voi tehdä ja mitä sairauksia sinulla on.