Teittekö teidän lapsille pienenä sen käden kutitusleikin Harakka huttua keittää?
Kommentit (28)
Mää oon kuullut näin:
Harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää, käyttää suurta kämmentään ja suolat joukkoon heittää.
Antaa tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle, mutta tuolle ei annakaan kutitus.
Ei harakalla ole häntää vaan pyrstö, harakka huttua keittää, pyrstöllänsä hämmentää, antaa tuolle, antaa, tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle, tuolle ei riittänytkään, sitten se lähti hakemaan kaivolta vettä, (kipitti pitkin lapsen käsivartta kohti kainaloon ja kutitti), lapset tykkää tästä lorusta.
Entäs tää:
Onko koira koira kotona? Ei, isän kanssa metsällä. Onko koira kotona? Ei, lasten kanssa leikkimässä
... Onko koura kotona? On. Hau, hau hau. (Koira "puree" sormeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin.
Harakka keittää puuroa. Pyrstölöänsä hämmentää. Nokallansa suolaa laittaa. Antaa tuolle. Antaa tuolle. Antaa tuolle. Antaa tuolle. Tuollepa ei anna mitään. Sitten juoksee kipinkapin oksaa pitkin piiloon.
Ei mene ollenkaan noin. Tässä oikea versio:
Harakka huttua keitää, hännällänsä hämmentää, nokallansa koittelee, vieraitansa oottelee. Antaa tuolle maista. Antaa tuolle maistaa. Antaa tuolle maistaa. Tuolle ei anna mitään. Huris lentoon!
No siis, nämä tällaisethan ovat periytyneet suullisena perimätietona ympäri Suomen ties kuinka monen sukupolven ajan. Tietenkin niissä on vaihtelua paikkakuntien ja sukujen välillä. Aika mielivaltaista sanoa jotakin versiota "oikeaksi". Ensimmäinen kirjallinen esityskin perustuu varmasti sitä ennen suullisena kuultuun, ja todennäköisesti vaihtelua on ollut jo silloin.
Tuttu loru. Olen käyttänyt.
Samoin sormien laskeminen: Peukalo-potti sai sian hei, Suomen sotti sen kotiin vei. Lekkermanni siltä niskat taittoi. Nimetön siitä makkarat laittoi. Pikkurilli sitten suihinsa söi! Sitten, muka haukataan lapsen pikkusormea ja kikatetaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu loru. Olen käyttänyt.
Samoin sormien laskeminen: Peukalo-potti sai sian hei, Suomen sotti sen kotiin vei. Lekkermanni siltä niskat taittoi. Nimetön siitä makkarat laittoi. Pikkurilli sitten suihinsa söi! Sitten, muka haukataan lapsen pikkusormea ja kikatetaan yhdessä.
Aika uskallettu loru vihreässä vegaaniperheessä tai huppumuslimiporukassa.
Eikö yhtään värssyjä ja hämähämähäkki kiipesi langalle juttua. Tai leppäkerttu lennä lennä ison kiven juureen.
Mua häiritsi se "hännällänsä hämmentää". Ei harakoilla ole häntää!