Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolineutraali kasvatus muuten, mutta ei vaatteiden osalta?

Vierailija
07.02.2007 |

Olen alkanut viime aikoina miettiä, että olemmekohan mieheni kanssa jotenkin omituisia. Siis jos olisi vaikka kysely, jossa pitäisi ruksittaa olemmeko mielestämme lastenkasvatuksen suhteen sukupuolineutraaleja vai sukupuolisidonnaisia niin en todellakaan tiedä mitä vastaisin. Löytyyköhän muita samanlaisia perheitä?

Odotamme ensimmäistä lastamme pian syntyväksi. Ultran perusteella näyttää melko varmalta, että tulossa on poika. Olemme jo ennen raskauttakin puhuneet periaatteistamme ja ne näyttävät olevan sukupuolisuuden osalta seuraavat:

Emme halua vahvistaa sukupuolisidonnaisia roolimalleja, suuntautumistaipumuksia harrastusten, leikkien tms. suhteen. Itse näen tärkeimmäksi vahvistaa lapsessa niitä piirteitä ja ominaisuuksia, jotka tulevat hänestä luontaisesti esille.

Meillä minä olen korkeammin koulutettu ja ns. intellektuellimpi kuin mieheni, molemmat tekevät paljon kotitöitä (se tarttuu toimeen, joka ennättää ja jaksaa), olemme kiinnostuneita asioista sukupuolisuuden kannalta tarkasteltuna aika ristiin jne. Joten emme halua ohjata lastakaan mitenkään tiettyyn suuntaan, sukupuolesta riippumatta. Lapsuudenkodissani on aina korostettu mielestäni hyvällä tavalla itsensä ja persoonallisuutensa kehittämistä eikä ole koskaan annettu ymmärtää, että tietyt jutut olisivat tytöille sopivia, tietyt pojille....

MUTTA jostakin syystä vaatetuksen suhteen olemme todella konservatiivisia - sekä mies että minä! Olemme varmaankin kuin jostakin kuvastosta, jossa miehellä on sinisävyinen paita ja suorat tummat housut, naisella naisellinen vaaleanpunainen tai valkoinen neule ja hame tai muuta vastaavaa. Emme tykkää unisex-vaatteista (kuten Marimerkon raitapaidoista) ollenkaan vaan korostamme sukupuolta pukeutumisellamme. Mieheni tykkää, että pukeudun naisellisesti, minä tykkään, että mieheni pukeutuu miehekkäästi.

Ja tämä sama vaikuttaa jo nyt vauvamme vaatetukseen: Olen ostanut hänelle vaatteita, jotka mielestäni ovat söpöjä ja raikkaita, mutta selvästi pojan vaatteita. Kauhistuttaa jo ajatuskin siitä, että hän käyttäisi unisex-vaatteita, puhumattakaan tyttömäisistä vaatteista.

Onko mielestänne asenteemme outo ja miten mahtaa vaikuttaa tulevaan lapseemme?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen ostanut myös jo joitakin leluja ja kirjoja, joiden suhteen taas ilmenee tuo " sukupuolineutraalius" eli niiden perusteella ei voisi ollenkaan päätellä kumpi meille on tulossa! " Konservatiivisuuteni" koskee siis vaan vaatteita.

Vierailija
2/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ette kasvata lapsestanne " perinteisesti" ajattelevaa ei poissulje sitä, että poikanne leikkisi poikien leikkejä (poikia kun nämä luonnostaan kiinnostavat) tai tyttärenne leikkisi prinsessaa (tämäkin on ihan luonnostaan tuleva juttu). Sen sijaan, jos alat vaatia tytärtäsi kiinnostumaan kotitöistä enemmän kuin poikaasi vain sukupuolen perusteella niin nämä jutut karsit pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin pitsiliinani kadottua, vain punainen kelpasi ja hameet, halusin ehdottomasti pitkät hiukset ja itkin verisesti kun äiti ne leikkasi kamalaksi poikatukaksi kun olin 4.

Vierailija
4/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa pienille pojillekin saattaa tulla " ristiinpukeutumisvaihe" että haluaa mekon päällensä tms. Jos siinä vaiheessa ei ryhdy järkyttymään, ei sillä pukeutumisella varmaan kovin suuria vaikutuksia ole.

Vierailija
5/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika outoa on sekin, että te pidätte omistuisena tai poikkeavana sitä että teillä tehdään tasa-arvoisesti kotitöitä ja kiinnostukset ei mene perinteisten sukupuoliroolien suhteen ja että pojalle ostetaan pari nukkea.

Tai ehkä olet vain aika itsekeskeinen? Mutta älä sure, kyllä tämä maailma vielä teillekin tutuksi tulee.

Vierailija
6/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita tyttöjen äitejä, jotka ovat ollee 100% sitä mieltä että meidän tyttö ei leiki prinsessaa eikä osteta mitään hörhelöitä (no teillä oli poissuljettu tämä pukeutumisasia, mutta pointtini ymmärtänet) ja kuinkas ollakaan kun lapsi on parhaassa prinsessäiässä niin on ne leikit vaan leikittävä :)

Älä siis ap turhaan vaivaa päätäsi tällaisella asialla liiaksi. Tietysti omien kasvatusperiaatteiden miettiminen on tervettä ja varsinkin se että keskustelee niitä lapsen isän kanssa. MUTTA aivan samalla lailla se teidän tuleva lapsenne myös tulee kasvattamaan teitä. Te ette voi nimittäin päättää mistään sukupuolineurtalisuudesta jos lapsenne on syntymästään oikea " poikapoika" tai " girliegirl" .

Onnellista odotusta ja vinkiksi, että enemmän kannattaa tässä vaiheessa keskittyä keräämän tietoa vastasyntyneen hoidosta, imetyksestä yms asioista.

Vierailija
7/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että teillä tulee olemaan aika paljon muuta mietittävää kuin kasvatuksen sukupuolineutraalius, ainakin noin vuoden ajan sen jälkeen kun lapsi syntyy.

Ja muutenkin; turha suunnitella,minkälaisen hänestä kasvatatte. Hän on yksilö, persoona. Jotain suuntaviivoja voi toski yrittää antaa, mutta hän tulee kasvamaan omaan suuntaansa, miellytti se teitä tai ei :-).

Vierailija
8/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voin esimerkilläni näyttää tyttärellemme, että sama ihminen voi iloita ' maskuliinisista' (omalla kohdallani esim. puutyöt) ja ' feminiinisistä' (omalla kohdallni esim. hameet ja korkokengät) asioista.

Ja se on ok, koska myös puheillani vahvistan hänelle sitä, että ihmiset ovat monenlaisia ja heillä on erilaisia lahjakkuuksia ja kiinostuksenkohteita, jotka liittyy heidän yksilölllisyyteensä eikä sukupuoleensa.

Ja hän saa alkaa harrastaa harpunsoittoa tai amerikkalaista jalkapalloa, ihan miten itse haluaa.

Vierailija
9/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mun pointti oli ilmeisesti ymmärretty aika tavalla väärin. En siis todellakaan haluamalla halua kasvattaa sukupuolineutraalisti vaan nimenomaan niin, että lapsi itse päättää mitä hän HALUAA. Jos poika haluaa leikkiä sota- ja taisteluleikkejä, tuemme häntä siinä, jos hän haluaa leikkiä kotileikkejä, tuemme häntä siinä. En siis missään nimessä halua kieltää sukupuolisuutta tai rajoittaa lasta mitenkään sen vuoksi. Minulle on tärkeintä, että hän saa leikkiä ja olla kiinnostunut juuri siitä mistä hän on. Siis aivan yhtä tervetullut on sitten poikamainen poika tai tyttömäinen poika tai mitä tahansa siltä väliltä! Pointtini oli se, että ainoa asia, jossa näin en pysty ajattelemaan on vaatteet eli niiden osalta tulen todennäköisesti vähintäänkin painostamaan lapseni sukupuolisuuden mukaiseen pukeutumiseen. Ja mietin jo valmiiksi sitä, että toivottavasti hän ei kärsi siitä.

Olen tutustunut kaikkeen mahdolliseen vauva-aikaan ym. liittyvään, joten siitä ei ole nyt kyse, että miettisin vain jotakin sukupuoliroolijuttua täällä kaikki päivät. Ja voi olla, että olen hieman itsekeskeinen, ihan mahdollista, mutta en ymmärrä miten se liittyy tähän asiaan.

Ap

Vierailija
10/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pojalla on harmaat/vihreät/mustat/siniset vaatteet ja tytöllä punaiset/pinkit/lilat mekot... tarkoititko sukupuolisuuteen pukeutuvalla juuri sitä? Että pojallasi et voisi käyttää esim sukkahousuja, vaikka ne ovatkin maailma kätevin pikkulasten vaate talvella?

Onkohan arvomaailmasi nyt jotenkin vinksallaan, jos nuo asiat ovat VAUVAN kohdalla noin tärkeitä... et kai halua mahdollisen tyttäresi näyttävän pikkulolitalta vaan pikkuLAPSELTA? Miksi sitä sukupuolta nyt niin tarvitsee ALLEVIIVATA?

En oikein tajunnut tuota ideaa täysin... tai sitä, miksi halusit nimenomaan korostaa, kuinka tasa-arvoisia olette kaikessa MUUSSA paitsi pukeutumisessa... toivottavasti saatte kaikki lapset samaa sukupuolta, niin että voitte uusiokäyttää bodyt ja pöksyt seuraavallekin. Tai sitten täytyy toivoa, että teillä on varaa ostaa jokaiselle ihka omat vaatteet ;-)

*kaikenlaisia sitä näkee*

Vierailija
11/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli monella oli pointti myös se, ettette te miehesi kanssa ikuisesti voi valita hänen vaatteitaankaan. Siis tottahan vauvalle/taaperollekin puetaan mitä vanhemmat haluaa mutta kun lapsesi on leikki-ikäinen niin kyllä hän itse alkaa totuttaa omaa persoonaansa myös pukeutumisellaan. Siis tottahan vanhemmat edelleen päättävät (tai siis pitäisi ainakin päättää!) mutta hänelle tulee oma tahto tässäkin asiassa.

Haluatko siis siinäökin tapauksessa jyrätä hänet ja laittaa hänelle päälle mitä sinä ja miehesi haluavat? Siis siinä tapauksessa et ole valmis tukemaan hänen persoonaansa?

Ja selvennys siis. TIETYSTI vanhemmat päättävät että pakkasilla on talvivaatteett ja kesällä hellevaatteet, mutta jos poikasi haluaa 5 vuotiaana laittaa punaisen paidan eikä sinistä niin kiellätkö sen häneltä? Eikö mielestäsi ole positiivista että hän haluaa vaikuttaa omaan " elämäänsä" ? Haluatko opettaa hänelle, että hänen mielipiteellään ei ole arvoa?

Vierailija
12/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi poikaa. Vaikka kuinka olen ollut neutraali, niin kyllä ne sormet toimivat pyssyinä ja kaikki renkailla toimiva kiinnostaa. Älä turhaan märehdi näitä asioita - huomaat kyllä sitten viiden vuoden päästä, mitä tarkoitan..

Vierailija
13/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että sinuna ap keskittyisin miettimään sitä, kuinka VAUVA muuttaa teidän elämää kuin että kuinka kasvattaisitte lapsenne sukupuolineutraalisti poikavaatteista huolimatta ;)

Ihan oikeasti, ehditte miettiä kasvatusta sitä mukaa kun alatte lasta kasvattaa. Ihan alkuun se on kuule vain syöttämistä, vaipan vaihtoa ja nukkumaan laittamista. Luulenpa, että teidän lapsenne persoonallisuuteen ja kuinka itsensä kokee ei paljoa vauvana käytetyt vaatteet vaikuta...

Meillä 3v. poika hoitaa vauvanukkeaan yhtä antaumuksella kuin leikkii merirosvoleikkejä. Keittää ruokaa pienillä kattiloilla ja hetken päästä pärisyttää autoilla. Eikä olla vieläkään mitään mieltä em. asioista. Lapsi on ihan itse valinnut, mitä leikkii. Kylläpä tuo näyttää ihan itse tietävän kiinnostuksensa.

Vierailija
14/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia: Tarkoitin nimenomaan sitä, että vaatteiden kohdalla tulen todennäköisesti olemaan aika joustamaton, vaikka haluankin muuten tukea lapseni persoonan kehitystä. Mielestäni myös pojalla voi olla punaista - mutta ei päävärinä - ja tärkeimpänä se, että punaisten pojan vaatteiden tulee olla poikamaisia. Sukkahousuja toivon voivani ainakin yli 2-vuotiaalla välttää.

Vierailija
15/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on ollut tarjolla sekä sinistä että punaista vaatetta, leluissa sekä nukkea/ponyja että traktoria/autoa. Kas kummaa, silti tyttö on pienestä asti hoivannut eniten nukkevauvojaan, ja poika on leikkinyt paljon mielummin autoilla kuin nukeilla. Nyt leikki-iässä molemmille kelpaa edelleen " väärän väriset" vaatteet (siis tytölle sininen ja vihreä, pojalle punainen), mutta mitään punaisia kukallisia hörhelövaatteita meillä ei pojalle olekaan (tai tytölle sinisiä traktorin ja örkkien kuvilla varustettuja), vaan oikeasti neutraaleja vaatteita, tai tyttöjen/poikien osastolta ostettuja " väärän värisiä" vaatteita (joissa on siis joku muu asia, joka tekee niistä tytön/pojan vaatteen, kuin väri, esim. malli tai kuva).

Kotitöitä meillä tekee kotona molemmat, ja äiti osaa remontoida siinä missä isäkin. Niin kai se alkaa nykyään olla melkein joka perheessä? :-O

Vierailija
16/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai poika rakastaa punaista väriä?

Haluaisin olla kärpäsenä katossa kun puet 3v. uhmispojan sinisiin vaatteisiin, kun hän haluaisi laittaa tänään sekä punaisen paidan että housut ;) Usko mua, se uhmis vetää ne vaatteet sitä mukaa pois kun sinä laitat niitä päälle...

Ja jos tyttö ei halua hametta, niin sehän vaikka juoksee sua sukkahoususillaan karkuun ja varastaa isoveljeltä liian isot housut.

Vierailija
17/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että sinuna ap keskittyisin miettimään sitä, kuinka VAUVA muuttaa teidän elämää kuin että kuinka kasvattaisitte lapsenne sukupuolineutraalisti poikavaatteista huolimatta ;)

...että jos pohtii jotakin asiaa se tarkoittaisi sitä, että jokin muu jää pohtimatta. Käsitykseni mukaan ihminen kuten ap, joka pohtii lapsensa kasvatusta on todennäköisesti sellainen ihminen, joka on muistakin asioista (imetys, vauvanhoito jne.) ottanut perusteellisemmin selvää kuin nämä arvostelijat ja naureskelijat.

Ap:n kysymys on hyvä, en osaa siihen vastata. Meillä kasvatetaan lasta sukupuolineutraalisti, mikä ei tarkoita etteikö lapsi (tyttö) saisi leikkiä prinsessaleikkejä VAAN sitä, että kannustetaan toteuttamaan itseään sukupuoli-stereotypioista riippumatta.

Vierailija
18/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puetaan lapsi sukupuolineutraalisti. Kun lapsi alkaa olla siinä iässä, että osaa sanoa miten haluaa pukeutua sitten tehdä hänen tahtonsa mukaan. Sukupuolineutraali pukeutuminen tarkoittaa meillä sitä, etten mieti värejä sopivuuden kannalta. Puen kaikenlaisia värejä vauvalleni.

Vierailija
19/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun esikoistyttöni meni päiväkotiin, niin eikös sininen alkanut olla " poikien väri" jne. Sitä ennen kaikki värit kelpasi.

Muuten kummatkaan tyttöni eivät ole vielä tähän päivään mennessä olleet kiinnostuneita prinsessajutuista. Ovat 10 ja 7 vuotiaat.

Vierailija
20/24 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti kun vauva ei ole vielä syntynyt, niin muodostat kuvaa hänestä vaatteiden kautta.

Itse en ole mikään innokas vaateihminen, mutta raskausaikoina olen niitten vaatteiden kanssa pelannut kumman paljon.

Ja esikoispoikaa halusin pukea pirteisiin, kirkkaisiin, sukupuolineutraaleihin väreihin. Hänellä oli kirkkaanpunaista ja kirkkaan vihreää jne.

Toiselle pojalle halusinkin laittaa hillityn vaaleansinisiä vaatteita. En oikein osaa sanoa miksi. Tokalla kerralla ehkä ymmärsin vauvaa paremmin ja halusin korostaa sen vauvamaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi