Katsooko teidän alle kouluikäiset youtubea?
Luin iltalehdestä eilen kadonneesta ja onneksi löytyneestä 6v lapsesta. Jutussa kerrottiin lapsen katsoneen aamun youtubea ja lähteneen sen ääreltä kun äiti oli nukkumassa. Meinasin penkiltäni tippua, en voinut ensin millään usko, että noin pieni lapsi katsoo itsekseen youtubea.
Onko tämä ihan normi juttua nuorempien äitien keskuudessa vai poikkeus?
Kommentit (8)
Kyllä mun 6v poika osannut jo pari vuotta itsenäisesti käyttää youtubea tabletilla. Katselee pelivideoita joskus.
Olen itse vanha äiti 41v ja lapseni on 3v. Hän ei käytä mitään älylaitteita ja katsoo tv:sta korkeintaan minun dvd:lta käynnistämäni Myyrän tai Muumin. Näin kesällä tv:ta ei katsota ollenkaan, mutta talvella laitan hänelle silloin tällöin saatan ohjelman sopivassa tilanteessa laittaa.
Pidän hänet irti somesta niin kauan kuin pystyn, esim ekaluokalle en aijo ostaa puhelinta vaan kellon, jolla hänet tavoittaa.
Kirjoja hän katselee itse aktiivisesti ja tykkää paljon kun hänelle luetaan.
Siitä huolimatta, että tutkimukset vahvistavat kerta toisensa jälkeen sen miten älylaitteilla rikotaan lasten aivot, monet eivät välitä. Halutaan vain, että itsellä on helppoa ja sitä kuuluisaa omaa rauhaa. Lyödään muksulle laite käteen kaupassa, autossa, kaikkialla. Ja sitten ihmetellään kun ne minuutissa ilman sitä raivoavat tai sinkoilevat pitkin seiniä.
Ja pisatulokset, ne jatkavat iloista laskuaan.
Hiljattain kotimatkalla lentokoneessa näin perheen, jonka kaikki neljä lasta istuivat penkkirivissä lukemassa. Oli ihan pakko pysähtyä kehumaan vanhempia.
Enemmän se lapsi häiriintyy teidän mielenterveysongelmistanne ja isästä vieraannuttamisesta kuin youtubesta.
Jos lapsella on pääsy älylaitteelle, niin ihan normiälyisenä hän oppii aika nuorena sitä käyttämään ja vaikka youtubea katsomaan. Kaupassa monelle lapselle isketään äidin puhelin käteen, jotta ei synny riitelyä (tai kommunikointia) ja ne piirretyt pätkät on pääosin youtubesta. Viimeksi eilen oli tällainen ehkä 2v lapsi noin 40v isän kanssa kaupassa, ei ole pelkkä nuorten ja naisten tapa helpottaa omaa elämäänsä.