Miksi kokoajan tulee lisää työttömiä?
Tuntuu että useamman kerran on uutisoitu että taas sen ja sen verran työttömyys on Suomessa lisääntynyt ja näin monta uutta työtöntä on tullut lisää. Miten se on mahdollista kun kerta on huutava työvoimapula?
Ja taidan tietää vastauksen... ärsyttää kun kokoajan huudellaan ihmisille että tehkää töitä ja sitten ihmisiä potkitaan pelloille eikä oteta töihin. Tälläkö saadaan Suomi nousuun?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ja kyvyttömät nuoret eivät osaa hakea töitä. Työtä haetaan työpaikoilta eikä puhelinta tuijottamalla. Mikä siinä on niin hankala mennä työpaikalle ja sanoa että tulisin töihin? Näin minäkin aloitin työurani eikä tarvinnut ilman työtä olla kertaakaan. Nyt on hyvä rentotua ANSAITUN eläkkeen turvin. Itkisin varmasti itsekin jos olisin jäänyt makaamaan sängylle enkä mennyt hakemaan töitä.
Se oli ennen tuo. Ei ihan nykyaikaa. Maailma muuttuu veliseni. Nykyisin et pääse edes ovesta sisälle jos et ole sopinut tapaamista. Ennen 80-lukua mainitsemasi työpaikan haku onnistui noin. Eipä onnistu enää. Työnantajat eivät halua ketään työpaikoille haahuamaan.
SIinä todistus että nuoriso on pilannut tämänkin asian. Mikä siinä on ettei työntekijät kelpaa? Ylimieliset pikku pojat ja tytöt leikkivät johtajaa. Työntekijää kunnioitetaan eikä halveksita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys alkoi heti tämän hallituksen aloitettua vaikka lupaukset työttömyyden vähentymisestä alunperin suureen ääneen puhuivat, sitten leikattiin työllistäviä tukia joka vaikeuttaa palkkatukityöhön pääsyä ja normi palkalla ei joka paikkakunnalla töitä tarjolla ole. Haluaisin hallitukselta selkeän , rehellisen mielipiteen miten näin kävi , miten korjaisivat asiaa ja miksei varakkaiden raha asioihin puututa mitenkään.
Minulla työttömyys alkoi heti Sipilän hallituksen aloitettua. Sitä se Suomi kuntoon tarkoittaa oikeasti. Työttömyyttä, köyhyyttä, Kelan asiakkuutta. Aina kun puhutaan, että nyt Suomi nousuun niin tarkoitetaan juuri päinvastaista.
MFGA - Make Finland Great Again! Kokoomuksen tunnuslause.
ei tota voi edes lausua!
Kuka maksaisi suomalaisille palkkaa näistä monennäköisistä ilmaistöistä, mitä vaaditaan ihmisten tekevän? Eu:ko.
Kokoaja ei ole suosittu työ. Olen ollut nuorena kokoajana.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vastaan on tullut 10eur/h kokoonpanohommiin kiireavuksi itselleni mm. henkilöstöfirman listoilta tullut insinööri, jolla yhteensä 3 AMK-tutkintoa. Ikää 40+
Ei ollut koskaan onnistunut saamaan töitä valmistuttuaan ja vuosi tutkinnosta työttömänä sillä ei tee enää mitään. Mitähän kaveriile kuuluu, vieläköhän yrittää 4. kerran?
Ei taida kannattaa. Kukaan ei palkkaa lähes 5-kymppistä pitkäaikaistyötöntä, jolla vain sekalaisia silpputöitä, vaikka osaisi mitä.
Se kaikkein ikävin pointti tässä on se, että tuo kaveri oli kyllä todella fiksu ja elämäntavatkin kunnossa.
Pomo aikoi sen palkata, mutta sai sitten itse kenkää, ja palattiin taas vanhaan przeestä olevaan työkulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse tuottaa ulkomailta työvoimaa. Kohta vapautuu HUS:n alueeltakin 1000 hoitajaa, täyttävät hoitajapulan aukkoja.
Juu, kohtahan HUSillakin on taas entistä huutavampi hoitajapula, kun jonot sen kun kasvavat
Sossutuet ovat niin hyvät että entistä useampi halua lomailla valtion piikkiin. Itsekin olen jäämässä puoleksi vuodeksi pois työstä kun en jaksa maksaa veroja niin paljoa. Rahaa on tilillä ja aurinko paistaa. Muut voivat tehdä työtä ja hoitaa minunkin tehtäväni. Elämä pitää elää nyt ja mielellään toki toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse tuottaa ulkomailta työvoimaa. Kohta vapautuu HUS:n alueeltakin 1000 hoitajaa, täyttävät hoitajapulan aukkoja.
Juu, kohtahan HUSillakin on taas entistä huutavampi hoitajapula, kun jonot sen kun kasvavat
On sieltä lähdössä muidenkin ammattiryhmien edustajia kuten lääkäreitä joista monet ovat määräyskirjalla. Potilaita hoidetaan sen verran kuin ehditään mutta nyt ei tulla venymään kuten korona-aikoina. Jos hoito vähän viivästyy niin mitä sille mahtaa. Potilaiden kannattaa vähän mietitä mistä niitä hoitoja hakee kun hoitopaikan saa valita.
Työnantaja ei suostunut osittaiseen työaikaan niin lopetin sitten kokonaan. Palkka on sen verran hyvä että ei kannata tehdä täyttä työaikaa verotuksellisista syistä.
Työttömyysrenkutus on täyttä kukkua. Suurin osa yrityksistä konkurssikypsiä
Ihmiset
A eivät kouluttaudu
B eivät huoli mitä vain töitä
C niitä jotka välttävät töitä elämäntapana, aktivointisuunnitelmatkin heille kirosanoja
Ensin tavallista että ilman verkostoitumisia otetaan jalka oven väliin-työ. Itsellä se oli kuukausi puhelinmyyjänä jonka jälkeen cv:ssä lisää mikä auttoi pääsemään ruokakaupan myyjäksi. Keikkafirmojen kautta päädyin ns. sattuman kautta sote-puolelle jolla töitä riittää jos valmis huolimaan
Meillä ainakin meni firma nurin kun SAK lakkoili sen verran tehokkaasti keväällä. Eipä siinä mitään suurin osa on jo löytänyt uusia töitä.
Voisiko työttömistä alkaa tehdä kebabia niin saataisiin edes jotain hyötyä näistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ja kyvyttömät nuoret eivät osaa hakea töitä. Työtä haetaan työpaikoilta eikä puhelinta tuijottamalla. Mikä siinä on niin hankala mennä työpaikalle ja sanoa että tulisin töihin? Näin minäkin aloitin työurani eikä tarvinnut ilman työtä olla kertaakaan. Nyt on hyvä rentotua ANSAITUN eläkkeen turvin. Itkisin varmasti itsekin jos olisin jäänyt makaamaan sängylle enkä mennyt hakemaan töitä.
Meilläpäin on enimmäkseen yhden hengen työllistäviä paikkoja, eikä ne terveyskeskukseen mua palkkaisi jos menisin kysymään töitä.
Kyllä niistä yhden hengen paikoista löytyy töitä kun osaa kysyä. Keität vaikka alussa kahvia ja hoidat juoksevia asioita. Kyllä se
Työnantajilla olisi vähän skarpattavaa tässä roolituksessa. Jos palkataan assistentin tehtäviin niin palkka on assistentin eikä assistentti tee johdon tai toimihenkilöiden tehtäviä. Niin kauan kun yritykset yrittävät riistää ja kusettaa työntekijöitään, ne eivät tule menestymään. Sama käynyt suomessa avioliitoille. Miehillä kilahtaa homma hattuun ja naisen merkitys katoaa näköpiiristä. Sitten kun nainen lähtee ja kaikki romahtaa, mies on ymmällään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan on tullut 10eur/h kokoonpanohommiin kiireavuksi itselleni mm. henkilöstöfirman listoilta tullut insinööri, jolla yhteensä 3 AMK-tutkintoa. Ikää 40+
Ei ollut koskaan onnistunut saamaan töitä valmistuttuaan ja vuosi tutkinnosta työttömänä sillä ei tee enää mitään. Mitähän kaveriile kuuluu, vieläköhän yrittää 4. kerran?
Ei taida kannattaa. Kukaan ei palkkaa lähes 5-kymppistä pitkäaikaistyötöntä, jolla vain sekalaisia silpputöitä, vaikka osaisi mitä.
Se kaikkein ikävin pointti tässä on se, että tuo kaveri oli kyllä todella fiksu ja elämäntavatkin kunnossa.
Pomo aikoi sen palkata, mutta sai sitten itse kenkää, ja palattiin taas vanhaan przeestä olevaan työkulttuuriin.
Jos valtio olisi fiksu, palkkaisi te-toimihenkilöiden sijaan näitä kk-osaajia omiksi yrityksiksiin kaitsevia henkilöitä. Mutta se ei ole valtion tai yrittäjien agenda. Eivät he halua kilpailua, vaan alistettavia. Sairas suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on enimmäkseen yhden hengen työllistäviä paikkoja, eikä ne terveyskeskukseen mua palkkaisi jos menisin kysymään töitä.
Kyllä niistä yhden hengen paikoista löytyy töitä kun osaa kysyä. Keität vaikka alussa kahvia ja hoidat juoksevia asioita. Kyllä se paikka siitä avautuu kun annat hyvän vaikutelman itsestäsi.
Yksin yrittäjällä harvoin on niin paljon mainitsemiasi juoksevia asioita, että niihin kannattaisi palkata ketään. Varsinkin, kun yrittäjä joutuu sitten nostamaan hintojaan niin paljon, että sen työntekijän palkka työnantajamaksuineen tulee katettua hinnankorotuksilla. Toista oli joskus kasarilla, kun kaikki posti tuli kirjepostina. Piti hakea ja viedä postia. Piti puhtaaksikirjoittaa, arkistoida yms. Nykyisin se yrittäjä lukee itse omat sähköpostinsa ja myös itse vastaa niihin. Kirjoittaa itse omat dokumenttinsa ja tallentaa - siis arkistoi - ne jonnekin firman levyllä olevaan hakemistoon. Mä olen töissä alle 10 hengen yrityksessä ja vaikka mun varsinainen työnkuvani onkin jotain ihan muuta, mä olen jo vuoden ajan oman työni ohella hoitanut kaikki työterveyshuoltoon liittyvät asiat. Samoin sairaslomakorvausten hakemisen Kelasta. Näitä on kuitenkin niin harvoin - keskimäärin 0-3 kertaa vuodessa - ja aikaa kerrallaan menee 15-30 minuuttia, että paljon järkevämpää on ollut firman nakittaa homma mulle kuin palkata tätäkin tekemään joku.
Olen yksinyrittäjä ja ainut mitä voisin palkata, on kokenut myyjä. Sellainen, joka tuo yritykseen rahaa enemmän kuin mitä vie. Kahvit keitän itse.
Kommentti 101:
"Tartut sanaan kahvinkeittäjä. Se kahvinkeittäjä tekee paljon muutakin pikkutyötä. Vai meinaatko että sinne palkataan joku koulusta päässyt toimitusjohtajan virkaan? Ei. Sinne palkataan apulainen joka kasvaa pikkuhiljaa työpaikkaan."
Älä nyt ihan oikeasti viitsi. Yksinyrittäjän pahin vaihe on se, kun pitää palkata ensimmäinen työntekijä. Siihen asti venytään ja paukutaan itse niin pitkälle kun pystyy.
Sen ensimmäisen työntekijän rooli ei ole missään nimessä mikään avustaja, vaan siihen tarvitaan pätevä osaava, ensimmäisestä minuutista saakka laskutusta aikaan saava tuottava tekijä. Työtä pitää olla myytynä niin, että tyyppi pystyy tienaamaan heti omat palkkarahansa ja marginaalit päälle.
Jos mahdollista, käytetään toiminimiyrittäjää, jolta ostetaan juuri se mitä tarvitaan ja jos työmäärä kasvaa sellaiseksi, että vakituisuus olisi perusteltua, sitä voidaan harkita. Kannattaa huomata, että kynnys on senkin jälkeen iso, yritys muuttuu sen jälkeen työnantajaksi (yrittäjää itseään ei lasketa) ja siitä seuraa taas uudet vaatimukset ja byrokratian rahareiät.
Kokonaan oma juttunsa on sittten sekin, löytyykö tuo speksit täyttävät tekijä työsuhteeseen. Tuo mainitsemasi aloitteleva avustelija se ei ainakaan ole.
Jos joskus tarvitaan jotain kiireapuja toisarvoisiin hanttihommiin, niitä otetaan henkilöstöfirmalta tai kevytyrittäjinä 1 s. irtisanomisajalla.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitto hajosi, niin tuli järkyttävä 90-luvun lama, kun idänkauppa loppui. Nyt sotapakotteiden takia tulee syvä lama samasta syystä, ja siksi, että energian tuonti sieltä loppui samasta syystä.
Emme voi mitään geopoliittiselle sijainnillemme. Tästä on riisuttu kaikki ideologinen ja poliittinen pohdiskelu pois, eikä oikeaan ja väärään oteta kantaa. Vain faktat riisuttuna.
Kokoomus pitkitti aiheuttamaansa lamaa 1990-luvulla ja finanssikriisissäja nyt.
Kolme kokoomuspääminsteriä.on ollut ja kolme kertaa maa on "sääästetty" lamaan. Kykypuolue.
Tartut sanaan kahvinkeittäjä. Se kahvinkeittäjä tekee paljon muutakin pikkutyötä. Vai meinaatko että sinne palkataan joku koulusta päässyt toimitusjohtajan virkaan? Ei. Sinne palkataan apulainen joka kasvaa pikkuhiljaa työpaikkaan.