Miten saan lapsen nukkumaan, olen epätoivoinen
Meidän 3-vuotias ei ole koskaan ollut hyvä nukahtamaan. Tuntuu, että ollaan vauvasta asti käyneet kaikki temput läpi, että hän nukahtaisi edes joskus alle tunnissa. Vaan ei, hän on joka ilta hereillä 1-2h.
Meillä on säännölliset rutiinit, samat joita tehty taaperosta asti. Ei ruutua klo 18 jälkeen, rauhallisia leikkejä ennen iltapalaa, päivisin pidetään huolta seurustelusta ja yhteisestä ajanvietosta, muutenkin säännöllinen elämänrytmi. Sitten kun iltapala on syöty, alkaa lapselta hirveä sählääminen ja säntäileminen, rajoja kokeillaan jatkuvasti kun tietää, että on aika mennä nukkumaan.
Kun iltatoimet on tehty ja hyvää yötä sanottu, alkaa vessahädät, mahakivut, jano, nälkä, mulla on asiaa, jne. Kaikki keinot että saa huomion. Joskus vain huutaa täyttä kurkkua tai hakkaa sängynlaitoja. Meidän reaktio tähän on mahdollisimman ilmeetön muistutus nukkumaanmenoajasta (kaikenlainen muu huomio, niin positiivinen kuin negatiivinen, yllyttää). Ja tätä jatkuu tunnin, kaksi. Lapsi saattaa olla rättiväsynyt, mutta silti pitää uhmata.
Kyllä se lapsi sinne joskus sammuu, mutta mä en vaan JAKSA tätä jokailtaista nukkumaanmeno show'ta. Hermot on välillä ihan riekaleina ja istun sohvalla musiikit täysillä kuulokkeista ettei tarvi kuunnella kuinka lapsi mölyää. Tätäkö tää on seuraavat 10 vuotta, kun nopeasti nukahtaminen ei vaan oo hänen juttunsa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu päiväunet, on kokeiltu päiväunien poisjättöä eikä sovi ollenkaan. Tuloksena yliväsynyt lapsi, joka riekkuu kahta kauheammin.
Mikään sylittely ja vieressäolo ei auta. Hän aloittaa vaan uudet jutut huomion saamiseksi. Meidän sänkyyn ei oteta nukkumaan, meillä on myös vauva jota imetän ja 3v vain sähläisi kaikki hereille tai vauva herättäisi yöllä hänet.
Herää klo 8 ja sänkyyn mennään klo 20.30 tai klo 21. Päivisin nukkuu alle tunnin päikkärit. En tiedä pitäiskö vain herättää aikaisemmin...
Ap
Ei tietenkään halua mennä nukkumaan, kun tietää että siellä on pikkusisarus äitin tissillä ja vieressä kaikki yöt. Nukahtaminenkin on vaikeaa, kun tietää että lähdet. Huomiota hän selvästi kaipaa, läheisyyttä. Pienihän hän vielä onkin.
Ja puhun ihan kokemuksesta, koska meillä isoveli teki samaa 3-vuotiaana. Itsellä oli tietty usein pinna kireällä vielä. Auttoi kun isä alkoi ottaa koppia illoista enemmän. Nukkui lapsen vieressä jne. Minä hoidin enemmän sit vauvaa. Nyt se lapsi on 12v eikä ole enää vuosiin tullut viereen tai tarvinnut nukahtamisapuja. Muistan, miten se silloin tuntui kuitenkin maailmanlopun ongelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu päiväunet, on kokeiltu päiväunien poisjättöä eikä sovi ollenkaan. Tuloksena yliväsynyt lapsi, joka riekkuu kahta kauheammin.
Mikään sylittely ja vieressäolo ei auta. Hän aloittaa vaan uudet jutut huomion saamiseksi. Meidän sänkyyn ei oteta nukkumaan, meillä on myös vauva jota imetän ja 3v vain sähläisi kaikki hereille tai vauva herättäisi yöllä hänet.
Herää klo 8 ja sänkyyn mennään klo 20.30 tai klo 21. Päivisin nukkuu alle tunnin päikkärit. En tiedä pitäiskö vain herättää aikaisemmin...
Ap
Ei tietenkään halua mennä nukkumaan, kun tietää että siellä on pikkusisarus äitin tissillä ja vieressä kaikki yöt. Nukahtaminenkin on vaikeaa, kun tietää että lähdet. Huomiota hän selvästi kaipaa, läheisyyttä. Pienihän hän vielä onkin.
Ja puhun ihan kokemuksesta, koska meillä isoveli teki samaa 3-vuotiaana. Itsellä oli tietty usein pinna kireällä vielä. Auttoi kun isä alkoi ottaa koppia illoista enemmän. Nukkui lapsen vieressä jne. Minä hoidin enemmän sit vauvaa. Nyt se lapsi on 12v eikä ole enää vuosiin tullut viereen tai tarvinnut nukahtamisapuja. Muistan, miten se silloin tuntui kuitenkin maailmanlopun ongelmalta.
Joo, perusvirhe tehdä lapset noin pienellä ikäerolla.
t. kolmen äiti, vanhimman ja nuorimman välillä 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En herättäisi ellei olisi pakko. Tuo on hänen luontainen rytmi. Lohduttaudu sillä, että iltavirkut ovat älykkäämpiä kuin aamuvirkut - niin minäkin yritän, kun lapsen luontainen rytmi on päinvastainen kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap

Voi se toimia hyvin ja helposti pienemmälläkin ikäerolla t. Neljän äiti 6v iköerot vanhimmalla ja nuorimmalla. Kunhan muistaa, että se isompi on myös edelleen pieni vielä.
Lapsi nukahtaa syliin. Sitä sinä kapinen koira et voinutkaan tietää.
Ollaan monet illat maattu lastenhuoneen lattialla, tuloksena samaa huomion kalastelua eri tavalla (kikatetaan, tullaan läpsimään, huudetaan äitiäitiäiti, mennään lelukaapille jne). Perhepeti ei ole vaihtoehto. Tosin hän ei ole koskaan tullut itse meidän viereen nukkumaan, vaikka ei olla kielletty.
Päivisin saa paljon läheisyyttä ja haleja, ei olla kylmiä.
Ap
Ihan reilusti vasta ysiltä sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläintenkin poikaset ovat emonsa vieressä nukkumassa. Se on luontainen vietti, jotta pennut olisivat turvassa. Ihmisellä myös on tuo vietti. Kun lapsi on äitinsä vierellä, hän on turvassa, ja voi rauhassa nukahtaa. Lapset myös heräilevät öisin tarkistamaan että ovat edelleen turvassa.
Kummityttöni kuulemma kömpi 7-vuotiaaksi joka yö vanhempien viereen nukkumaan. Osittain tästä syystä olen itse lapseton, en vaan kestäisi tuollaista.
Jos se on kaikille osapuolille ollut sopiva ratkaisu niin mitä vikaa siinä on? Lisäksi 7 vuotta ihmisen elämässä on aika lyhyt aika "kestää" omaa lasta vieressä.
Kuka on väittänyt että siinä olisi jotain vikaa? Totesin vain että itselleni tuollainen ei sopisi. 7 vuotta on keskimääräinen vankeusaika jos on tappanut ihmisen, ei se kovin lyhyt ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläintenkin poikaset ovat emonsa vieressä nukkumassa. Se on luontainen vietti, jotta pennut olisivat turvassa. Ihmisellä myös on tuo vietti. Kun lapsi on äitinsä vierellä, hän on turvassa, ja voi rauhassa nukahtaa. Lapset myös heräilevät öisin tarkistamaan että ovat edelleen turvassa.
Kummityttöni kuulemma kömpi 7-vuotiaaksi joka yö vanhempien viereen nukkumaan. Osittain tästä syystä olen itse lapseton, en vaan kestäisi tuollaista.
Jos se on kaikille osapuolille ollut sopiva ratkaisu niin mitä vikaa siinä on? Lisäksi 7 vuotta ihmisen elämässä on aika lyhyt aika "kestää" omaa lasta vieressä.
Kuka on väittänyt että siinä olisi jotain vikaa? Totesin vain että itselleni tuollainen ei sopisi. 7 vuotta on keskimäär
Aivan liian lyhyt
Vierailija kirjoitti:
Oletko hullu.
Jos oikeasti rauhoittelisit lasta, nukuttaisit. Menisitte nukkumaan.
Mutta et. Näpy näpy.
Olet hullu.
Hullu.
Taitaa sulla olla iltalääkkeiden aika.
Melatoniini ja runsaan hiilihydraattinen iltapala auttaa ainakin meillä. Melatoniinia olen antanut ihan aikuisen annosteluohjeen mukaisesti. Hyvin nukkuu.
Luetko lapselle ? Jos et, lukeminen rauhoittaa lapsen kuuntelemaan tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laita nukkumaan vähän myöhemmin, jos kuitenkin muuten olette hereillä. Lapsella ei vaan ole uniaika vielä noin aikaisin. Voit kokeilla myös herättämistä vähän aikaisemmin, mutta siirrä myös päiväunia aikaisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan monet illat maattu lastenhuoneen lattialla, tuloksena samaa huomion kalastelua eri tavalla (kikatetaan, tullaan läpsimään, huudetaan äitiäitiäiti, mennään lelukaapille jne). Perhepeti ei ole vaihtoehto. Tosin hän ei ole koskaan tullut itse meidän viereen nukkumaan, vaikka ei olla kielletty.
Päivisin saa paljon läheisyyttä ja haleja, ei olla kylmiä.
Ap
Missä lapsen isä? Kuten joku jo aiemmin mainitsi, voisi auttaa, jos iltatouhut huolehtii isä. Ei sitten tarvitse huutaa äitiäitiäitiä, kun ei äiti ole siinä palvelemassa.
Kyseessä syyllinen taitaakin olla vauva, etkö ap tullut sitä ajatelleeksi ? Sanotaan että vauvan tulo perheeseen on esikoiselle vastaavaa kuin jos mies toisi perheeseen toisen vaimon. Mustasukkaisuutta ! Neuvolassa voinet ratkoa tätä asiaa jos et itse ymmärrä.
Ole onnellinen jos et ole saanut koliikkilasta, siinä sietokykyä koetellaan !
Kokeilepa ne rauhalliset leikit vasta iltapalan jälkeen.
Jos olet vauvan kanssa kotona niin heitä aikataulu pois. Menkää suosiolla vasta klo 22 nukkumaan niin nukahtaa heti eikä turhauta väkisin nukuttaa lasta, jota ei väsytä.